۰ نفر

تله « تل آویو» با رسم ریاضی!

۲۹ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۳۳
کد خبر: 200600
تله « تل آویو» با رسم ریاضی!

ر روز دلایل مختلفی درباره کشکمش‌های سیاسی این روزها بین عربستان و قطر مطرح می‌شود. این دلایل آن‌قدر متنوع و گسترده شده‌اند که هم می‌شود یکجا همه آن‌ها را پذیرفت و هم هر کدام از آن‌ها را به شکل مستقل تنها دلیل طوفانی شدن اوضاع در حاشیه خلیج فارس، به حساب آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین ، قانون نوشت : دوباره پای رژیم صهیونیستی میان آمده است. نتانیاهو و دار و دسته اش خوش ندارند که ببینند دلارهای قطری خرج حمایت از نیروهای مقاومت اسلامی در فلسطین می‌شود. آن‌ها بازی جدیدی را شروع کرده اند و با هماهنگی خاندان سعودی، قطر را تحت فشار گذاشته اند. کمی به گزارش وزارت خارجه آمریکا دقت کنید. این گزارش می گوید که قطر طی پنج سال، بیش از 64 میلیارد دلار ، خرج حمایت از گروه های تروریستی کرده است! حال این گروه های تروریستی کدام گروه ها هستند؟ بله درست حدس زدید.گروه های تروریستی خیالی! معلوم نیست از کی تا کنون، حماس، حزب‌ا... و سایر گروه‌های مقاومت اسلامی که برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی می‌جنگند،تروریست به حساب می‌آیند! اما از آن سوی ماجرا، حمایت های روشن و بدیهی سعودی‌ها از داعش و عملیات‌های تروریستی در سراسر اروپا و آمریکا، تروریسم نیست. داستان همان داستان تکراری تروریسم خوب و بد است.

جالب است بدانید که روزنامه انگلیسی تایمز می‌گوید در پشت پرده، مذاکرات دیپلماتیک عربستان و اسراییل با هدف برقراری روابط اقتصادی رسمی بین دو طرف ادامه دارد که یکی از مفاد مهم این نشست‌های مخفیانه، هماهنگی برای گسترش حملات سیاسی علیه قطر است. این روزنامه همچنین نوشت که از زمان بسته شدن دفتر تجاری رژیم صهیونیستی در قطر در سال ۲۰۰۹ میلادی دیگر هیچ نماینده‌ اسراییلی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس وجود نداشته است اما اکنون براساس افشاگری این روزنامه، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های اسراییلی فعالیت خود را در کشورهای عرب حاشیه خیلج فارس آغاز کنند و شرکت هواپیمایی «العال» رژیم صهیونیستی بتواند از حریم هوایی عربستان استفاده کند.

واکنش قطری ها به توطئه های عربستان

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه قطر می‌گوید سعودی ها و طرفداران‌شان سعی دارند دوحه را تحت قیمومت خود قرار دهند اما قطر با آن‌ها مقابله می کند.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی از اینکه عربستان سعودی و امارات متحده عربی و بحرین بدون طرح مطالبات مشخصی اقدامات ظالمانه‌ای علیه این کشور انجام داده اند، ابراز شگفتی کرد.

آل‌ثانی که با تلویزیون رسمی قطر گفت‌وگو می‌کرد گفت: «تناقضات در اظهارات و اتهامات مسئولان کشورهای تحریم‌کننده قطر، بزرگ‌ترین نشانه شکننده بودن پایه های این اختلاف است و ما حقیقتا نمی دانیم مبنای آن چیست؟».

وزیر امور خارجه قطر افزود: «تلاش‌های بسیاری از سوی برادران کویتی و در راس آن‌ها صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت برای دستیابی به دیدگاه روشنی در خصوص مطالبات مربوط به این اختلاف صورت گرفته است اما تاکنون هیچ درخواستی به کویت ارائه نشده است. حتی فهرست اتهاماتی نیز ارائه نشده است. اظهارات مسئولان این کشورها ما را دچار حیرت کرده است».

معمای پیچیده استعفای سفیر آمریکا در قطر

دانا شی اسمیت، سفیر آمریکا در قطر پس از انتشار پست‌های انتقادی در توییتر علیه دولت دونالد ترامپ بابت اخراج جیمز کومی، استعفا کرد.

خانم اسمیت، استعفایش را یک هفته بعد از بالا گرفتن تنش میان قطر و چند کشور دیگر حوزه خلیج فارس و قطع ارتباط دیپلماتیک این کشورها با دوحه اعلام کرده و حال این تبدیل به یک معما شده که پشت صحنه، چه خوابی برای قطر دیده شده که حتی سفیر آمریکا ترجیح داده در این موقعیت زمانی، دیگر در دوحه نباشد.

سفیر سابق آمریکا در قطر مشخص نکرده که آیا بحران جاری در منطقه یا نقش دولت ترامپ در آن در تصمیمش نقش داشته است یا خیر!؟

واکنش ایران

دیروز وزیر امور خارجه کشورمان که به الجزیره سفر کرده، در نشست خبری مشترک با همتای الجزایری خود با اشاره به شرایط به‌وجود آمده میان کشورهای خلیج فارس و بحران قطر گفت: «ما نگران تشدید وضعیت بحرانی میان دوحه و همسایگان آن هستیم و معتقدیم بهترین راه‌حل، گفت‌وگوست. ما نیز آماده ایم در این زمینه کمک کنیم».

ظریف افزود: «از این وضعیت دو گروه تندروها و صهیونیست‌ها استفاده می‌کنند؛ صهیونیست‌ها بدون هیچ هزینه ای از این مساله سوءاستفاده می‌کنند. ایران در دام دسیسه‌ها نمی‌افتد و زمینه سوءاستفاده صهیونیست‌ها را فراهم نخواهد کرد. اصل موضوع این است که ما به‌عنوان کشورهای خارجی باید کمک کرده نه اینکه تعیین تکلیف کنیم. دخالت خارجی عامل اصلی طولانی شدن بحران در کشورهای منطقه به حساب می آید که به پیچیده تر شدن آن‌ها انجامیده است