۰ نفر

تردید قانونگذاران آمریکا درباره طرح تحریم‌های ایران و روسیه

۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۳:۰۴
کد خبر: 202351
تردید قانونگذاران آمریکا درباره طرح تحریم‌های ایران و روسیه

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: طرح تحریم‌های ایران و روسیه که به دلیل یک مانع قانونی در مجلس نمایندگان متوقف شده بود، اکنون با یک مشکل دیگر مواجه شده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، در حالی که اعضای کنگره آمریکا برای رفع یک مشکل قانونی بر سر راه تصویب نهایی طرح تحریم‌های جدید ایران و روسیه تلاش می‌کنند، برخی قانونگذاران آمریکایی نگرانی‌های جدیدی درباره برخی تحریم‌های در این طرح، در حوزه انرژی علیه روسیه مطرح کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مدیران صنایع نفت و برخی دیپلمات‌های خارجی در حال انجام رایزنی‌هایی برای ملایم‌تر کردن لحن این مصوبه مجلس سنا درباره این دسته از تحریم‌ها هستند.

طرح تحریم‌های ایران و روسیه که اوایل ماه جاری (میلادی) با 98 رای موافق و 2 رای مخالف به تصویب رسید،‌ به افزایش تحریم‌های کنونی روسیه در حوزه انرژی،‌ بانکداری و دفاعی و به علاوه وضع تحریم‌های جدید در صنعت معدن،‌ فلزات و راه‌آهن به بهانه دخالت روسیه در اوکراین و سوریه و ادعای واشنگتن مبنی بر مداخله مسکو در انتخابات 2016 آمریکا منجر خواهد شد.

دستیاران اعضای کنگره از هر دو حزب در محافل غیر علنی نسبت به تغییراتی که طرح جدید در لحن تحریم‌های پیشین ایجاد می‌کند، ابراز نگرانی و اذعان کرده‌اند که این ادبیات کمی مبهم است و برخی قانونگذاران نمی‌دانند که آیا ضربه زدن به شرکت‌ها در حوزه انرژی برای مجازات روسیه ضروری هست یا نه. تحریم‌های قبلی شرکت‌های آمریکایی را از مشارکت در سرمایه‌گذاری‌های توسعه نفتی در خاک سوریه منع می‌کردند اما طرح جدید خواستار توسعه این ممنوعیت به مشارکت در هر پروژه تولید نفتی و در تمامی موقعیت‌هایی است که یک شرکت انرژی روسیه در آن دخیل است.

این موضوع سبب ایجاد هشدار در صنایع نفتی شده و نمایندگان شرکت‌های انرژی را به ابراز نگرانی در دقیقه 90 واداشته است.

این طرح در ابتدا تنها شامل تحریم‌های ایران بود،‌ اما قانونگذاران تحریم‌های روسیه را نیز به آن اضافه کردند که برای تبدیل شدن به قانون،‌ باید پس از سنا در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد و سپس رئیس‌جمهور آمریکا آن را امضاء کند.

هفته گذشته این طرح به دلیل مواجه شدن با یک مشکل آیین‌نامه‌ای که نقض قانون اساسی آمریکا به شمار می‌رفت، در مجلس نمایندگان آمریکا معلق ماند  .

به گفته یک عضو مجلس نمایندگان، محتوای این طرح با اصل مربوط به بند درآمد در قانون اساسی آمریکا در تضاد است که طبق آن، روند رسیدگی به قوانینی که دارای بار مالی است باید در مجلس نمایندگان آغاز شود.