۰ نفر

آیا کویت گزینه بعدی است؟

۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۴:۵۱
کد خبر: 199281
آیا کویت گزینه بعدی است؟

«کوچک اندازه قوطی کبریت، اما می‌تواند یک تانک را هوا بفرستد»، این عبارتی است که روزی حسنی مبارک رهبر سابق مصر در تمسخر قطر گفت.

با این حال پس از گذشت یک هفته از قطع رابطه برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با قطر و قطع ارتباطات تجاری این کشورها با دوحه، وزیر دارایی این کشور کوچک می‌گوید که کشورش به آسانی می‌تواند از اقتصاد و قدرت واحد پول خود در برابر تحریم کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس محافظت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  علی شریف عمادی وزیر دارایی قطر حتی هشدار داده که کشورهای وضع‌کننده تحریم‌ها نیز به‌دلیل آسیب وارد شده به اقتصاد منطقه در نهایت متضرر خواهند شد. عربستان، بحرین، مصر، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر هفته گذشته با ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند. ارتباطات هوایی، زمینی و دریایی با قطر نیز از سوی این کشورها به حالت تعلیق در آمد. از همین رو واردات بسیاری از کالاها به قطر مختل شده است. شمار زیادی از بانک‌ها نیز سطح مبادلات خود با قطر را کاهش داده‌اند.

 بنا به گزارش‌ها، برخی خریداران گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) قطر از جمله ژاپن نیز به‌دنبال تحولات اخیر منطقه دوحه را برای عقد قراردادهایی با قیمت ارزان‌تر تحت فشار گذاشته‌اند. همزمان با آغاز تنش دیپلماتیک در منطقه گروهی از شهروندان قطری هفته گذشته از بیم نایاب شدن کالاها با هجوم به فروشگاه‌ها اقدام به ذخیره مواد مصرفی کرده بودند. ایران و ترکیه در روزهای اخیر محموله‌های مواد غذایی به قطر ارسال کردند.

 معمار اصلی تخریب روابط

نشریه الرای الیوم به نقل از یدیعوت احرونوت نوشته: آنچه باعث انفجار بحران قطر در منطقه شد یک خبر امنیتی بود که به رهبران عربی داده شد. یکی از کسانی که این اطلاعات طبقه‌بندی شده را روی میز پادشاه عربستان، حاکم امارات و پادشاه بحرین گذاشت، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهوری مصر بود که گفته پول‌هایی از قطر خارج می‌شوند از بیراهه‌ها به دست سازمان‌های تروریستی بنیادگرا می‌رسند. رییس‌جمهوری مصر همچنین موفق شد ثابت کند که ردی از قطر در تلاش‌ها برای سرنگونی پادشاهی بحرین وجود دارد.

واقعیت این است که اعلام قطع رابطه با قطر کاری برق‌آسا در یک روز آفتابی نبود. در تابستان 2014 نیز وقتی که شیخ تمیم، جنبش اخوان‌المسلمین را سازمان آزادیبخش مشروع خواند، مصر موفق شد عربستان و سه کشور عربی حوزه خلیج‌فارس را راضی کند که سفرای خود را از دوحه فرا بخوانند و دیپلمات‌های قطری را از خاک خود بیرون کنند. درحالی که رژیم‌صهیونیستی اجازه داده بود نماینده امیر قطر محمد عمادی، پول‌هایی را برای بازسازی غزه جابه‌جا کند، اگرچه چهارچشمی مراقب بود که ببیند این پول‌ها کجا صرف می‌شوند.

دیپلماسی ایرانی نوشته، رویارویی جدید که از حالا به بعد می‌توان به آن «زمین‌لرزه در خلیج‌فارس» لقب داد از 10 روز پیش آغاز شد؛ بلافاصله بعد از پایان رقص شمشیر ترامپ در عربستان‌سعودی. از سوی دیگر، سعودی‌ها چیزی از تملق در برابر ترامپ کم نگذاشتند و وعده ایجاد «مرکز بررسی‌ها» برای مبارزه با تروریسم دادند. از سوی دیگر، اطلاعات امنیتی که به دست ریاض رسید حکام خلیج‌فارس را دیوانه کرد. مصر بزرگان رسانه‌ها را به صف کرد تا به این امارت گازی اعلام جنگ کند و عربستان کاخ‌های امرا در دوحه را به باد ناسزا و دشنام گرفت.

چند شب پیش، عزمی بشاره نماینده سابق بمب را منفجر کرد: مشاور مخفی حاکم جوان قطر، شیخ تمیم 37 ساله، تصمیم گرفته است از جایگاه خود کناره‌گیری کند و مال و اموال و زندگی راحت در دوحه را وا گذارد و دست از نوشتن بردارد. بشاره فهمید که توفانی وزیدن گرفته است. کسی مثل او خوب به یاد دارد که چگونه اطلاعاتی علیه او جمع شد و او را از کنست بیرون کردند. کسانی که اطلاعات را جمع کردند و دراختیار سازمان‌های امنیتی گذاشتند، هم‌محله‌یی‌های ما هستند، همان‌ها بودند که همه درها را به روی بشاره بستند و او به قطر گریخت.

 آغاز حمله رسانه‌ای به کویت

در شرایطی که تنش‌های کشورهای عربی با قطر همچنان بالاست، شبکه تلویزیونی نبأ گزارش داده که عربستان حملات رسانه‌یی را علیه کویت هم آغاز کرده است. در این گزارش آمده که فعالان و شخصیت‌های رسانه‌یی سعودی اظهارنظرها و توییت‌های زیادی را علیه کویت منتشر کرده‌اند، چراکه این کشور در آنچه آنان نبردهای سرنوشت‌ساز خوانده‌اند، موضع بی‌طرفانه‌یی اتخاذ کرده و راه میانجی‌گری را در پیش گرفته است.

ترکی حمد نویسنده نزدیک به حاکمان سعودی در توییتر خود از کویت به‌عنوان مشاور بد قطر یاد کرده است. خالد بن منصور بن جلوی آل سعود از اعضای خانواده پادشاهی عربستان هم از کویت خواسته موضع خود را در موافقت یا مخالفت با هجوم سعودی و امارات علیه قطر اعلام کند.

ثابت خالد المطرفی مدیر شبکه العربیه نیز در توییتر خود نوشته است: «بدترین مکان در جهنم برای آنانی رزرو شده که در زمان شعله‌ور شدن نبردهای بزرگ اخلاقی موضع بی‌طرفانه اتخاذ می‌کنند.»

کویت از جمله کشورهای عربی است که پس از اعلام قطع روابط چندین کشور عربی به رهبری عربستان‌سعودی، نه تنها روابط خود را با قطر حفظ کرده بلکه در یک هفته گذشته تلاش داشته تا برای رفع این بحران میانجیگری کند.