۰ نفر

لجبازی ترامپ با ایران

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۶:۰۹
کد خبر: 213746
لجبازی ترامپ با ایران

واشنگتن پست، نوشت دونالد ترامپ با تصمیم خود مبنی بر برهم‌زدن توافق هسته‌ای، لجوجانه سیاست انفعال را در قبال ایران در پیش گرفته است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست ، دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا با تصمیم آشکار خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته ای، لجوجانه سیاست انفعال و آنچه این روزنامه مداخلات ایران در منطقه توصیف کرده، در پیش گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، این روزنامه آمریکایی در سرمقاله ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، افزود: در سوریه، راهبرد دولت آمریکا مبنی بر توافق با روسیه راه را برای نیروهای ایرانی هموار کرده است تا بتوانند کنترل مسیری بین دمشق و بغداد را در دست بگیرند.

در افغانستان نیز باوجود برنامه‌های ترامپ در زمینه تشدید حمایت آمریکا از دولت افغانستان، ایران همواره درحال تحکیم موقعیت راهبردی خود است.در یمن نیز آمریکا اجازه داد متحدانش در خلیج‌فارس یک جنگ نیابتی بی‌برنده با تهران به راه اندازندکه نتیجه اصلی آن تاکنون شکل‌گیری بدترین بحران انسانی جهان بوده است.

با ادعای این روزنامه، تنها در یک زمینه بوده که بلندپروازی های جمهوری اسلامی تاحدودی مهار شده و آن تولید مواد لازم برای استفاده در کلاهک‌های هسته ای است. بر اساس گزارش بازرسان بین المللی و نهادهای جاسوسی آمریکا، ایران تا حد زیادی به مفاد توافقنامه هسته ای پایبند بوده،ذخیره اورانیوم غنی شده خود را تا حد زیادی کاهش داده و فعالیت‌های هسته ای خودرا به شدت محدود کرده است.

اگر حکومت ایران همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند، یک دهه یا بیشتر زمان لازم است تا بتواند بار دیگر در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای قرار گیرد.

با این وجود ترامپ با تصمیم آشکار خود مبنی بر برهم زدن توافق هسته ای، لجوجانه سیاست انفعال در برابر مداخلات منطقه ای ایران را درپیش می‌گیرد. پس از تایید از روی اکراه این موضوع در ماه جولای که ایران به مفاد توافق هسته ای پایبند بوده است، ترامپ به روزنامه وال استریت ژورنال گفت قصد دارد زمانی که در ماه اکتبر باید باردیگر پایبندی ایران را به توافق تایید کند، موارد عدم پایبندی ایران را بیابد. حال این پرسش مطرح است که اگر جامعه اطلاعاتی آمریکا نظری مخالف این داشته باشد، چگونه می‌توان به چنین نتیجه ای دست یافت.

تردید درباره اقدامات ترامپ

کارشناسان درباره اینکه ترامپ با اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای، به غیر از برهم زدن میراث باراک اوباما امیدوار است به چه نتیجه دیگری برسد، تردید دارند.

بدون اثبات عدم پایبندی ایران، شرکای آمریکا در توافق هسته ای از جمله اتحادیه اروپا، روسیه و چین به طور قطع از حمایت از برهم زدن توافق یا اعمال دوباره تحریم‌ها خودداری خواهند کرد.

از طرف دیگر واکنش ایران به تایید عدم پایبندی این کشور به توافق هسته ای ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود، حتی اگر ترامپ اعمال تحریم‌های این کشور را از سر نگیرد. این مساله کاخ سفید را با مشکل دشوار قدیمی یعنی چگونگی متوقف ساختن پیشرفت ایران به سمت دستیابی به بمب مواجه می‌کند. آیا ترامپ قادر خواهد بود ایران را به اقدام نظامی تهدید کند، درحالی که از تهدید متوسل شدن به زور ضد کره شمالی نیز استفاده می‌کند؟

این روزنامه می‌نویسد، یکی از نقاط ضعف توافق هسته ای ماهیت موقتی بودن آن است. مدت اجرای بیشتر مفاد آن ظرف مدت 8 تا 13 سال پایان می‌یابد و آن‌گاه ایران آزاد خواهد بود حجم نامحدودی از مواد هسته‌ای را ذخیره کند.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه در آن زمان چالش پیش‌روی یک دولت منطقی آمریکایی این نخواهد بود که چگونه از توافق خارج شود، بلکه‌این است که چگونه محدودیت‌های آن را در آینده نیز ادامه دهد،نوشت: شرکای آمریکا نیز به‌احتمال زیاد آماده خواهند بود برای اجرای راهبردی با همان هدف همکاری کنند. واشنگتن پست نوشت، دلیلی وجود ندارد که بتوان انتظار حمایت از یک اقدام احمقانه آمریکا را داشت، اقدامی که تهدید بالقوه ایران را دوباره بالفعل می سازد.