۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
کد خبر 220238

زمین لرزه ای قدرتمند در بخش مرکزی مکزیک باعث مرگ بیش از ۱۴۰ نفر و ریختن ساختمان ها در مکزیکو سیتی، پایتخت، شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، کانون این لرزش در حدود ۱۲۰ کیلومتری مکزیکو سیتی در عمق ۵۱ کیلومتری زمین بود. امدادگران درحال جستجو برای یافتن بازماندگان در میان آوار هستند و گزارش هایی از به تله افتادن کودکان در یک ساختمان مدرسه ای که بخشی از آن ریخته وجود دارد.

این زلزله به قدرت ۷.۱ درجه باعث خسارات در سه ایالت مورلوس، پوئبلا و مکزیکو شد.

طبق گزارش ها دست کم ۱۳۹ نفر در سراسر مکزیک کشته شده اند. حداقل ۵۵ نفر در ایالت مورلوس در جنوب پایتخت و ۳۲ نفر در پوئبلا کشته شدند. مرگ ۴۹ نفر در مکزیکو سیتی تایید شده، ۱۰ نفر دیگر در ایالت مکزیکو مرده اند و سه نفر در گوررو. برق حدود دو میلیون نفر در پایتخت قطع است و بسیاری از خطوط تلفن افتاده.

میگل انگل مانسرا شهردار مکزیکو سیتی به یک شبکه تلویزیونی محلی، تلویزا، گفت: سازمان های امدادرسانی با ساختمان های ریخته یا به شدت آسیب دیده در ۴۴ نقطه روبرو هستند.

مکزیکو سیتی یکی از پرتراکم ترین شهرهای جهان با بیش از ۲۰ میلیون نفر جمعیت است.

این لرزش طولانی در ساعت ۱۳:۱۴ به وقت محلی (۱۸:۱۴ گرینویچ) روی داد و هزاران نفر را راهی خیابان ها کرد.

این لرزش همزمان با برگزاری تمرین های آمادگی برای زلزله در مکزیکو سیتی در سی و دومین سالگرد زلزله ای که ۱۰ هزار کشته به جا گذاشت روی داد.

انریکه پینا نیه تو، رئیس جمهور مکزیک، از مردم خواست خیابان ها را برای عبور و مرور وسایل نقلیه اضطراری باز بگذارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: "خدا یار مردم مکزیکو سیتی باشد. ما با شما هستیم و هنگام نیاز کنار شما خواهیم بود."

زلزله امروز ۱۱ روز بعد از وقوع یک زلزله بزرگ دیگر در مکزیک به وقوع پیوسته است. آن زلزله نیز، باعث شد تا بسیاری از مردم در ساختمان های دستخوش حریق به تله بیفتند.

در جریان زلزله قبلی که رئیس‌جمهور مکزیک آن را شدیدترین زلزله قرن اخیر در این کشور توصیف کرده، دست‌کم ۶۱ نفر کشته شدند.

به گفته پینا‌نیه‌تو، در پی آن زلزله بیش از ۲۰۰ نفر هم زخمی شدند. مقامات مکزیک بزرگی زلزله ۱۱ روز پیش را ۸.۲ درجه اعلام کرده بودند.

منبع:  BBC , reuters , guardian