۰ نفر

۸دلیل برای دوست‌داشتن "افغانستان"

۹ تیر ۱۳۹۶، ۹:۳۳
کد خبر: 202682
۸دلیل برای دوست‌داشتن "افغانستان"

سایت گلوبال ویسیز نوشت: 8 دلیل باعش شده افغانستان کشوری متمایز از سایر کشور‌ها شده و یکی از دوست‌داشتنی ترین کشور‌های جهان شود.

سایت گلوبال ویسیز در مطلبی نوشته است، شاید نام افغانستان به دلیل تصویر نادرستی که طالبان در دوران حاکمیت 5 ساله خود در سطح جهان از آن ساخت، عده‌ای را وحشت‌ زده کند. اما اگر از دریچه‌ای غیر از جنگ و سیاست به افغانستان نگاه کنیم، این کشور به دلایل متعددی می‌تواند یکی از دوست‌ داشتنی‌ ترین کشورهای جهان باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، بجای این که از خود بپرسیم چرا این تعداد شهروند افغانستان هر سال زادگاه خود را ترک می‌کنند، بهتر است بپرسیم چرا تعداد زیادی از شهروندان این کشور با وجود سختی‌ها و مشکلات فراوان همچنان در وطن خود باقی مانده‌اند؟

نکاتی را در اینجا ذکر می‌کنیم که بر اساس سایت «گلوبال ویسیز» افغانستان را یکی از دوست داشتنی‌ترین کشور جهان ساخته است.

1- جمعیت فوق العاده جوان

افغانستان پنجمین کشور جوان جهان است و 68% جمعیت آن را جوانان و کودکان زیر 25 سال تشکیل می‌دهد. این ترکیب جمعیتی باعث شده این کشور از سرمایه انسانی عظیمی برای پیشرفت برخوردار بوده و امید فراوان به آینده خود داشته باشد.

2- تنوع در همه زمینه‌ها

افغانستان مهد تنوع است. این کشور اگرچه در محدوده جغرافیایی نسبتاً کوچکی قرار گرفته است، به لحاظ فرهنگی، زبانی، مذهبی، قومی، نژادی، غذا، پوشاک، موسیقی، مناظر طبیعی، گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی در زمره متنوع‌ترین کشورهای جهان قرار دارد.

3- مهمان‌ نوازی

افغانستانی‌ها مردمان مهمان‌نوازی هستند که مهمان را عضوی از خانواده خود می‌دانند و با غذاهای خانگی لذیذ از او پذیرایی می‌کنند. مهمان‌نوازی تاریخی افغان‌ستانی‌ها باعث شده است آنها ضرب‌المثل‌های زیادی با مضمون پذیرایی از مهمان در فرهنگ عامه خود داشته باشند.

4- میهن‌ پرستی با وجود اختلافات

مردم افغانستان مردمی بسیار میهن‌پرست هستند که تاریخ طولانی جنگ با استعمارگران و متجاوزان خارجی این نکته را به خوبی ثابت می‌کند.

5- نقش روز افزون زنان در جامعه

پس از سقوط رژیم طالبان، شرایط زندگی برای زنان به کلی در این کشور تغییر کرد. آنها از فرصت‌های شغلی برابری با مردان برخوردارند و در بیشتر عرصه‌ها در کنار مردان حضور دارند. ضمن اینکه از میزان خشونت علیه زنان نیز به شدت کاسته شده است و دختران افغان امروز به راحتی می‌توانند در مدارس به تحصیل علم و دانش بپردازند.

6 – سادگی چشم‌نواز

افغانستانی‌ها به ساده‌ترین شکل زندگی خود را سپری می‌کنند. برعکس اعضای خانواده‌های غربی، اعضای خانواده‌های افغانستانی تمایل دارند همگی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

به دلیل همین خصلت سادگی، آنها چهارزانو زدن را به نشستن برروی صندلی و خوابیدن برروی زمین را به خوابیدن برروی تخت ترجیح می‌دهند. اجتناب از تجملات باعث شده است آنها بتوانند از تمامی سختی‌هایی که در طول تاریخ بر آنها تحمیل شده است به سلامت عبور کنند.

7- نان،نان و نان

افغانستانی‌ها به خوردن نان مخصوص خودشان که یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان در جهان است، اعتیاد دارند. آنها حتی غذای معروفی به نام شوربا دارند که نان را در آن تلیت می‌کنند و سپس دوباره آن نان خیس شده را با نان خشک میل می‌کنند.

8 – ثروت‌های روی زمین و زیر زمین

بیش از %80 جمعیت افغانستان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و برخی محصولات کشاورزی آن از جمله انار قندهار دارای شهرت جهانی هستند.

در عین حال، افغانستان از لحاظ منابع معدنی مثل طلا، مس و سایر فلزات گرانبها نیز یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان است.

تهدیدات امنیتی باعث شده که طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری چندانی در بخش معادن این کشور صورت نگیرد. طبق مطالعات، ارزش منابع معدنی افغانستان حدود 3 هزار میلیارد دلار تخمین زده شده است.