۰ نفر

پیروزی بزرگ برای ترامپ

۷ تیر ۱۳۹۶، ۶:۵۶
کد خبر: 202259
پیروزی بزرگ برای ترامپ

فرمان ضدمهاجرتی دوباره بازگشت، نه به شکل کامل اما بازگشت. ممنوعیت اجرای این فرمان که پیش‌تر از سوی چند قاضی ابلاغ شده بود، روز دوشنبه از سوی نیل گورسوچ قاضی نزدیک به دونالد ترامپ دوباره در دستور کار قرار گرفت.

 به گزارش سی‌ان‌ان نیل گورسوچ به کمک پرتکرارترین وعده دونالد ترامپ آمد و به وی اجازه داد بخش‌هایی از دستور اجرایی خود را ابلاغ کند. به گزارش سی‌ان‌ان در کمتر از دو و نیم ماه که از حضور گورسوچ در مقام قضاوت در دیوان‌عالی کشور می‌گذرد، او با ابلاغ این دستور نشان داد که مدافع عدالت نیست. او از روزی که روی کرسی قضاوت نشسته، نشان داده که حامی ارزش‌های لیبرال نیست و به سه قاضی سوپر محافظه‌کار دیگر پیوسته است. اکنون نیز راه برای پرمناقشه‌ترین فرمان دونالد ترامپ باز شده است، البته موقت و نه به‌طور کامل. دیوان‌عالی آمریکا تصمیم به بررسی فرمان ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورهای مسلمان به آمریکا را گرفت. به گزارش دنیای اقتصاد ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مناقشه بر سر ممنوعیت موقت مسافرت شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان به پیروزی نسبی دست یافته است. دیوان‌عالی آمریکا دوشنبه ۲۶ ژوئن بنا به درخواست دولت، تصمیم به بررسی پرونده فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ گرفت. این بدان معناست که تا زمان بررسی این پرونده در پاییز سال‌جاری قسمت‌هایی از محدودیت‌هایی که توسط دادگاه‌های پایین‌تر علیه فرمان ۶مارس ترامپ اعمال شده بود، برداشته می‌شود. با این همه استثناهایی در این ممنوعیت در نظر گرفته خواهد شد. به علاوه، ممنوعیت ۱۲۰ روزه ورود پناهجویان به آمریکا در بخش‌هایی مجاز می‌شود. دیوان‌عالی آمریکا اعلام کرد، در جلسه آتی خود در این‌باره که در ماه اکتبر برگزار خواهد شد، موضوع را بررسی خواهد کرد. دونالد ترامپ دستور داده بود، مسافران کشورهای ایران، لیبی، یمن، سومالی، سودان و سوریه برای حدود سه ماه اجازه ورود به آمریکا را نداشته باشند. قرار بود که در این سه ماه مقررات اعطای ویزا بازبینی شود. دلیل این اقدام حفاظت از امنیت ملی اعلام شده بود.

در ابتدا بسیاری از دادگاه‌های ایالتی با این فرمان به مخالفت برخاسته و آن را متوقف ساختند. از توضیح ۱۶ صفحه‌ای دیوان‌عالی آمریکا چنین برمی‌آید که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد سفر افراد مشخصی به کشور ممنوع شود. ترامپ و وکلای او بی‌وقفه بر این حق بنیادین خود که توان صادر کردن دستورات مهاجرتی را دارند، پافشاری می‌کردند. دیوان‌عالی آمریکا در عین حال می‌نویسد، کسی که ثابت کند روابطی «حقیقی» و قابل اعتماد با آمریکا دارد، می‌تواند همچنان به این کشور سفر کند. در حکم دیوان‌عالی آمریکا تصریح شده است این ممنوعیت ۹۰ روزه فقط شامل افرادی می‌شود که هیچ پیوندی با ایالات‌متحده ندارند. این موضوع می‌تواند شامل حال اعضای یک خانواده یا دانشجویان و کارکنان شرکت‌های آمریکایی شود. هنوز مشخص نیست تصمیم دیوان‌عالی آمریکا چه تاثیرات مستقیمی بر روی متقاضیان روادید خواهد داشت. ترامپ اما در روزی که این رای از سوی دیوان‌عالی آمریکا صادر شد در توییتی آن را یک پیروزی قلمداد کرد و گفت که حامی امنیت مردم آمریکا است. این در شرایطی است که چند دادگاه ایالتی آمریکا روز ششم مارس رای به توقف کامل فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ داده بودند ولی دیوان‌عالی در حکم روز دوشنبه پنجم تیرماه خود بخش‌هایی از این فرمان را قابل اجرا دانسته است. به گزارش رویترز، دیوان‌عالی می‌گوید که آماده شنیدن استدلال‌های دولت آمریکا درباره فرمان مهاجرتی یاد شده در دوره بعدی فعالیت خود است که از ماه اکتبر آغاز می‌شود. در واقع، حکم روز دوشنبه دیوان‌عالی حالت اضطراری دارد تا بخش‌هایی از این فرمان شکل اجرایی به‌خود گیرد ولی بحث حقوقی برای صدور حکم نهایی ادامه خواهد یافت. فرمان اجرایی دونالد ترامپ که 6 مارس صادر شد، مهاجرت و سفر شهروندان 6 کشور با جمعیت عمدتا مسلمان به آمریکا را به‌طور موقت تعلیق می‌کند.

سه تن از قضات محافظه‌کار دیوان‌عالی از جمله نیل گورسوچ، انتصابی دونالد ترامپ، گفته‌اند که آنها به اجرای کامل فرمان مهاجرتی رئیس‌جمهوری آمریکا رای می‌دهند. این نخستین چالش اساسی دونالد ترامپ در دیوان‌عالی است که با ورود گورسوچ به دادگاه عالی در ماه آوریل، ترکیب آن پنج به چهار به نفع محافظه‌کاران است. پنج قاضی دیوان‌عالی منصوب جمهوری‌خواهان و چهار قاضی نیز منصوب دموکرات‌ها هستند. دوره فعالیت این قضات مادام‌العمر است. فرمان ترامپ قبل از اجرایی شدن در روز ۱۶ مارس، از سوی چند دادگاه ایالتی متوقف شده بود. در واکنش به این اقدام آمریکا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در توییتی نوشت: ممنوعیت ورود مسلمانان آمریکا را امن نمی‌کند. به جای سیاست‌های واقعی که افراطی‌ها را تقویت می‌کند، ایالات متحده باید به جنگ واقعی علیه افراطی‌ها بپردازد.