۰ نفر

آغاز مرحله جدید یکی از بزرگترین اصلاحات در چین

۱ مهر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۳
کد خبر: 220892
آغاز مرحله جدید یکی از بزرگترین اصلاحات در چین

چین و تحولاتی که در آن رخ می‌دهد نه‌تنها برای ایران بلکه برای تمامی کشورهای دنیا اهمیت دارد. این کشور یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان دنیا به شمار می‌آید و نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. اکنون نیز تحولاتی در این کشور در حال رخ دادن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه چاینا دیلی که اخبار روزانه در چین را گزارش می‌دهد، گزارش مفصلی از مارش نظامی در این کشور منتشر کرده‌است. شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین نیز در این مانور حضور داشت. اما این مارش نظامی با همیشه فرق داشت؛ در حقیقت نشان می‌داد که آقای جین‌پینگ تغییرات و اصلاحاتی را که مد نظر دارد وارد مرحله تازه‌ای کرده‌است. او به دنبال مدرن‌سازی است و یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیتش نیز ارتش ملی بوده‌است.

ارتش در حقیقت یکی از بال‌های حیاتیِ حزب کمونیست به شمار می‌آید. سال‌ها وظیفه ارتش چین این بود که از خانه محافظت کند و اگر حمله یا تعرضی به آن صورت گرفت مقابل حمله‌کننده‌ها بایستد. حالا آقای شی نقشه‌های جدیدی در سر دارد. او می‌خواهد تمامیِ نیروهای دریایی، هوایی و سایر بخش‌ها را با هم متحد و همراه کند. در دستور کارِ سنتیِ ارتش، قرار بود تمام وزن و اعتبار به بخش دریایی داده شود اما اکنون شرایط به کلی تغییر کرده‌است.

سال 2015 بود که آقای شی نخستین قدم‌ها را برای کوچک‌سازی ارتش برداشت. او دستور کار ارتش را به کلی تغییر داد تا بتواند این امر را به انجام برساند. او اعلام کرد ارتش 300هزار نفر از نیروهای خود را کاهش خواهد داد. اکنون ارتش به میزانی نصف آنچه در سال 1980 بود، رسیده‌است.

اکنون رئیس‌جمهوری چین دومین مرحله از طرح خود را آغاز کرده‌است که به اصلاحِ «زیرِ گردن» معروف است و نیروهای ارتشی را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما شی فقط در حال کوچک‌سازیِ ارتش نیست، او به طور هم‌زمان سعی دارد قابلیت‌ها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های ارتشی‌ها را افزایش بدهد. او همچنین ترتیبی داده تا باکیفیت‌ترین تجهیزات در اختیار نیروهای ارتشی قرار بگیرد. تعداد زیردریایی‌ها در ارتش چین قرار است افزایش پیدا کند.

ارتش چرا تغییر می‌کند؟

تغییراتی که در ارتش چین در حال رخ دادن است، اهداف بسیاری را دنبال می‌کند. نخست اینکه ارتش قرار است پویاتر باشد و برای این پویایی لازم است کوچک‌تر و متمرکزتر باشد. اما دولت در عین ‌حال سعی دارد سلطه ارتش را کم کند، در نتیجه چاره‌ای ندارد جز اینکه آن را کوچک کند تا ناگهان بر خودِ دولت نیز سلطه پیدا نکند. اما مهم‌ترین هدف از این تغییرات، به آموزش‌های نظامی مربوط می‌شود. دولت سعی دارد آموزش‌ها را به شکلی هدفمند و واقعی انجام بدهد. برای این کار هم لازم است ارتش شکلی کوچک و منسجم داشته‌باشد تا بهترین آموزش‌ها را دریافت کند.

همه این تغییرات نشان می‌دهد دولت چین به‌ویژه آقای شی اهداف بزرگی را در سر دارد. او سعی دارد قدرت بیشتری به حزب کمونیست در چین ببخشد. یکی از مهم‌ترین عوامل قدرتِ کمونیست‌ها نیز ارتشِ آنهاست که باید بهترین آموزش‌ها را دریافت کند و بیشترین تجهیزات را در اختیار داشته‌باشد تا بتواند به حزب اقتدار لازم را ببخشد. حال باید دید قدم‌ها و اصلاحات بعدی که مد نظر آقای شی است، چگونه و تا چه زمانی عملیاتی خواهد شد.