۰ نفر

جنگ آمریکا و کره شمالی کی شروع می‌شود؟

۲۴ مرداد ۱۳۹۶، ۹:۲۱
کد خبر: 212302
جنگ آمریکا و کره شمالی کی شروع می‌شود؟

آمریکا می‌گوید تنش‌ها با کره‌شمالی افزایش یافته اما وقوع جنگ نزدیک نیست.

در این‌باره چند مقام ارشد آمریکا تاکید کرده‌اند ایالات‌متحده همچنان در تلاش برای یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مساله اتمی کره‌شمالی ا‌ست. مقام‌های آمریکایی می‌گویند خطر درگیری نظامی هرچند قریب‌الوقوع نیست، اما نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته‌ است. مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس سازمان سیا و رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات‌متحده، روز یکشنبه و دوشنبه در مورد موضوع کره‌شمالی و تنش‌های اخیر پس از آزمایش یک موشک قاره‌پیما و تحریم‌های شورای امنیت سخن گفته‌اند. به گزارش دنیای اقتصاد، این اظهارات چندی پس از آن است که تنش‌های لفظی میان ایالات‌متحده و کره‌شمالی بالا گرفت؛ از یکسو دونالد ترامپ، به کره‌شمالی هشدار داد با «آتش و خشم» آمریکا روبه‌رو خواهد شد، از سوی دیگر پیونگ‌یانگ مدعی شد در حال طرح‌ریزی حمله احتمالی موشکی به پایگاه‌های آمریکا در جزیره گوام است. اچ. آر. مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ، روز یکشنبه گفت: «در مقایسه با یک هفته پیش، به جنگ نزدیک‌تر نشده‌ایم، اما در مقایسه با یک دهه پیش، نزدیک‌تر شده‌ایم.»

مک‌مستر اما تاکید کرده است که به تلاش دیپلماتیک به رهبری رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده ادامه می‌دهند تا حتی‌الامکان یک راه سیاسی پیدا شود. مک‌مستر تصریح می‌کند که آمریکا در عین حال تلاش می‌کند تا با افزایش تحریم‌های پیونگ‌یانگ، کیم جونگ اون و حکومت کره را تحت فشار قرار دهد تا دست از توسعه برنامه موشک‌های بالستیک و سلاح اتمی خود بردارد. مایک پومپئو، رئیس سیا نیز گفته‌ است: «صبر راهبردی آمریکا در برابر توسعه برنامه نظامی کره‌شمالی رو به پایان است، اما خطر یک درگیری قریب‌الوقوع وجود ندارد.» پومپئو می‌گوید: «هیچ خطر قریب‌الوقوعی که امروز رخ دهد، وجود ندارد.» او بدون بیان جزئیاتی تصریح کرد: «آمریکا بسیار واضح از نیت‌های کره‌شمالی خبر دارد.»

همزمان، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که در حال دیدار و گفت‌وگوهایی در قاره آسیا است و انتظار می‌رود با رهبران کره‌جنوبی، ژاپن و چین دیدار کند، به خبرنگاران تاکید کرده است او قصد دارد از حال و هوا و شرایط فعلی منطقه آگاه شود. ژنرال دانفورد در مورد موضوع مورد گفت‌وگو با مقامات کشورهای آسیایی افزود: در مورد گزینه‌های احتمالی نظامی، در صورتی‌که کارزار دیپلماتیک و اقتصادی فعلی نتیجه‌ای ندهد نیز گفت‌وگو خواهد کرد.» جوزف دانفورد تصریح کرد: «ما دنبال این هستیم تا از این وضعیت بدون آنکه جنگی راه بیفتد، بیرون بیاییم.» یک روز پیش از این اظهارات و سخنان، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، با همتای چینی خود گفت‌وگویی تلفنی داشت. بنا بر گزارشی که در تلویزیون دولتی چین در مورد صحبت‌های رهبران دو کشور منتشر شد، شی جین‌پینگ خواستار یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مساله اتمی کره‌شمالی شده و از «طرف‌های مربوطه» خواسته‌ است از «سخنان و اقداماتی» که به «تنش‌ها می‌افزاید» دوری کنند. بنابر بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا منتشر کرده دونالد ترامپ و شی خواستار توقف «رفتارهای تحریک‌آمیز و تنش‌زای» کره‌شمالی شده‌اند. روز گذشته یک وب‌سایت آمریکایی که ناظر بر فعالیت‌های کره‌شمالی‌ است مدعی‌ شد آنها درحال رصد اقداماتی هستند که احتمالا نشان‌دهنده آمادگی کره‌شمالی برای انجام آزمایش یک موشک بالستیک از طریق زیردریایی ا‌ست.

هیچ مقام رسمی‌ای این گزارش را تایید نکرده ‌است. اما مایک پومپئو گفته است که انجام یک آزمایش موشکی مایه تعجب نخواهد بود. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که از پیونگ‌یانگ خبر می‌رسد که پیونگ‌یانگ برخی سفرای خود را به کشور فراخوانده است. گزارش شده که پیونگ‌یانگ اعلام کرده که این فراخوان برای حضور در جلسه‌ای فوری و محرمانه است.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: درحالی که طی هفته‌های اخیر جنگ لفظی میان کره‌شمالی و آمریکا برقرار بوده و بعد از آزمایش‌های موشک‌های قاره‌پیمای کره‌شمالی، تحریم‌های بین‌المللی جدید علیه کره‌شمالی اعمال شده است، این کشور تمام سفرای خود را به پیونگ‌یانگ فراخواند. یک مقام دولت کره‌جنوبی به یونهاپ گفت به نظر می‌رسد حکومت کره‌شمالی جلسه‌ای را برای ماموریت دیپلمات‌های خارجی‌اش ترتیب داده است. هنوز مشخص نیست چه تعداد از سفرا به پیونگ‌یانگ فراخوانده‌ شده‌اند اما سفرای کره‌شمالی در چین، روسیه و سازمان ملل به پیونگ‌یانگ می‌روند تا در این جلسه اضطراری شرکت کنند.