۰ نفر

کره شمالی دنیا را به سمت جنگ هسته‌ای می‌کشاند

۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۳:۱۶
کد خبر: 227143
کره شمالی دنیا را به سمت جنگ هسته‌ای می‌کشاند

وزیر دفاع سابق آمریکا می‌گوید که آمریکا نباید با خروج از برجام، اطمینان جامعه بین‌الملل را از دست بدهد و باید ضمن حفظ برجام، تحریم‌های بیشتری بر ایران اعمال کرد تا تهران مجبور به مذاکره در خصوص مسائل غیرهسته‌ای شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «لئون پنتا» وزیر دفاع اسبق آمریکا و رئیس اسبق سیا، امروز میهمان موسسه مطالعاتی «هادسون» بود و در خصوص آنچه لزوم مقابله با تروریسم خوانده شد، سخن گفت.

ابتدا صحبت از کره شمالی شد.

پنتا گفت که با توجه به حضور 25 هزار نیروی آمریکایی در کره جنوبی و نزدیک بودن نظامیان کره شمالی به مرز، از اوضاع فعلی شبه‌جزیره کره نگران است.

وی افزود: «ادامه روند فعلی برنامه هسته‌ای کره شمالی می‌تواند به جنگ هسته‌ای و از دست رفتن جان هزاران تن در کره شمالی منجر شود.»

لئون پنتا گفت که این روزها، جنگ لفظی رو به تشدیدی میان رهبر کره شمالی و رئیس‌جمهور کشورش در جریان است و بیم آن می‌رود که تنش لفظی موجود، با یک خطای محاسباتی به یک درگیری بزرگ منجر شود.

در ادامه بحث به ایران کشیده شد. مجری برنامه نظر وزیر دفاع اسبق آمریکا در خصوص اقدام ترامپ در عدم تأیید پایبندی ایران به برجام را جویا شد.

پنتا گفت: «در دیپلماسی دفاعی، سخنان یک سیاستمدار، وزن بالایی دارد و اگر شما حرفی بزنید که نتوانید به آن پایبند بمانید، این سیگنال به متحدان شما می‌رسد که آمریکا قابل اعتماد نیست. مثلا وقتی باراک اوباما در خصوص حمله شیمیایی بشار اسد به مردم سوریه هشدار داد و اسد هم این حمله را بدون مواجهه با اقدام عملی آمریکا تکرار کرد، رفتار آمریکا نشان داد که آمریکا حتی به خطوط قرمز خود هم پایبند نمی‌ماند.»

وی افزود: «این روزها ترامپ هم با عدم پایبندی به قو‌های آمریکا ذیل توافق هسته‌ای، همین رفتار را تکرار می‌کند. ایران از نظر فنی به برجام پایبند بوده و فارغ از دیگر اقداماتی که انجام داده، در پی تولید سلاح هسته‌ای نرفته است.»

لئون پنتا که با تشبیه کنگره به مکانی شلوغ و شبیه «حمام» باعث خنده حضار شد، از نحوه تعامل کنگره با برجام هم نگران بود.

وی در این خصوص گفت: «از نحوه اقدام کنگره در خصوص برجام نگرانم؛ کنگره باید ضمن حفظ برجام، زمینه را برای اعمال قوی‌تر توافق هسته‌ای، تشدید بازرسی‌ها و اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی جدید ایجاد کند.»

وزیر دفاع سابق آمریکا اعتقاد داشت که آمریکا باید ضمن ماندن در برجام و حفظ وجهه خود به عنوان یک طرف قابل‌اعتماد در مذاکرات بین‌المللی، ایران را به نشستن در پای میز مذاکرات جدید با هدف محدود کردن توان نظامی این کشور مجبور کند.

پنتا تصریح کرد: «با اعمال قوی توافق هسته‌ای، زمینه ادامه کار با متحدانمان و اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی فراهم می‌شود؛ تحریم‌هایی که یک بار ایران را به پای میز مذاکره کشید و این بار هم آنها را مجبور می‌کند که در خصوص مسائل دیگر با ما مذاکره کنند. همه این موارد مستلزم این است که آمریکا از برجام خارج نشود تا ایران نتواند بگوید که آمریکا به تعهداتش پایبند و طرف قابل اطمینانی برای مذاکره نیست.»

وزیر دفاع اسبق آمریکا راهکار نظامی هم برای مقابله با ایران در نظر داشت و پیشنهاد داد: «باید با شرکت آمریکا، اسرائیل و اعراب میانه‌رو، یک ائتلاف و یک فرماندهی مشترک نظامی برای مقابله با داعش و مهار ایران تشکیل دهیم.»