۰ نفر

واکنش تند طالبان به استراتژی جدید ترامپ

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۸:۲۲
کد خبر: 214026
واکنش تند طالبان  به استراتژی جدید ترامپ

بعد از اعلام کلیات استراتژی جدید نظامی واشنگتن در افغانستان، خلاف آنچه انتظار می‌رفت، ترامپ عملا زمینه افزایش شمار نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان را فراهم آورد.

 این استراتژی جدید که مورد استقبال دولت افغانستان قرار گرفت، واکنش تند طالبان را به دنبال داشت؛ به‌طوری‌که برخی فرماندهانش آن را فراخوانی برای یک جنگ صلیبی و تلاشی برای نابودی جامعه مسلمین عنوان کردند. جالب اینکه، طالبان در واکنش به این استراتژی جدید تقریبا همان حرف‌هایی را می‌زند که ترامپ در دوران فعالیت انتخاباتی‌اش می‌زد؛ اینکه حضور نظامی آمریکایی‌ها در افغانستان، هدردادن جان و مال آمریکایی‌هاست. اما بعد از به‌دست‌گرفتن سکان هدایت سیاست آمریکا، ترامپ فهمید که خارج‌کردن نیروهای آمریکایی از افغانستان، خلأیی را پدید می‌آورد که تروریست‌هایی مانند القاعده، طالبان و داعش آن را پر خواهند کرد. از دیگر سو، استراتژی حفظ وضع موجود و حرکت به سوی افزایش شمار نیروهای نظامی یک روز پس از آن مطرح شد که بزرگ‌ترین منتقد این مسئله یعنی استیو بنن، کاخ سفید را به مقصد پایگاه خبری «بریتابرت» ترک کرد.

 ٤‌ هزار سرباز آمریکایی در راه افغانستان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، جنگ افغانستان که در سال ٢٠٠١ میلادی و بعد از حملات ١١ سپتامبر آغاز شد، تاکنون جان دو‌هزار و ٢٠٠ سرباز آمریکایی را گرفته و هزینه ای ٨٠٠‌میلیاردی روی دست این کشور گذاشته است. هرچند آمار رسمی از شمار شهروندان افغانی که در این جنگ ١٦ساله کشته شده‌اند وجود ندارد، اما برآوردها از ٢٥ تا ٣٠‌ هزار کشته حکایت می‌کنند. طبق اعلام سازمان ملل، حداقل هزارو ٥٠٠ شهروند افغان در شش ماه اول سال جاری جان باخته‌اند. بیشترین میزان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان با صد ‌هزار نیرو به سال‌های ٢٠١٠ و ٢٠١١ میلادی برمی‌گردد. البته در نتیجه سیاست‌های کمتر جنگ‌طلبانه باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، شمار این نیروها درحال‌حاضر به هشت ‌هزار و ٤٠٠ نفر رسیده است. باوجود اینکه ترامپ جزئیات زیادی درباره این استراتژی جدید از جمله میزان افزایش سربازان و تفاوت آن با استراتژی‌های قبلی ارائه نداده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، مجوز ارسال چهار ‌هزار سرباز تازه‌نفس به افغانستان را از کاخ سفید دریافت کرده است.

گورستان آمریکا

استراتژی نظامی جدید ترامپ درخصوص افغانستان در هر دو کشور با واکنشی دوگانه همراه شده است. اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، با استقبال از این استراتژی، آن را فرصتی دانسته است برای افزایش ظرفیت آموزش نیروهای افغانی به وسیله آمریکایی‌ها و همچنین تقویت نیرو هوایی و نیروی‌های ویژه این کشور به منظور پاک‌کردن منطقه از شر تهدید تروریسم. اما طالبان ضمن محکوم‌کردن تصمیم ترامپ برای نگه‌داشتن نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، ادامه جهاد تا خارج‌شدن نیروهای آمریکایی را وعده داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز سه‌شنبه با اعلام اینکه استراتژی طالبان هیچ‌چیز جدیدی دربر ندارد، هشدار داد که افغانستان را به گورستان امپراتوری آمریکا در قرن بیست‌ویکم تبدیل خواهند کرد. البته دلیل خشم طالبان مشخص است. ترامپ روز یکشنبه در میان اظهارات کلی‌گویانه خود یک چیز را صراحتا اعلام کرد؛ اینکه عملیات نظامی علیه طالبان را افزایش خواهد داد. ترامپ همچنین لب به انتقاد از پاکستان گشود که کشورش را به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها و شورشیان مسلح بدل کرده است. یک فرمانده ارشد طالبان در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس»، ضمن انتقاد از روی‌آوردن ترامپ به «رفتار متکبرانه» رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا ازجمله جورج بوش، گفته است نیروها تا آخرین نفس به این جنگ ادامه خواهند داد. درهمین‌باره، یکی از فرماندهان شبکه حقانی از متحدان طالبان نیز سخنان اخیر ترامپ را نشانه آغاز یک جنگ صلیبی دانسته و گفته است اظهارات ترامپ از عزم او برای نابودی کل مسلمانان نشان دارد. با این اوصاف و با توجه به افزایش تنش میان آمریکا و طالبان، به نظر نمی‌رسد این جنگ ١٦ساله حالاحالاها سر تمام‌شدن داشته باشد.

روی خوش جمهوری‌خواهان

نکته جالب درباره استراتژی جدید نظامی کاخ سفید در قبال افغانستان این است که برخلاف مواضع و طرح‌های قبلی ترامپ، این استراتژی حمایت جمهوری‌خواهان را به دنبال داشته است. ترامپ که پیش‌تر درخصوص کاهش سطح تحریم‌های روسیه، طرح بیمه درمانی و واکنش‌اش به حوادث شارلوتزویل، شاهد صف‌آرایی جمهوری‌خواهان در برابر خود بود، حالا حداقل چهره‌های شاخص جمهوری‌خواهان را یک‌صدا پشت خود می‌بیند. پل رایان، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن ابراز خرسندی از این استراتژی جدید، آن را مبتنی بر واقع‌گرایی دانسته است. حتی سناتور مک کین، بزرگ‌ترین منتقد سیاست خارجی ترامپ نیز لب به تمجید از این استراتژی جدید گشود و آن را نسبت به استراتژی شکست‌خورده به تعویق‌انداختن نبرد در دولت‌های قبلی، یک پیشرفت دانست. چهره‌های جمهوری‌خواه شاخص دیگری ازجمله میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا و سناتور مارکو روبیو نیز به تمجید از این استراتژی جدید پرداخته‌اند. این در حالی است که این استراتژی جدید با واکنش منفی دموکرات‌ها مواجه شد. ننسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، با انتقاد از عدم افشای جزئیات این استراتژی جدید، آن را مغایر با گفته‌های ترامپ در دوران فعالیت انتخاباتی‌اش دانسته است. دموکرات‌ها به‌طور کلی این استراتژی جدید را به دو دلیل نقد می‌کنند؛ فقدان راهکار برای خروج نیروهای آمریکایی و نبود سقف برای شمار نظامیان اعزامی. از نظر دموکرات‌ها، ترامپ در اظهاراتش فقط به دادن وعده‌های گنگ و مبهم بسنده کرده و عملا هیچ راهکار مشخصی برای پایان‌دادن به باتلاق جنگ افغانستان ارائه نکرده است.