۰ نفر

تحلیلی درباره واگرایی در روابط واشنگتن و قاهره

آمریکایی‌ها به مصر کمک نمی‌کنند!

۲ شهریور ۱۳۹۶، ۶:۱۰
کد خبر: 214247
آمریکایی‌ها به مصر کمک نمی‌کنند!

مصر از تصمیم آمریکا برای کاهش کمک‌های نظامی و غیرنظامی به علت نگرانی‌ها در خصوص وضعیت حقوق بشر، انتقاد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای گفت که کاهش کمک‌های مالی و تعلیق کمک‌های نظامی، نشان‌دهنده ارزیابی نادرست از روابط میان دو کشور است.وزارت خارجه مصر گفته است چنین تصمیمی می‌تواند تبعات منفی بر روابط دوجانبه و منافع مشترک داشته باشد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز در اعتراض به دیدار با جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، دیدار با رییس‌جمهوری آمریکا را لغو کرده است اما خبرگزاری رویترز می‌گوید رییس‌جمهوری مصر با هیات آمریکایی دیدار خواهد کرد.

جزییات اقدام آمریکا اعلام نشده اما طبق گزارش‌ها آمریکا از ارائه ۹۶ میلیون دلار کمک مالی به مصر خودداری کرده و ارائه ۱۹۵ میلیون دلار کمک نظامی را به تاخیر انداخته است. مقام‌های آمریکایی به روزنامه واشنگتن پست گفته‌اند این پول‌ها در یک حساب بانکی تا زمان پیشرفت در زمینه اولویت‌های اصلی مانند موارد نقض حقوق بشر و قوانین مربوط به نهادهای غیر دولتی، نگهداری خواهند شد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به همکاری با مصر برای مقابله با تروریسم ادامه خواهند داد و از تلاش‌های دولت مصر در این زمینه حمایت خواهند کرد.دونالد ترامپ، در ماه آوریل، عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر را به کاخ سفید دعوت کرد و از دیدار با او ابراز خشنودی کرد.

سفر آقای سیسی به آمریکا از آن رو اهمیت داشت که او نخستین رییس‌جمهور مصری بود که طی یک دهه گذشته به کاخ‌سفید دعوت شده است.

منابع خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقام‌های آمریکایی از تصویب نهایی قانون جدید نظارت بر سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی ناخرسندند.

هشت نهاد جامعه مدنی در ماه ژوئن هشدار دادند که این قانون، فعالیت بسیاری از نهادهای غیردولتی در مصر را اقدامی مجرمانه تلقی خواهد کرد و آن‌ها قادر نخواهند بود به طور مستقل به حیات خود ادامه دهند.

عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهوری مصر پس از سرنگونی دولت محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ به شدت منتقدان را سرکوب کرده است.

آمریکا در 30 سال گذشته نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار کمک نظامی و مالی به مصر کرده است. این کشور پس از اسراییل و افغانستان، بیشترین کمک‌های آمریکا را دریافت کرده است.

سرمایه گذاری سعودی ها در قطر

هر چند قرار است کمک های مالی آمریکا به مصر قطع شود اما از سوی دیگر، سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در سرزمین ثلاثه بیش از پیش آماده‌اند.

شاهزاده ولید بن طلال، سرمایه‌دار سرشناس و یکی از شاهزادگان با نفوذ عربستان سعودی قرار است مبلغی معادل ۸۰۰ میلیون دلار، برای توسعه مجموعه هتل فور سیزنز در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر سرمایه‌گذاری کند.

سحر نصر، وزیر سرمایه‌گذاری مصر با اعلام این خبر گفته که شاهزاده ولید بن طلال همراه با شرکت گروه طلعت مصطفی، قصد سرمایه‎گذاری در شرم‌الشیخ را دارد. نصر در بیانیه‎ای اعلام کرد که این شاهزاده همچنین قصد دارد، دو هتل جدید در شهر ساحلی العالمین، واقع در ساحل مدیترانه و همچنین مدینتی در شرق قاهره تاسیس کند.

ولید بن طلال صاحب حدود ۶۰ هتل در مصر است که از این تعداد ۱۸ هتل هنوز در دست ساخت است. پس از چندین سال وقفه، سرانجام در ماه ژوئن قانونی به تصویب کابینه مصر رسید که هدف آن جلب اعتماد سرمایه‌گذارانی است که به دلیل نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی پس از انقلاب ۲۰۱۱ از مصر بیرون رفتند یا فعالیت خود را کاهش دادند.

عربستان سعودی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از زمانی که عبدالفتاح سیسی در سال ۲۰۱۳ میلادی قدرت را از اخوان‌المسلمین گرفت، میلیاردها دلار به این کشور کمک مالی کرده‌اند. ولید بن طلال که به عنوان یکی از بانفوذترین مردان جهان عرب در جهان شهرت دارد، برخلاف بسیاری از شاهزادگان سعودی وارد مشاغل حکومتی نشد و ثروت خود را از راه تجارت اندوخت. او به دلیل مواضع لیبرال خود، مخالفان زیادی در بین چهره‌های محافظه‌کار و مذهبی خاندان سعودی دارد.