۰ نفر

نجات موقت ارثیه باراک اوباما

۵ مرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 208332
نجات موقت ارثیه باراک اوباما

سرنوشت سیستم مراقبت مرقوم به صرفه «اوباما‌کر» تبدیل به برجامی دیگر برای جمهوریخواهان امریکا شده است.

 آنها با هردو به‌شدت مخالفت می‌کنند، آن را نقد می‌کنند، اما در پس ذهن خود می‌دانند راهکار بهتری وجود ندارد اما چون دموکرات‌ها به آن دست یافته‌اند با آن مخالفت می‌کنند. روز سه‌شنبه در امریکا و بامداد چهارشنبه به وقت تهران سناتورهای جمهوریخواه امریکا با وجود شکست‌های چندباره در از بین بردن اوباما کر یک بار دیگر تلاش کردند تا آن را با تمام توان خود کنار بگذارند. آنها ابتدا رای‌گیری کردند تا بتوانند این موضوع را مجدد در سنا به رای بگذارند که هرچند در ابتدا با یک حرکت ناپلئونی شروع بحث آن مجدد رای آورد اما در نهایت به یک شکست بزرگ منتهی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد ، نتیجه‌ای که در سنای امریکا به جای ماند را تنها نمی‌توان یک آبروریزی برای جمهوریخواهان دانست، بلکه ابتدا این آبروریزی برای شخص دونالد ترامپ، رییس‌جمهور و پس از آن برای میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا است، زیرا اگرچه دولت با تمام قوا حتی مایک پنس، معاون اول را به سنا فرستاد تا در صورت نیاز از رای خود برای کنار زدن اوباما کر استفاده کند، ولی رای او تنها به درد شروع بحث در سنا می‌خورد. اما در نهایت با پایان بحث و رای‌گیری اصلی برای کنار گذاشتن اوباماکر سناتورها رای قاطعی دادند که طرح جایگزین هیچ قابلیتی برای جایگزینی ندارد. ٥٧سناتور اعلام کردند که مخالف این طرح هستند و تنها ٤٣ سناتور در کنار گذاشتن اوباماکر و ایجاد طرح جایگزین رای دادند. این موضوع را نیویورک‌تایمز در گزارش خود نشانه‌ای شوم برای رهبران جمهوریخواه می‌داند که در این هفته به دنبال‌ فرمول‌های مختلف برای طرح جایگزین اوباما کر بودند تا بتوانند رای اکثریت را کسب کنند.

اما اتفاق مهمی که در این بین رخ داد، حضور جان مک کین در جلسه سنا بود. مک‌کین در حال حاضر که سرطان او تشخیص داده شده است و با بخیه‌ای بر پیشانی در جلسه سنا حاضر شد، یک رای مهم داد و هنگامی که رای او ثبت شد همگی به پا خواستند و اورا تشویق کردند. رای مهم او در سنا اجازه داد آرا ٥٠-٥٠ شود و رای مایک پنس اجازه داد تا با ٥١ رای مذاکرات برای آغاز روند جایگزینی اوباماکر آغاز شود. این در حالی بود که جمهوریخواهان یک هفته پیش از آن به صورت کامل از این موضوع برای جایگزینی اوباما کر نا امید شده بودند. اما دونالد ترامپ طی هفته گذشته تمامی ابزارهای خود را به کار بست تا این کار را به انجام برساند. او بسیاری از سناتورها را تهدید، محکوم و حتی تشویق کرد تا بحث لغو قانون مراقبت‌های بهداشتی را کنار بگذارند و روند بحث آن را نیز آغاز کنند.

اما جمهوریخواهان این‌بار نیز بسیار سخت‌تر از گذشته شکست خوردند و حتی نتوانستند اکثریت ٥٢کرسی خود را در سنا برای تصویب این طرح و کنار زدن اوباما کر به کار ببندند. هرچند که آنها این شکست را برای خود ناپایدار می‌دانند و حتی ممکن است تلاش کنند تا به هر نحوی شده اوباما کر را بدون طرح جایگزین کنار بگذارند. طرحی که بیش از ٢٠ میلیون امریکایی را تحت پوشش خود قرار داده است. طرحی که تاثیر عمیقی بر نظام مراقبت بهداشتی امریکا گذاشته و تقریبا یک ششم اقتصاد ایالات متحده امریکا را به خود درگیر کرده است. با این حال به نظر نمی‌رسد سناتورها به زودی زود بتوانند اقدام جایگزینی را انجام دهند و موضوعی را تصویب کنند.

با این وجود آقای ترامپ که ابتدا خوشحال از به جریان افتادن جلسه برای جایگزینی اوباما کر در سنا بود در نشست خبری با نخست‌وزیر لبنان در این خصوص گفت: اکنون ما به سمت یک سلامت واقعی برای مردم امریکا حرکت می‌کنیم؛ این یک قدم بزرگ بود. در ابتدای جلسه تنها دو جمهوریخواه یعنی سوزان کالینز و لیزا مورکووسکی علیه شروع بحث رای دادند و دموکرات‌ها را همراهی کردند تا در نهایت کار به رای مایک پنس کشید.

طرح اما با یک اصلاح که از سوی سناتور تد کروز مطرح شده بود در جلسه عنوان شد که این موضوع در خصوص مزایایی برای مادران مجرد بود که البته به شرکت‌های بیمه اجازه میداد ملاحظاتی را مدنظر قرار می‌دادند و ممکن بود در برخی موارد دست بیمه‌ها باز باشد که بیمه خود را به افرادی تحت آن شرایط به فروش نرسانند. اما سناتور کروز معتقد بود که هرکس و هر خانواده باید حق انتخاب داشته باشد و هرنوع بیمه‌ای را بخواهد خریداری کند. برخی دیگر از نمایندگان پیشنهاد کمک به افرادی را دادند که از تحت پوشش بیمه‌ای خارج می‌شوند و در این شرایط به افراد کم‌درآمد هزینه‌های پزشکی پرداخت می‌شود. اما جمهوریخواهان متعصب اجازه ندادند اصلاحات پیشنهادی در بسته اعمال شود و قصد داشتند تا عین آن را اجرا کنند.

اقدامی از سر کینه

اما در حال حاضر بحث در مورد پیامدها در راستای مراقبت‌های بهداشتی خانوارها در هر ایالت به‌شدت داغ شده است. معترضان اقدام سناتورها را به ‌شدت محکوم کردند و شعار دادند با این لایحه مارا نکشید. آنها همچنین در مجلس با شعار«شرم، شرم، شرم» تلاش کردند تا جلوی این طرح را بگیرند.

جان مک کین هرچند با رای خود عملا در راستای کمک به جمهوریخواهان برای شروع بحث رای موافق داد اما در سخنرانی خود به‌شدت علیه روند محرمانه تصویب طرح از سوی جمهوریخواهان انتقاد کرد و نشان داد نسبت به رای آوردن قانون جایگزین بسیار بدبین است. مک کین در نطق خود گفت: به ما می‌گویند شک و تردید خود را فرو ببریم و به طرح جایگزین رای دهیم. ولی من فکر نمی‌کنم در پایان این کار انجام شود و احتمالا تلاش برای لغو اوباما کر به شکست می‌انجامد. با این حال مک کین با رهبران جمهوریخواه همراهی کرد و در حمایت از طرح جایگزین رای مثبت داد.

با این وجود به نظر می‌رسید در جریان بحث در خصوص لایحه جایگزین اوباما کر سناتورها به‌شدت نگران واکنش‌های مردمی در ایالت‌های خود بودند. آنها می‌دانند که سال آینده باید در انتخابات میان دوره‌ای شرکت کنند و به راحتی نمی‌توانند هرتصمیمی را بگیرند که در آینده آنها تاثیرگذار باشد. با این حال چاک شومر رهبر دموکرات‌ها خطاب به جمهوریخواهان گفت این یک واقعیت است که طرح جایگزین کامل نیست، اما می‌دانیم که شما چه می‌خواهید. او از جمهوریخواهان خواست که به این طرح رای مثبت ندهند.

با توجه به اتفاقاتی که در داخل حزب رخ داده است، رهبران جمهوریخواه سنا قصد دارند یک رویکرد جدید را برای حفظ تلاش خود برای لغو اوباما کر در نظر بگیرند. رویکرد اول آنهااین است برای رسیدن به یک توافق جامع لایحه را به حدی تضعیف کنند تا بتوانند قانون اوباماکر را لغو کنند. مانند بحث مجازات برای افرادی که کسب و کارهای بدون بیمه دارند. که البته به نظر نمی‌رسد باز هم جمهوریخواهان این را اعمال کنند زیرا بخشی دیگر را مخالف خود می‌کنند. از طرفی آنها می‌توانند لایحه را به حدی تضعیف کنند که تنها عاملی برای مذاکره با مجلس نمایندگان و لغو اوباما کر شود. رهبران جمهوریخواه عملا هفت سال است به دنبال آن هستند تا اوباما کر را لغو کنند. آنها با رای نزدیک ٢١٧به ٢١٣ در اوایل ماه می‌توانستند نخستین قدم را برای لغو اوباما کر بردارند اما پس از آن بود که مشکلات جمهوریخواهان در سنا برای تصویب آن آغاز شد. ترامپ نیز از روز سه‌شنبه فشارهای پشت سر همی را با توییت‌های خود به سنا آورد. او پس از رای اولیه سنا جمهوریخواهان را تحسین کرد اما خانم کالینز و مورکوفسکی را سرزنش کرد و گفت ما دو جمهوریخواهی داشتیم که بر علیه ما رفتند و این خیلی خیلی ناراحت‌کننده است.

اما این یک واقعیت است که جمهوریخواهان در حال رفتن به سمتی هستند که به هر نحو ممکن قصد دارند اوباما کر را از میان بردارند. زیرا اوباما کر تبدیل به یک کینه برای آنها شده است که بدون هیچ منطقی می‌خواهند آن را کنار بزنند هرچند که هیچ راهکار قابل اجرایی نیز ارایه ندادند. جمهوریخواهان حتی در دوره بوش نیز نتوانستند به یک چارچوب مناسب در این خصوص برسند. حتی میچ مک کانل رهبر جمهوریخواهان نیز نمی‌داند دقیق دنبال چیست و تنها قصد دارد جلوی شکست‌های پی در پی خود را در سنا بگیرد. فردی که نمی‌تواند اکثریتی که کاخ سفید را نیز پشت سر خود می‌بیند را رهبری کند. مک کانل هفته‌ها است به دنبال جایگزین کردن لایحه جدید در راستای لغو اوبما کر است. هیچ ارزیابی مناسبی از این طرح وجود ندارد و هیچ‌کس به طور دقیق در خصوص آن امیدوار نیست.

از طرفی شرایط حاکم بر مجلس سنا به نحوی است که تا زمانی جایگزین مورد قبول در سنا ارایه نشود هیچگاه رای به لغو اوباما کرد نخواهند داد، اما این موضوع نیز یک حمایت کافی را در سنا می‌طلبد که اکنون جمهوریخواهان با رهبری میچ‌مک کانل ندارند. راب پورتمن سناتور اهل اوهایو به این امید که طرح پیشنهادی او در لایحه قرار می‌گیرد به مطرح شدن آن رای داد، اما وقتی دید تغییرات ویژه‌ای رخ نداده رای او نیز منفی شد. از طرفی بسیاری بر این عقیده‌اند برخی افراد از جمله سناتور هلر نیز به این امید رای به شروع بحث دادند که بتوانند تغییراتی در آن ایجاد کنند اما وقتی که از تغییرات ناامید شدند مخالف طرح، رای دادند زیرا آنها عنوان کرده بودند که رای آنها به شروع بحث تعهدی برای رای مثبت به لایحه نیست.