۰ نفر

خروج آمریکا از برجام توهین به سازمان ملل است

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۰:۵۳
کد خبر: 224120
خروج آمریکا از برجام توهین به سازمان ملل است

رئیس اسبق آژانس بین المللی انرژی اتمی خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران (برجام) را توهین و دهن کجی جدید مقامات واشنگتن به سازمان ملل خواند و در مورد آن هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «هانس بلیکس» روز دوشنبه هشدار داد که خروج آمریکا از توافق هسته ای گروه ۱+۵ با ایران- آنهم ۱۴ سال پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق- توهین و دهن کجی جدید مقامات واشنگتن به سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، هانس بلیکس در اینباره گفت: «اگر اقتدار و مرجعیت سازمان ملل برای [دونالد] ترامپ اهمیت دارد، بنابراین نمی تواند بطور یکجانبه از این توافق کنار بکشد».

شایان ذکر است که رئیس جمهور آمریکا یکی از منتقدان سرسخت برجام (توافق منعقده در سال ۲۰۱۵) میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا است و آن را «بدترین توافق واشنگتن تا به امروز» خوانده است.

پیش بینی می شود که رئیس جمهوری آمریکا طی هفته جاری، پایبندی تهران به این توافق هسته ای را «تأیید نکند».

این دیپلمات سابق سوئدی در ادامه گفت: «من از این نگرش منفردانه ترامپ کمی گیج شدم... زیرا وی عدم رضایت خود از توافق هسته ای با ایران را در برابر جامعه بین المللی که تقریباً متفق القول حامی این توافق هستند، با صدای بلند اعلام کرد».

توافق هسته ای با ایران (برجام) در ژوئیه سال ۲۰۱۵ میان تهران و پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین) به همراه آلمان منعقد شد.

گفتنی است زمانی که مقامات آمریکا در تلاش برای اقناع جامعه جهانی جهت تهاجم نظامی به عراق (۲۰۰۳) بودند، یک تیم از بازرسان سازمان ملل متحد به ریاست هانس بلیکس در بازرسی های خود هیچگونه شواهد و مدارکی دال بر وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق نیافتند. با این حال، «جورج دبلیو. بوش» رئیس جمهور وقت آمریکا و دولت وی مصرانه مدعی برخورداری رژیم صدام حسین از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی و همچنین توسعه تسلیحات هسته ای شدند.