۰ نفر

تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

۱۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۳۰
کد خبر: 204127
تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

پارلمان اتحادیه اروپایی از کمیسیون و کشورهای عضو خواست مذاکرات درباره الحاق ترکیه به این اتحادیه را متوقف کنند.

به گزارش اسپوتنیک، پارلمان اروپایی در نشست خود در استراسبورگ قطعنامه‌ای را تایید کرد که در آن از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپایی خواسته شده فورا مذاکرات با آنکار بر سر الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را متوقف کند مگر آنکه دولت ترکیه تغییرات مناسبی را در اصلاح قانون اساسی اجرا کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، این پارلمان 751 عضوی با 477 رای مثبت در مقابل 64 رای منفی به تعلیق مذاکرات رای داد.

پارلمان اروپایی از کمیسیون و کشورهای عضو خواسته است براساس ساختار مذاکراتی، مذاکرات با ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا تعلیق شود مگر اینکه در بسته اصلاحات قانون اساسی تغییراتی ایجاد شود.

در این بیانیه آمده است: با تاکید بر پیشنهادات اعلام شده در کمیسیون ونیز در باره اصلاحات قانون اساسی که در آن اعلام شده متمم قانون اساسی براساس اصول اساسی تفکیک قوا نیست، اعلام می شود این اصلاحات در راستای معیارهای کپنهاگ نیست.  

این در حالی است که وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه گفت رای گیری پرلمان اروپا برای تعلیق مذاکرات عضویت در این نهاد را "اشتباه فاحشی" خوانده بود.

عمر چلیک، وزیر امور اتحادیه اروپا در ترکیه امروز (پنجشنبه) در آغاز مذاکرات با یوهانس هان، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا در آنکارا و ساعاتی پیش از آنکه پارلمان اروپایی رای غیر الزام آوری درباره ترکیه صادر کند این اظهارات را مطرح کرد.

عمر چلیک گفت: ترکیه انتظار دارد از جانب قانونگذاران اروپایی شاهد همبستگی بیشتری باشد اما به جای آن شاهد هستیم که می‌خواهند مذاکرات به حالت تعلیق در بیاید که کاملا اشتباه است.

این وزیر ترکیه همچنین گفت: آنکارا هرگز پیشنهادی برای اصلاح مناسبات ترکیه - اتحادیه اروپا از طریق یک سری توافق‌ها بر روی مهاجرت، مبارزه با تروریسم و تجارت را نمی‌پذیرد.