۰ نفر

خروج ۷.۵میلیارد دلار سپرده خارجی از بانک‌های قطری

۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰
کد خبر: 214465
خروج ۷.۵میلیارد دلار سپرده خارجی از بانک‌های قطری

بانک مرکزی قطر اعلام کرد که حدود ۷.۵ میلیارد دلار از سپرده های خارجی به دلیل شدت گرفتن تحریم های عربی از نظام بانکی این کشور خارج شده است.

به گزارش رویترز، شدت گرفتن تحریم های عربی علیه قطر به سرکردگی عربستان سعودی و همراهی، بحرین، امارات متحده عربی و مصر موجب شده تا میلیاردها دلار از سپردهای خارجی از این بانک خارج شود و اکنون این بانک ها به دنبال فاینانس از سوی موسسات مالی آسیایی و اروپایی شده است.  

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، در همین بانک مرکزی قطر اعلام کرد، تحریم ها باعث شده تا مشتریان تقریبا ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از سپرده گذاری های خارجی خود را از بانک های قطری برداشت کنند؛ ضمن اینکه ۱۵ میلیارد دلار از سپرده های خارجی بین بانکی هم از بانک های قطری خارج شده است.

منابع آگاه اطلاع دادند که بانک ملی قطر مذاکراتی را با بانک «استاندارد چارتد» و سرمایه گذارنی در تایوان برای اوراق قرضه موسوم به «فورموسا» داشته است. این اوراق قرضه به جای اینکه بصورت دلار تایوان صادر شده باشد بشکل سایر ارزها است.

سخنگوی بانک ملی قطر گفت: چندین پیشنهاد برای صدور «فورموسا» از چندین بانک بین المللی داریم اما هیچ چیزی تا کنون مورد موافقت قرار نگرفته است.

بانک ملی قطر بعنوان بزرگ ترین بانک خاورمیانه است و در حدود ۶ میلیارد دلار اوراق قرضه دارد و انتظار می رود تا اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی با انجام مجدد فاینانس،  افزایش پیدا کند.  

همچنین یک فعال بانکداری بین الملل گفت: بانک اسلامی قطر هم به افزایش ذخایر خود در قالب ین ژاپن و دلار استرالیا روی آورده است و به دنبال قرار دادهای بیشتر با اروپایی ها و آسیایی ها است.  

در حال حاضر بانک های قطری در تلاش برای پیدا کردن سرمایه بیشتر هستند و احتمال می رود که در ماه های آینده، حجم بیشتری از سپرده گذاری ها از این کشور که بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار باشد، خارج شود.  

دولت قطر در ماه ژوئن و جولای تقریبا ۱۸ میلیارد دلار به بانک های این کشور اعتبار تزریق کرده است و دولت از بانک های قطری خواسته که به منابع ارزی دولت وابسته نباشند.

بر همین اساس، موسسه اعتبار سنجی «مودی» اعلام کرد، رتبه اعتباری قطر با وخیم تر شدن تحریم ها در معرض خطر قرار گرفته است.