۰ نفر

جابه‌جایی اجباری برای فرار از مرگ

۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۲۱
کد خبر: 201071
 جابه‌جایی اجباری برای فرار از مرگ

طبق گزارش‌های به دست آمده، بحران‌های متعدد در سایر نقاط، تعداد آوارگان جهان را تا پایان سال 2016 به 65.6میلیون نفر رساند.

 طبق گزارش‌های به دست آمده، بحران‌های متعدد در سایر نقاط، تعداد آوارگان جهان را تا پایان سال 2016 به 65.6میلیون نفر رساند. همچنین دبیرکل سازمان ملل با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی، جنگ‌ها، بلایای طبیعی و... نسبت به رشد خارج از کنترل جمعیت آوارگان جهان هشداد داد و پیش‌بینی کرد که تا سال 2050، تعداد آوارگان به یک‌میلیارد نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، بر اساس اعلام این سازمان، بخشی از این آوارگان به کشورهای دیگر پناهنده شدند و بسیاری از آنان در کشورهای خود ناچار به جابه‌جایی اجباری شده‌اند. طبق آمارهای به دست آمده، حدود 40.3میلیون نفر از مجموع آوارگان جهان افرادی هستند که در سرزمین خود ناچار به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به مناطق دیگر شده‌اند. علاوه بر این جابه‌جایی اجباری، 22.5میلیون نفر نیز در سال 2016 به کشورهای دیگر پناهنده شدند. همچنین نزدیک به 2.8 میلیون نفر دیگر در انتظار پناهندگی به‌سر می‌برند. در این میان پناهجویان سوری بیشترین آمار مهاجرت به کشورهای دیگر را به خود اختصاص داده‌اند. در تازه‌ترین گزارش منتشر شده در سال 2016، حدود 5.5میلیون پناهجوی سوری سرزمین خود را ترک کرده و به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده، با وجود نگرانی کشورهای اروپایی از افزایش هجوم مهاجران، تعداد پناهجویان سوری در اروپا از سال 2011 تاکنون افزایش چشمگیری داشته که بسیاری از آنها از ترکیه به سمت کشورهای اروپایی رفته‌اند. در این میان در سال‌های اخیر آلمان نیز از آن جهت که به دنبال تامین نیروی کار جوان است، اقدام به پذیرش گسترده پناهجویان کرد. در کنار آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، نروژ، سوئد، چک و صربستان نیز خواستار پذیرش پناهجویان شده و برزیل و ونزوئلا نیز به این کاروان پیوسته‌اند.

در این میان، با توجه به آمارهای منتشر شده، در میزبانی این پناهندگان، ترکیه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال گذشته میلادی نزدیک به 2.9میزبان 2.9میلیون آواره سوری بوده است.

ناآرامی‌ها در سوریه در مارس 2011 آغاز شد و در سال 2012 این بحران‌های داخلی به جنگی میان سوریه و گروه‌های تکفیری تبدیل شد. در این میان، شهروندان سوری هدف اصلی گلوله‌های مهاجمان بودند. بر این اساس بسیاری از سوری‌ها، به دلیل حفظ جان خود و دوری از مناطق تحت کنترل گروه‌های تکفیری که داعش مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌رود، بودند. این مساله مهم‌ترین عاملی بود که در سه سال اخیر شهروندان سوری را ناچار به مهاجرت اجباری به کشورهای دور و نزدیک کرد.

دومین جمعیت بزرگ مهاجران در جهان را آوارگان افغان تشکیل می‌دهند. طبق گزارش‌های منتشر شده پیامدهای منفی ناشی از جنگ، بحران اقتصادی و اجتماعی، همچنین نرخ بالای بیکاری از مهم‌ترین دلایل مهاجرت افغان‌ها به خارج از کشور شناخته می‌شود. در کنار این عوامل، بسیاری از افغان‌ها در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند. تغذیه این افراد در سال‌های گذشته در چارچوب کمک‌های سازمان ملل متحد و نهاد «برنامه غذایی جهانی» تامین می‌شد که در حال حاضر کاهش بوددجه این سازمان، کمک‌رسانی به این افراد را ناممکن کرده است. با توجه به شرایط عنوان شده در سال 2016، نزدیک به 2.5میلیون افغان ناچار به ترک سرزمین خود شده و به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند. طبق آمار به دست آمده در میان سایر کشورها پاکستان پذیرای تعداد بسیاری از این پناهجویان بوده است. در این سال حدود 1.4میلیون آواره افغان، خود را به مرزهای پاکستان رسانده و در این کشور پناهنده شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، افزایش تعداد پناهجویان سودان جنوبی به بزرگ‌ترین بحران پناهجویی در قاره آفریقا تبدیل شده است. جنگ و ناامنی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت شهروندان این کشور است. علاوه بر جنگ‌های داخلی که مردم سودان جنوبی را از سال 2013 تاکنون درگیر کرده، قحطی هم گریبانگیر این مردم شده و زندگی در کشورشان را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است. طبق آمار به دست آمده، از مجموع مهاجران جهان، نزدیک به 1.4میلیون نفر آوارگان سودان جنوبی هستند که به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند. بزرگ‌ترین میزبان این مهاجران نیز لبنان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد، در سال 2016، نزدیک به یک‌‌میلیون نفر از آوارگان سودان جنوبی برای ادامه زندگی به خاک لبنان وارد شده‌اند.

طبق سایر گزارش‌های به دست آمده، بسیاری از مهاجران پس از ورود به کشورهای همسایه خود را به سرزمین‌های اروپایی می‌رسانند. بر این اساس، کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر با بزرگ‌ترین بحران مهاجرت مواجه شده‌اند. برنامه‌های ارائه شده برای حل بحران افزایش مهاجران تاکنون کارساز نبوده و از سویی دیگر بحران‌های مختلف در کشورهای خاورمیانه، زمینه‌ساز هجوم بسیاری افراد به کشورهای اروپایی برای یافتن سرپناهی امن است. کمیسیون اروپا در جدیدترین گزارشی که منتشر کرده وضعیت کنونی را وخیم‌ترین بحران مهاجرت به اروپا از هنگام جنگ دوم جهانی تا به امروز دانسته است.