۰ نفر

محمدبن‌سلمان با پادشاهی یک گام فاصله دارد

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۲۸
کد خبر: 201237
 محمدبن‌سلمان با پادشاهی یک گام فاصله دارد

سردبیر «رأی الیوم» و تحلیلگر مشهور جهان عرب در واکنش به برکناری ولی‌عهد عربستان از سمت خود و تعیین محمد بن سلمان به عنوان جانشین وی، تأکید کرد که ملک سلمان به زودی پسرش را به عنوان جانشین خود معرفی خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، صبح امروز چهارشنبه، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی حکمی، محمد بن نایف، ولی‌عهد خود را و پسرش را به عنوان جانشین وی انتخاب کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم» و تحلیلگر مسائل جهان عرب در واکنش به این رویداد در پیامی ویدیوئی اعلام کرد که ملک سلمان به زودی به نفع پسرش محمد بن سلمان کناره گیری خواهد کرد.

عطوان ادامه داد: به نظرم شاهزاده محمد بن سلمان با پادشاهی عربستان سعودی "یک گام کوچک" فاصله دارد.

وی تصریح کرد که برای به دست گرفتن قدرت پادشاهی در عربستان باید موافقت 3 مؤسسه را به دست آورد و محمد بن سلمان به نظر من هم‌اکنون این شرایط را دارد.

این 3 مؤسسه به تعبیر عطوان، دولت آمریکا، خاندان حاکم عربستان و هیأت عالی علمای عربستان است.

وی در مورد مقدمه سازی برای رویداد اخیر در عربستان گفت که محمد بن سلمان در سفیر اخیر خود در ماه ژوئیه خود به آمریکا مقدمات اولیه و اصلی بیعت و موافقت آمریکا با این تغییر را فراهم کرد.

به گفته عطوان، آمریکا با این کار، از محمد بن نایف دست کشید، کسی که در نظر آمریکا لیاقت ریاست در عربستان را داشت و خدمات ارزنده در مقابله با تروریسم از خود بر جای گذاشت.

این تحلیلگر افزود، گام دوم در سفر دونالد ترامپ به عربستان صورت گرفت و ترامپ با تغییر در عربستان موافقت کرد. شورای بیعت عربستان که متشکل از 34 شاهزاده است، با 31 رأی، با ولایت عهدی محمد بن سلمان موافقت کردند.

عطوان احتمال داد این 3 شاهزاده، ولید بن طلال، شاهزاده منتقد سیاست‌های عربستان و جنگ علیه یمن، احمد بن عبدالعزیز و امیر بندر بن سلطان باشند.

نحوه بیعت محمد بن نایف:

عطوان می‌گوید نحوه بیعت بن نایف با بن سلمان بر خلاف عادت معمول بوده و محمد بن نایف به هنگام بیعت بشت (عباء مشکی رنگ) را که از رسومات عربستان بوده، بر تن نداشت.

این تحلیلگر اظهار داشت: به هنگام بیعت، محمد بن سلمان دو بار دست بن نایف را بوسید و حتی می‌خواست پای وی را ببوسد، به نظر بنده شاید این رفتار بن سلمان نشان از احساس گناه وی باشد.

عطوان به دستورات پادشاهی عربستان اشاره می‌کند که طی آن ملک سلمان دستور داده در صورت شاه شدن پسرش محمد بن سلمان، وی حق ندارد پسران خود را ولی عهد خود قرار دهد.

وی با به سخره گرفتن این اقدام شاه عربستان وی را مورد خطاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «خُب، تو خودت قوانین را زیر پا گذاشتی، چه انتظاری از پسرت داری که فرزند خود را ولی‌عهد انتخاب نکند».

عطوان افزود: به خدا قسم ملک سلمان پسر خود را به عنوان جانشین خود انتخاب خواهد کرد و او نیز هر که را بخواهد ولی‌عهد خود قرار خواهد داد.

سردبیر روزنامه رأی الیوم در مورد پیامدهای این تغییر نیز گفت که دولت قطر بیشترین ضربه را از این تغییر خواهد دید؛ چرا که محمد بن نایف دوست صمیمی قطر بود.

وی احتمال داد دلیل برکناری بن نایف هم مخالفت وی با اقدام عربستان در قطع کردن روابط خود با قطر است.

عطوان همچنین گفت بعید نیست که در آینده‌ی نه چندان دور، محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی دست به کودتای مشابهی در این کشور بزند و خلیفه بن زاید، حاکم امارات را به دلیل وضعیت جسمانی از قدرت برکنار کند.