۰ نفر

موج تغییرات در شبه جزیره

۶ مهر ۱۳۹۶، ۶:۵۹
کد خبر: 221959
موج تغییرات در شبه جزیره

سرعت تحولات در عربستان این‌قدر بالاست که مجموع دو اتفاق یعنی اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها و اخذ گواهینامه برای زنان، جامعه جهانی را در شوک فرو برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، از سلمان، پادشاه مسن عربستان که پیشینیان او به شدت محافظه کار بودند، اصلاحات اینچینی بعید بود.شاید بعدها و در آینده نام سلمان به‌عنوان پدر اصلاحات نوین در مملکت سعودی مطرح شود اما هر چه هست این تحولات برای جامعه جهانی بسیار عجیب بوده و تحلیل‌های زیادی در مورد آن، مطرح شده است.

مقدمه چینی برای به قدرت رسیدن محمد!

بسیاری بر این باورند که در چند ماه آینده، ملک سلمان خود را بازنشسته می‌کند و نبض امور در شبه جزیره را به پسرش محمد می‌سپارد اما شاید بتوان سیر تحولات فعلی را نوعی مقدمه چینی برای به قدرت رساندن محمد تعریف کرد. سلسله اقداماتی که برای بالا بردن درجه محبوبیت ولیعهد جوان در نظر گرفته شده و البته انتقادات جامعه جهانی را نیز نشانه رفته است. محمد بن سلمان، اصلاحات بزرگی را دنبال می‌کند؛ از جمله طرح اقتصادی 2030، سواحل اختصاصی برای گردشگران خارجی، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و ... نمونه ‌ای از کارهای مهمی محسوب می‌شوند که او در دستور کار قرار داده است. همچنین اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها، گواهینامه رانندگی، انتخاب سخنگوی زن برای سفارت سعودی در آمریکا و چندین تحول دیگر قطعات یک پازل هستند که توسط بن سلمان در حال اجراست.

استقبال ایوانکا ترامپ!

جالب است که ایوانکا ترامپ، دختر رییس جمهوری آمریکا و یکی از اعضای تیم ریاست‌جمهوری این کشور، پس از صدور فرمان پادشاه عربستان در خصوص صدور مجوز رانندگی زنان سعودی در حساب توییتری خود از این مساله استقبال کرد.او در حساب توییتر خود نوشت: امروز، روزی تاریخی برای زنان در عربستان است؛ چرا که فرمان برداشته شدن ممنوعیت رانندگی زنان اعلام شده است. ایوانکا همچنین در توییت دیگری نوشت: این گام مهمی در مسیر صحیح است.

درباره سخنگوی زن سعودی در آمریکا

وزارت خارجه عربستان، فاطمه باعشن را به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن تعیین کرد. وی تنها زنی است که به منصب سخنگوی سفارت عربستان در جهان تعیین کرده‌اند. خانم باعشن در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد:«باعث افتخار است که به عنوان سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا خدمت کنم».

این انتصاب چند ساعت پس از دستور ملک‌سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به‌منظوردادن اجازه رانندگی به زنان عربستان آن هم برای نخستین بار در تاریخ این کشور بود.

باعشن دارای مدرک لیسانس از دانشگاه شیکاگو آمریکاست و چند پست را بر عهده داشته که بارزترین آن مدیر موسسه‌ای در واشنگتن است.

زنانی که یک شبه مهم شدند!

نکته مهمی که در تحولات اصلاحات، محور خاندان سعودی قابل تامل است اینکه تمام احکام جدید، ماهیت زنانه‌ای دارند و این نشان می‌دهد که رویکردی هدفمند پشت ماجراست. اینکه یک شبه، حقوق شهروندی زنان این‌گونه مهم می‌شود، داستان سیاسی دارد و ارتباطی با مطالبه گری جامعه زنان عربستان ندارد. به نظر می‌رسد محمد‌بن‌سلمان، به دنبال ساختن یک «نئو‌سعودی» برنامه‌ریزی شده است و تمام اقدامات جاری، زیر نظر مشاوران غربی در حال انجام است. سعودی می‌خواهند کشور را از یک وضعیت دیکتاتوری و متحجر به سمت کشوری پیشرفته و دموکرات سوق بدهد و اگر در ماه‌های آینده، یکی دو نفر از وزرای سعودی، از بین زنان انتخاب شدند، نباید تعجب کرد. به هر حال برای به ثمر نشستن هر مدلی از حکومت، باید لازمه‌ها و زیربناهای آن فراهم شود. با رویکرد محمد بن سلمان، اتفاقات آوانگاردتر بیشتری در راه خواهد بود و عربستان حسابی در حال پوست‌اندازی است. منطقه خاورمیانه باید خود را برای مشاهده عربستانی متفاوت در سال 2018 آماده کند.« اصلاحات سلمانی»، شاید به انقلاب خود ساخته‌ای در شبه جزیره منجر شود که به‌جای گروه‌ها و مخالفان درون جامعه، خودش داوطلبانه کارها را پیش می‌برد و نه تنها از صورت‌حساب هزینه‌های سیاسی کم می کند بلکه محبوبت مطلوبی را نیز نصیب خاندان حاکم خواهد کرد. این موضوع را نیز نباید از یاد برد که پس از عضویت عربستان در کمیته برابری جنسیتی سازمان ملل، فشارهای اتحادیه اروپا و کشورهای جهان به عربستان افزایش یافت. عربستان برای ادامه عضویت در این کمیته به اصلاحات اساسی در حوزه حقوق زنان نیاز داشت و حال باید دید این نوع از اصلاحات که در دستور کار پادشاه عربستان است تا کجا ،جامعه را با خود همراه می‌کند.