۰ نفر

اظهارنظر جدید رییس "سیا" در قبال ایران

۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۱
کد خبر: 207100
اظهارنظر جدید رییس "سیا" در قبال ایران

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ایران را تهدیدی بسیار جدی برای منافع ایالات متحده توصیف کرده و می‌گوید دولت دونالد ترامپ در حال ایجاد «تغییراتی اساسی» در سیاست‌های واشنگتن در قبال تهران و مقابله با آنچه «توسعه‌طلبی» ایران نامیده است.

 پومپئو در مراسم سالیانه «نشست امنیتی اسپن» که دربرگیرنده مقام‌های امنیتی و کارشناسان امور اطلاعاتی است، سخن می‌گفت. بخش مشخصی از سخنان پومپئو نیز به موضوع ایران، روسیه، بحران سوریه و همچنین روابط مسکو و واشینگتن مربوط می‌شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، این مقام ارشد امور اطلاعاتی ایالات متحده می‌گوید دولت دونالد ترامپ «تغییراتی اساسی» در قبال ایران و مقابله با آنچه «توسعه‌طلبی ایران» نامیده در پیش گرفته است: «ما شروع کرده‌ایم، و در یکی از اولین اقدامات، رئیس‌جمهوری آمریکا در حال ایجاد ائتلافی از کشورهای خلیج [فارس] و اسرائیل، برای یافتن پلتفرمی مشترک برای عقب‌راندن توسعه‌طلبی‌های ایران است». او می‌گوید این تغییرات پس از اجرایی شدن راهبرد تازه آمریکا، دیده خواهند شد.‎

او گفته «ایران در حال افزایش نفو‌ذ خود در سوریه است و در حال حاضر در تلاش برای گذر از مرز عراق و اتصال دو کشور است. [ایران] یک تهدید بسیار جدی برای ایالات متحده است».

به گفته پومپئو، منافع آمریکا تنها محدود به سوریه نیست، و باید نگاهی فراتر به آن داشت: «ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که ثبات بیشتری در خاورمیانه ایجاد شود تا آمریکا نیز امنیت بیشتری داشته باشد».

پومپئو، بشار اسد را نیز «عروسکی در دست ایرانی‌ها» توصیف کرد و گفت تصور این‌که او همچنان در قدرت باشد، سوریه به ثبات برسد و منافع آمریکا هم به خوبی تامین شود، بسیار سخت است.

رئیس سی‌آی‌ای، «ایران و داعش» را دشمنان آمریکا در سوریه توصیف کرده‌است. او همچنین می‌گوید روسیه، علاقه‌مند به ماندن در سوریه است چراکه به آب‌های گرم دسترسی پیدا می‌کند و ادامه داده است چون مسکو «عاشق رو در رو شدن با آمریکا است».

در پاسخ به پرسش‌ها در مورد روابط این دو کشور، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، گفته این روابط «پیچیده» است. پومپئو اما تاکید کرده مایل به همکاری مسکو در زمینه‌ مبارزه با تروریسم است و این حتی «بخشی از وظیفه» کاری او است. اما در بخشی دیگر از گفته‌هایش اظهار داشت روابط واشینگتن و مسکو «پیچیده» است و «روسیه دنبال هر راهی خواهد گشت که زندگی ما را سخت‌تر کند».

رئیس سی‌آی‌ای در بخشی از پرسش‌وپاسخ‌ها در نشست آسپن به موضوع توافق اتمی نیز پرداخت. مایک پومپئو گفته است «اجرای توافق اتمی برخی منافع حاشیه‌ای مانند رصد برنامه‌های ایران و کاهش شماری از سانتریفیوژها را تامین می‌کند… اما چالش این است که این توافق کوتاه‌مدت است و نمی‌تواند تمام ظرفیت‌ها و اقداماتی که ایران در پی آن است را روشن کند». در ادامه افزوده است «این چیزی‌ست که دولت تازه بر آن متمرکز است و نه فقط در مورد برنامه اتمی بلکه در مورد دیگر مسائل» مربوط به ایران.