۰ نفر

نشست گروه ۲۰، عرصه تقابل با ترامپ

۱۳ تیر ۱۳۹۶، ۶:۲۲
کد خبر: 203518
نشست گروه ۲۰، عرصه تقابل با ترامپ

در حالی که تنها یک هفته تا نشست سران کشورهای گروه 20 زمان باقی است، دولت آلمان نیروهای امنیتی را در شهر هامبورگ، محل برگزاری اجلاس مستقر کرده و این در حالی است که خبرهایی در مورد برنامه‌ریزی معترضان برای بستن مسیرهای شهری منتهی به محل اجلاس شنیده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  از سوی دیگر انتظار می‌رود که در داخل اجلاس نیز در نتیجه تهدیدهای تجاری دونالد ترامپ و واکنش‌های غیرمنتظره شرکای امریکا به این تهدیدها، جوی ناآرام حاکم باشد. در آستانه نشست گروه 20، مقامات دومین شهر بزرگ آلمان خود را برای ورود بی‌سابقه رهبران جنجال‌برانگیز جهانی آماده می‌کند و در همین حال، گروه‌های تظاهرکننده نیز خود را آماده کرده‌اند تا از تصمیم دولت برای برگزاری این نشست در منطقه‌یی پرازدحام در مرکز شهر استفاده کنند و افرادی همچون دونالد ترامپ، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان را در خیابان‌ها گیر بیندازند.

به گزارش «دویچه‌وله»، هنوز یک هفته تا زمان برگزاری اجلاس باقی است اما حدود 20 هزار نیروی پلیس در حالت آماده‌باش هستند تا اطمینان حاصل کنند که نشست سران 20 اقتصاد بزرگ دنیا در امنیت کامل برگزار می‌شود. در حقیقت، نیروهای امنیتی از حدود یک سال و نیم پیش خود را برای این نشست آماده کرده‌اند، چرا که به گفته رالف مارتین مایر، رییس‌ پلیس هامبورگ، این واقعه در تاریخ این شهر بی‌سابقه است. هزاران خودرو خدماتی و خودرو پلیس، ۱۷ بالگرد، ۶۲ اسب، ۲۱۳ سگ و تعداد زیادی نرده برای مسدود کردن راه‌ها آماده شده‌اند و صدها پلیس ویژه و غواص نیز در این ماموریت تامین امنیت شرکت خواهند داشت. واحدهایی ویژه از هلند و اتریش نیز وظیفه تامین امنیت سران کشورها و هزاران عضو هیات‌های اعزامی را بر عهده خواهند گرفت. به علاوه، خطر حملات احتمالی اسلام‌گرایان افراطی نیز وجود دارد و از این رو، واحدهای مبارزه با تروریسم نیز در این ماموریت حضور خواهند داشت.

«گاردین» نوشت؛ قرار است روسای جمهور امریکا و روسیه در حاشیه این نشست دیدار کنند و انتظار می‌رود آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای پیشبرد توافقنامه تغییرات آب‌و‌هوایی پاریس و همچنین تجارت آزاد بکوشد. اما تصمیم دولت آلمان به برگزاری چنین کنفرانسی در منطقه‌یی پر جمعیت که محل برگزاری تظاهرات‌های ضد سازمانی و شورش‌های روز کارگر بوده است، نگران‌کننده به نظر می‌رسد. نخستین تظاهرات مخالفان نشست سران گروه 20 یک‌شنبه به درگیری‌ها با نیروهای پلیس انجامید و چندین نفر در نتیجه این درگیری‌ها زخمی شدند و یک نفر هم دستگیر شد.

مقامات هامبورگ شمار تظاهرکنندگان در مخالفت با نشست گروه 20 را حدود 100هزار نفر تخمین می‌زنند؛ اما حضور چهره‌های سیاسی جنجالی همچون ترامپ یا همتی ترکیه‌یی وی، ممکن است به برگزاری تظاهرات با دلایل دیگر سیاسی منجر شود. انتظار می‌رود که در تظاهرات شنبه آینده تحت عنوان «گروه 20 پذیرفته نیست» بین 50 تا 100 هزار نفر از گروه‌های مخالف فاشیسم، گروه‌های فمینیستی، گروه‌های کرد و فعالان در زمینه تغییرات آب‌و‌هوایی حضور بیابند. اما نیروهای پلیس بیشتر نگران راهپیمایی «به جهنم خوش آمدید» روز پنج‌شنبه هستند که انتظار می‌رود حدود هشت هزار آنارشیست و افراطی‌های چپ‌گرا در آن حضور داشته باشند.

نیروهای پلیس هامبورگ در مواجهه با افزایش تعداد راهپیمایی‌های ثبت شده، برگزاری هرگونه راهپیمایی در مسیر 38 کیلومتری از فرودگاه تا مرکز نشست را ممنوع کرده و این در حالی است که سنای جناح چپی هامبورگ پیش‌تر درخواست پلیس برای ممنوعیت برگزاری تظاهرات در مرکز شهر را رد کرده و در دفاع از این اقدام اعلام کرده است که سیاستمداران آلمانی نمی‌توانند آزادی بیان را سرکوب کنند و آنگاه به نبود آن در کشورهای دیگری همچون ترکیه و روسیه اعتراض ورزند.

 جبهه‌گیری علیه ترامپ

نگرانی‌ها در مورد ناآرامی تنها به خیابان‌های هامبورگ در زمان برگزاری نشست مربوط نمی‌شود، بلکه پیش‌بینی می‌شود در داخل نشست نیز فضایی جنجال‌برانگیز حاکم باشد.  به گزارش «فایننشال تایمز» انتظار می‌رود که رییس‌جمهوری امریکا بر سر تجارت با دیگر مقامات گروه 20 درگیر شود. تهدیدهای ترامپ با واکنش‌های غیرمنتظره‌یی در میان شرکای امریکا همراه بود و این در حالی است دیگر کشورهای پیشرو اقتصادی جهان در سال‌های اخیر و با وجود استفاده روزافزون واشنگتن از موانع تجارتی، سیاست‌های اقتصادی را در پی گرفته‌اند که کمتر به حمایت از تولیدات داخلی مربوط می‌شود. آنچه ترامپ برنامه‌های «شجاعانه» اعمال تعرفه‌های گمرکی یا سهمیه‌بندی واردات آهن توصیف می‌کند و مساله امنیت ملی می‌داند، احتمالا در صدر موارد مورد مناقشه میان رییس‌جمهوری امریکا و دیگر شرکت‌کنندگان گروه 20 خواهد بود.

 این تغییر ناگهانی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی امریکا و بزرگ‌ترین اقدام این کشور در حمایت از تولیدات داخلی به وضوح نشان می‌دهد که دولت ترامپ در مقابل دیپلماسی اقتصادی جهانی ایستاده است و به‌ویژه قصد دارد، درخواست دیرینه گروه 20 را در خصوص خودداری از هرگونه حمایت‌گرایی داخلی به چالش بکشد.

طبق گزارش گروه اندیشمندان «هشدار تجارت جهانی» که وضعیت حمایت‌گرایی داخلی در گروه 20 از زمان بحران اقتصادی سال 2008 تاکنون را زیرنظر داشتند، تهدیدهای ترامپ تحت عنوان «امریکا در اولویت» از اندکی پیش شروع به تاثیرگذاری بر تجارت جهانی کرده است. اما آنچه رویکرد تهاجمی رییس‌جمهوری در مورد تجارت محسوب می‌شود، می‌تواند به نفع شرکت‌های امریکایی باشد و حتی می‌تواند به خودداری‌های بیشتر از حمایت از تولیدات داخلی در جهان منجر شود.

طبق مطالعات «هشدار تجارت جهانی» در 6ماه اول امسال در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته دولت امریکا و مقامات محلی این کشور 26درصد بیشتر سیاست‌هایی را به‌کار گرفتند که به منافع تجاری دیگر کشورهای عضور گروه 20 آسیب می‌رساندند. اما در همین دوره زمانی، کشورهای گروه 20 سیاست‌هایی را اعمال کردند که کمتر به شرکت‌ها و نیروی کار امریکا آسیب می‌رساندند.