۰ نفر

وزرای برجامی ترامپ

۱۳ مهر ۱۳۹۶، ۶:۴۳
کد خبر: 223182
وزرای برجامی ترامپ

دو وزیر مهم و کلیدی کابینه ترامپ، راه خود را از آقای رییس جمهور جدا کرده اند و گفته اند که باید آمریکا در پیمان بین المللی برجام بماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، وزرای دفاع و خارجه ، دو نفری هستند که بر خلاف رویه معمول ، گوش به فرمان رییس خود نبوده و صلاح را در این می بینند که توافقنامه هسته ای وین همچنان توسط آمریکا ادامه پیدا کند. شاید در تاریخ آمریکا، برای نخستین بار باشد که دو وزیر کلیدی دولت فدرال ، مواضعی درست عکس رییس دولت دارند. به‌عنوان مثال در همین دولت پیشین، اشتون کارتر و جان کری ، درست در جهت سیاست‌های اوباما حرکت می کردند و در مساله‌ای به بزرگی و اهمیت برجام، به‌طورکامل منطبق بر نظر رییس جمهور عمل می‌کردند و حرف می زدند. حتی در دولت جرج بوش جمهوریخواه نیز، چه رابرت گیتس و چه دونالد رامسفلد به همراه کاندی رایس و کالین پاول، همیشه با رییس‌جمهور هماهنگ بودند.

کاربلدها در مقابل رییس جمهور آماتور

به هر حال این خیلی طبیعی است که افراد کارکشته و سیاست ورزی چون تیلرسون و متیس از تازه کار و کارنابلدی چون ترامپ تبعیت نکنند. آن‌قدری که وزرای خارجه و دفاع آمریکا در حرفه و شغل خود، سیاست و امنیت را آموخته اند، ترامپ چیزی یاد نگرفته است. نگاه او به دیپلماسی و امنیت، نگاهی پولی و مالی است، او فکر می کند می تواند با پول و ایجاد شغل برای آمریکا و دیگر کشورهای جهان، امنیت بخرد؛ در حالی که امنیت در در سال 2017، از راه گفت‌وگو و مذاکره به دست می‌آید. همان کاری که اوباما انجام داد. از طرف دیگر، به گفته بسیاری از کارشناسان و ناظران، برجام بهترین مدل یک توافق احتمالی بوده و لزومی ندارد راهی راکه جواب داده، دوباره رفت!

متیس در سنا: باید به برجام پایبند باشیم

گویا جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه (سوم اکتبر/ ۱۱ مهر) در سخنانی در سنای آمریکا گفته که بهتر است دولت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بماند، مگر آنکه ثابت شود دولت ایران، این توافق را نقض کرده است.متیس این‌گونه برخلاف صحبت‌های ترامپ، موضع‌گیری کرده است: «اگر ما بتوانیم تایید کنیم که ایران به توافق هسته‌ای عمل می‌کند و به این نتیجه برسیم که این توافق منافع ملی‌مان را تامین می‌کند، آنگاه ما نیز باید به آن پایبند بمانیم». به گفته وزیر دفاع آمریکا هیچ نشانه‌ای در دست نیست که خلاف فرض‌های بالا را نشان دهد؛ بنابراین در حال حاضر درست‌ترین راه، پایبندی به توافق هسته‌ای با ایران است.

جیمز متیس در سنای آمریکا در‌باره بحران کره‌شمالی نیز این‌گونه نظر داده است: «وزارت دفاع به‌طور کامل از تلاش‌های تیلرسون، وزیر امور خارجه، برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک پشتیبانی می‌کند».

تیلرسون: ترامپ، کودن است!

علاوه بر وزیر دفاع آمریکا، رکس تیلرسون، وزیرامورخارجه این کشور نیز طرفدار ماندن آمریکا در توافقنامه برجام است. دیگر کشورهای عضو گروه ۵+۱ که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مشارکت داشتند، موافق برجام و خواستار پایبندی آمریکا به این توافقنامه هستند .

جالب اینجاست که گویا در جلسه‌ای محرمانه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، رییس جمهور ترامپ را «کودن» خطاب کرده و تهدید کرده که اگر آقای رییس‌جمهور بخواهد روی مواضع ضدبرجامی خود و دیگر جنجال‌های بین المللی پافشاری کند، استعفا خواهد داد؛ با این حال دیروز خبری نقل شد که تیلرسون این صحبت‌ها را تکذیب کرده و گفته که ترامپ فردی باهوش است و به‌هیچ وجه به استعفا فکر نمی‌کند.طبق مصوبه کنگره، دولت آمریکا موظف است هر سه ماه یک‌بار گزارشی از نحوه عمل ایران به برجام به کنگره ارائه دهد. در دو گزارش قبلی، دولت ترامپ پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است. گزارش بعدی ۱۵ اکتبر ارائه خواهد شد؛ اگر در این گزارش پایبندی ایران تایید نشود، فرآیند خروج دولت آمریکا از برجام آغاز خواهد شد.

نامه حمایت 180 عضو دموکرات کنگره از برجام

هر چند یاران اوباما در مجلس نمایندگان و سنا، در اقلیت هستند اما به هر حال، سد محکمی پیش روی ترامپ محسوب می‌شوند. دیروز 180 عضو کنگره با ارسال نامه ای به رییس جمهور ترامپ از او خواستند تا دست از لجبازی با برجام بردارد و به این توافقنامه بین‌المللی، پایبند باشد. دموکرات‌های کنگره این هشدار را داده اند که باید آمریکا در «برجام» باقی بماند.