طبق تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 90درصد از جمعیت جهان، از آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن رنج می‌برند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، آلاینده‌ها می‌توانند منجر به بروز سرطان‌های مختلف، به‌ویژه سرطان ریه، سکته‌ها و بیماری‌های قلبی شوند که همین موارد ازجمله مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان شناخته می‌شوند.

طبق تازه‌ترین گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 90درصد از جمعیت جهان، از آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن رنج می‌برند. براساس این گزارش، آلاینده‌ها می‌توانند منجر به بروز سرطان‌های مختلف، به‌ویژه سرطان ریه، سکته‌ها و بیماری‌های قلبی شوند که همین موارد ازجمله مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در جهان شناخته می‌شوند.

طبق تازه‌ترین آماری که در هفته‌نامه پزشکی لنست منتشر شده است، آلودگی آب‌، هوا و خاک سالانه منجر به مرگ حدود 9 میلیون نفر در سراسر جهان می‌شود. در این گزارش، آلودگی هوا بیشترین عامل ریسک شناخته شده که سالانه حدود 6.5میلیون مورد مرگ در پی داشته است. ازجمله مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا تردد خودروها به‌ویژه‌ خودروهای دیزل، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان‌های بزرگ، مدیریت زباله، کشاورزی و استفاده از ژنراتورهایی با سوخت دیزل و زغال‌سنگ برای تولید انرژی عنوان شده است. پس از آلودگی هوا، آب و خاک، به ترتیب منجر به مرگ 1.8میلیون نفر شده است. طبق گزارش‌های جهانی، هند، چین و امریکا بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده آلاینده در جهان معرفی شده‌اند. در سال 2015‌ در هند به‌دلیل آلودگی آب‌، هوا و خاک حدود 2.5میلیون نفر جان خود را از دست دادند که این آمار در چین حدود 1.8میلیون نفر گزارش شد. در امریکا نیز حدود 5.8درصد از مجموع مرگ‌ و میر-رقمی معادل 155هزار نفر- به آلودگی آب‌وهوا مربوط بود. براساس این آمار، آلودگی آب‌، هوا و خاک، حدود سه برابر بیشتر از ایدز، سل و مالاریا قربانی می‌گیرد. مصرف دخانیات نیز از دیگر عوامل مهم مرگبار در جهان شناخته می‌شود. طبق گزارش لنست، مصرف سیگار و سایر محصولاتی که منشا تنباکو دارند، هر سال بیش از 7 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌برد و علاوه بر آن، تولید، توزیع و زباله‌های ناشی از آن عواقب زیست‌محیطی شدیدی را دربر دارد.

این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده این آمار در ابتدای قرن حاضر 4 میلیون نفر بود. براساس این گزارش، احتمالا شمار مرگ و میر براثر مصرف تنباکو افزایش می‌یابد و در مجموع پیش‌بینی شده که یک‌میلیارد نفر در قرن حاضر به‌دلیل مصرف دخانیات، جان خود را از دست خواهند داد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، بیش از 80درصد از مرگ‌های ناشی از مصرف تنباکو تا سال 2030 در کشورهای در حال توسعه روی می‌دهد؛ این کشورها هدف اصلی شرکت‌های دخانیات هستند. این در حالی است که بسیاری از کشورها، با منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی و وضع مالیات‌های سنگین بر تنباکو، سعی در کاهش استعمال دخانیات دارند.

در سال‌های گذشته، ایدز، مالاریا و سل از بیماری‌های کشنده‌ به‌شمار رفته و آمار بالایی در مرگ‌ و میر افراد در جهان را به خود اختصاص داده بودند. این در حالی است که طبق آخرین گزارش‌های به دست آمده، دسترسی بیشتر به دارو موجب شده مرگ و میر جهانی ناشی از این بیماری‌ها، به‌ویژه ایدز، به نصف کاهش پیدا کند. آن‌طور که آمار نیز نشان می‌دهد، در حال حاضر، ایدز، مالاریا و سل، منجر به مرگ حدود 3.4 میلیون نفر در سال می‌شود. هر چند اخبار حاکی از کاهش مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری‌هاست، اما ابتلا به ایدز، مالاریا و سل، رتبه سوم مرگ در جهان را به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش نشریه لنست، مصرف الکل چهارمین عامل مرگ و میر در جهان معرفی شده است. علاوه بر آمار مرگ‌ و میر ناشی از مصرف الکل، مضرات استفاده از این ماده می‌تواند به یک بیماری بزرگ و معضل اجتماعی و اقتصادی در جوامع تبدیل شود. طبق آمار منتشر شده، سالانه حدود 2.31میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف الکل، جان خود را از دست می‌دهند.

طبق این گزارش، سوءتغذیه، تصادفات رانندگی و مسمومیت‌های دارویی، به ترتیب از دیگر مواردی هستند که سالانه، منجر به مرگ میلیون‌ها افراد در سراسر جهان می‌شوند. طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده، سالانه حدود 410 هزار نفر بر اثر جنگ‌، قتل و درگیری‌ها نیز جان خود را از دست می‌دهند. ویروس ابولا نیز، سالانه منجر به مرگ بیش از 100 هزار نفر در جهان می‌شود. البته قابل ذکر است که این ارقام شامل 8 کشور دارای افراد مبتلا به ویروس می‌شود که در راس آنها 3 کشور لیبریا، گینه و سیرالئون با 17هزار و 111 مورد ابتلا و 6 هزار و 55 مرگ ناشی از این ویروس قرار دارند.

همان‌طور که نتایج این گزارش نشان می‌دهد، آلودگی هوا، بیشترین آمار تلفات در جهان را به ‌خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌های جهانی، شدت آلودگی هوا به‌ویژه در کشورهای در حال رشد در آسیا «نگران‌کننده» است. بر این اساس، بنا به گفته سخنگوی این سازمان، اولویت مهم سازمان‌های جهانی، ایجاد «ایستگاه‌های نظارت» برای مقابله با افزایش میزان آلایندگی در کشورهای پرخطر است.

مرگ و میر