۰ نفر

در ۲۲سال گذشته؛

رشد اقتصادی قطر به پایین‌ترین رقم می‌رسد

۲۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹
کد خبر: 212939
رشد اقتصادی قطر به پایین‌ترین رقم می‌رسد

در حالی که تاثیر تحریم کشورهای عربی علیه قطر بر تجارت و اعتماد سرمایه گذاری در این کشور ملموس بوده، اقتصاددانان پیش بینی می کنند اقتصاد قطر امسال پایین ترین رشد خود از سال ۱۹۹۵ را تجربه خواهد کرد.

در حالی که تاثیر تحریم کشورهای عربی علیه قطر بر تجارت و اعتماد سرمایه گذاری در این کشور ملموس بوده، به عقیده اقتصاددانان شرکت کننده در تحقیق بلومبرگ، اقتصاد قطر امسال پایین ترین رشد  خود از سال 1995 را تجربه خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، بر اساس این تحقیق، رشد تولید ناخالص داخلی قطر در سال 2017 به 2.5 درصد و در سال آینده به 3.2 درصد خواهد رسید، در حالی که در تحقیق ماه گذشته این ارقام به ترتیب 3.1 و 3.2 درصد پیش بینی شده بود. اقتصاددانان انتظار دارند، کسری بودجه قطر امسال به 5.1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور برسد در حالی که قبلا این رقم 4.6 درصد پیش بینی شده بود. همچنین پیش بینی شده نرخ تورم قطر به 2.2 درصد برسد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از روز پنجم ماه ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از تروریزم، این کشور 2.7 میلیون نفری را تحریم کرده اند.

رشد بخش انرژی قطر پس از رشد سریع ناشی از 7 برابر شدن میزان تولید نفت گاز، در طی حدود 2 دهه گذشته، در این دهه کند شده زیرا پروژه های در دست اجرای این کشور به اتمام رسیده و به دنبال کاهش قیمت نفت، تمرکز دولت قطر نیز بیشتر معطوف افزایش رشد بخش غیر نفتی شده است. بزرگترین تولید کنندگان گاز مایع جهان در حال صرف 200 میلیارد دلار برای ارتقاء زیرساخت های خود جهت میزبانی جام جهانی 2022 است و قصد دارد به قطب منطقه ای در زمینه گردشگری و خدمات تبدیل شود.

ویلیام جکسون، اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال اکونومیکس در این باره گفت: «حتی قبل از وقوع این بحران دیپلماتیک با قدرت های منطقه ای، به نظر می رسید که اقتصاد قطر در بخش غیر از نفت و گاز کند خواهد شد... نشانه های اولیه این است که تحریم های عربی در ماه ژوئن به اقتصاد قطر آسیب زده است. این تاثیرات موقتی به نظر می رسند، اما در مجموع منجر به کاهش رشد اقتصادی این کشور خواهند شد.»