۰ نفر

واشنگتن توافق تجاری با سئول را لغو می‌کند

۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۳
کد خبر: 216274
واشنگتن توافق تجاری با سئول را لغو می‌کند

همزمان با اوج تنش در شبه جزیره کره، رئیس جمهوری آمریکا از مشاوران خود خواسته برای خروج از پیمان تجاری با کره جنوبی که متحد واشنگتن در منطقه است، آماده شوند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از مشاوران خود خواسته که برای خروج از پیمان تجارت آزاد با کره جنوبی که احتمالا هفته آینده آغاز گردد، آماده شوند.این مطلب در حالی رسانه ای می شود که آمریکا و کره جنوبی با اوج گرفتن تنش ها در شبه جزیره کره در حال هماهنگی برای مقابله با تهدیدهای احتمالی از سوی کره شمالی هستند.

اقدام آمریکا برای خروج از این پیمان، در صورت تحقق می تواند سبب بروز تنش میان این کشور و متحد کلیدی آن کره جنوبی شود.یک سخنگوی کاخ سفید به واشنگتن پست گفت با وجود بحث هایی که در این زمینه در حال انجام است، فعلا هیچ اعلانی از سوی دولت صورت نمی گیرد.

تصمیم خروج از این توافق در ادامه رویکردهای حمایت گرایانه ترامپ در اقتصاد اتخاذ می شود و احتمالا واکنش متقابل سئول در اعمال تعرفه برای واردات از آمریکا را در پی داشته باشد.

واشنگتن پست به نقل از یک منبع آگاه از فشار برخی مقام های کاخ سفید همچون جیمز متیس وزیر دفاع، مک مستر مشاور امنیت ملی و همچنین گری کوهن مدیر شورای ملی اقتصاد برای پیشگیری از تحقق این تصمیم خبر داد.

 خروج از توافق های تجاری که به زعم ترامپ 'به ضرر کارگران آمریکایی تمام می شود'، از وعده های انتخاباتی او بود که تا کنون به برخی از آنها را عمل کرده است.ترامپ در نخستین اقدام از این دست، خروج آمریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام که میان 12 کشور حاشیه این اقیانوس بجز چین بسته شده بود، را اعلام کرد.

وی همچنین بارها انتقاد خود را از پیمان تجارت و سرمایه گذاری فراآتلانتک (TTIP) و پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا ابراز کرده و وعده خروج از آن ها را داده است.

رئیس جمهوری آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس نیز که به عقیده وی هزاران فرصت شغلی را در آمریکا از بین می برد، خارج شد که مورد انتقاد بسیاری از مقام ها و شخصیت های سیاسی ایالات متحده و کشورهای جهان واقع شد.