۰ نفر

العبادی: دولت کردستان رو به ورشکستگی است

۲۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۹:۱۲
کد خبر: 226342
العبادی: دولت کردستان رو به ورشکستگی است

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه طبق قانون از یکپارچگی کشورش و حقوق مردمش حمایت می‌کند، «عده اندکی» از مسئولان کردستان را فاسد دانست و گفت که دولت کردستان به دلیل همین فساد روبه ورشکستگی است.

حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در یادداشتی که امروز پنجشنبه در روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا منتشر شد، اعلام کرد که «عراق یکپارچه باقی می‌ماند» و «عراق با ثبات برای ثبات منطقه و دنیا بهتر است». 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، العبادی در این یادداشت که دو روز پس از اتفاقات کرکوک منتشر شد، گفت، همانطور که عراق در طول سه سال گذشته برای شکست دادن داعش متحد شد، اکنون نیز باید همان اتحاد را برای رفع چالش‌های پیش رو در پیش بگیرد؛ چالش‌هایی که شامل بازسازی و ساخت کشور دموکراتیک است.

نخست‌وزیر عراق با اشاره به برگزاری همه‌‌پرسی در کردستان، نوشت که مردم کشورش از این اقدام فردی یکجانبه که بر خلاف قانون اساسی بود شوکه شدند و بدتر این بود که این همه‌پرسی بقایای داعش را تشویق کرد... بنابراین هر تلاشی برای خودمختاری یا استقلالی که غیرقانونی انجام شود، غیرقابل قبول است. اقدامات شخصی و یکجانبه ثبات کشور و همچنین همسایگان ما را بر هم می‌زند.

به گفته العبادی، دولت کردستان عراق سالها پس از فروش نفت غیرقانونی و کسب درآمد، به دلیل «فساد عده‌ای قلیل از مسئولان و خانواده‌های آنها»، روبه ورشکستگی است. دولت قصد دارد توزیع ناعادلانه درآمدهای ملی را برای مهار فساد در منطقه کُردی و حمایت از مردم آن و کل عراق، سامان بدهد.

 العبادی با بیان اینکه «دولت عراق اجازه نمی‌دهد بذرهای دودستگی بار دیگر رشد کند» دولت کردستان را به بازیابی خود دعوت کرد و گفت که عراق نمی‌تواند اقدامات یکجانبه عده‌ای اندک را که علیه اراده کل ملت است، به رسمیت بشناسد و به نام مردم عراق از دولت کردستان می‌خواهد تا به قانون اساسی عراق گردن نهند و پای میز گفت‌وگو بنشینند.

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر عراق گفت، عراق قادر است قدرت خود را در به کارگیری پایه‌های دموکراسی جهت حل منازعات داخلی ثابت کند. 

العبادی با بیان اینکه در مقام نخست‌وزیر عراق می‌بایست طبق قانون از همه اقشار مردم عراق دفاع کند و کشور را متحد نگاه دارد، گفت: برای تحقق این هدف، دولت تقویت شد و هرآنچه را طبق قانون باید اعمال سلطه می‌کرد، انجام داد بدین معنا که دولت فدرال مرزهای ملی، صادرات نفت و درآمدهای گمرکی را در اختیار بگیرد.

نخست‌وزیر عراق توضیح داد که «باز استقرار نیروهای عراقی در هفته جاری در بخش‌هایی از کرکوک و دیگر مناطق در شمال عراق، طبق همین اصل بود» و افزود: افراد نیروهای فدرال از ارتش و نیروی مبارزه با تروریسم گرفته تا پلیس و یگان‌های واکنش سریع، همه از اقشار مختلف مذهبی و قومی در عراق هستند از جمله کُردها و استقرار نیروها [در کرکوک] به هیچ وجه حمله به شهروندان کُرد یا حمله به شهر کرکوک نبود.

حیدر العبادی همچنین یادآوری کرد که اتفاقات کرکوک، عملیات نیروهای فدرال برای اعمال قدرت بر مناطقی است که از سال 2014 تحت کنترل دولت مرکزی بود و از کشورهای دیگر و بیگانگان می‌خواهد که در امور داخلی عراق دخالت نکنند.