۰ نفر

امضای توافق اجرای منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی سوریه

۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۸
کد خبر: 207294
امضای توافق اجرای منطقه کاهش تنش در غوطه شرقی سوریه

وزارت دفاع روسیه از امضای توافقات مربوط به اجرای طرح مناطق کاهش تنش در غوطه شرقی دمشق در سوریه خبر داد.

وزارت دفاع روسیه امروز شنبه اعلام کرد، توافقات در خصوص اجرای مناطق کاهش تنش در منطقه غوطه شرقی سوریه به امضا رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این سری اسناد توافقات که در قاهره، مصر به امضا رسیده است، مرزهای مناطق کاهش تنش و مناطق تحت کنترل نیروها را مشخص می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: «این اسناد علاوه بر تعریف مرزهای مناطق کاهش تنش، سایت‌های استقرار نیروها و میزان قدرت و اختیارات نیروهای کنترل‌کننده مناطق کاهش تنش، در کنار مسیرهای انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق مسکونی را تعیین می‌کند».

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته اعلام کرده است: «در نتیجه گفت‌وگوهای برگزار شده در قاهره میان مقامات وزارت دفاع روسیه و معارضان سوریه با میانجیگری طرف مصری... این توافقات در خصوص نحوه اجرای مناطق کاهش تنش در غوطه شرقی دمشق به امضا رسیده است».

وزارت دفاع روسیه تأکید کرده است که انتظار می‌رود نخستین کاروان کمک‌های بشردوستانه به منطقه غوطه شرقی دمشق به زودی به این منطقه وارد شود.

مسکو در ادامه تصریح کرده که این اسناد در راستای توسعه توافقات حاصل در استانه با میانجیگری طرف مصری به امضا رسیده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ 7 جولای اعلام کرد که کارشناسان روسیه، آمریکا و اردن در خصوص یک یادداشت تفاهم در زمینه ایجاد مناطق کاهش تنش در استان‌های جنوب غرب سوریه به توافق رسیده‌اند.

توافق در خصوص این یادداشت تفاهم به دنبال دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا حاصل شده بود.

پس از این دیدار، آتش‌بس در مناطق جنوبی سوریه از تاریخ 9 جولای رسما اجرایی شد.

بنا بر این گزارش، روسیه،‌ ایران و ترکیه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه هستند. این کشورها یادداشت تفاهمی در خصوص ایجاد 4 منطقه کاهش تنش در سوریه به امضا رساندند.