۰ نفر

تلاش ترامپ برای بهبود تراز تجاری نتیجه داد؛

چین برای اولین بار از آمریکا برنج وارد می‌کند

۲ مرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 207761
چین برای اولین بار از آمریکا برنج وارد می‌کند

بخشی از تلاشهای ترامپ برای بهبود تراز تجاری با چین نتیجه داد؛ بزرگترین تولیدکننده برنج جهان نیازمند برنج بیشتری است و برای تامین آن به آمریکا روی آورده است.

به گزارش سی‌ان‌ان مانی، پس از این که توافق جدید تجاری در روز پنج‌شنبه  مورد موافقت قرار گرفت، چین برای اولین بار از آمریکا برنج وارد خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وزیر کشاورزی آمریکا، سانی پردو در بیانیه‌ای گفت: توافق با چین به مدت بیش از یک دهه در دستور کار ما بود و من خوشوقتم که می‌بینم بلاخره به سرانجام رسید، به‌ویژه از این نظر که من مطمئنم سود سرشاری برای کشاورزان و صنعت ما به همراه خواهد داشت.

چین ۲۰ برابر آمریکا برنج تولید می‌کند، اما بزرگترین مصرف‌کننده جهان هم هست. اخیرا چین برنج بیشتری را از خارج می‌خرد و در این چند سال بیش از ۱ میلیارد دلار را برای سیر کردن جمعیت خود صرف کرده است.

طبق آمار دپارتمان کشاورزی آمریکا، سال گذشته چین حدود ۵ میلیون تن برنج وارد کرده است.

آمریکا به تنهایی نمی‌تواند این تقاضا را تامین کند. طبق آمار سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، آمریکا سالانه بین ۳ تا ۴ میلیون تن برنج صادر می‌کند.

باب بیلی، متخصص امنیت غذایی در چاتام‌هوس که یک موسسه سیاست‌گذاری در لندن است، می‌گوید: چین قبلا می‌توانست غذای خود را تامین کند اما در سالهای اخیر بیشتر به واردات وابسته شده است.

افزایش واردات غذا تا حدودی چالش‌های موجود در کشاورزی چین را منعکس می‌کند. جمعیت روستایی در حال پیر شدن است و بازده محصولات کمتر شده است و خاک حاصلخیز تا حدود زیادی از بین رفته است.

بیلی می‌گوید: چین در یافتن منابع جدید برنج بسیار هوشمند عمل کرده است چراکه در گذشته ممنوعیت صادرات از سوی چند کشور آسیایی مشکلاتی را برای چین ایجاد کرده است. آنها می‌خواهند خیلی وابسته به بازابر آسیایی نباشند.