۰ نفر

جنگ داخلی در کاخ سفید

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۲:۰۳
کد خبر: 198225
جنگ داخلی در کاخ سفید

تنش‌ها در واشنگتن نه‌تنها کاسته نشده است، حتی روز به روز بعد جدیدتری هم پیدا می‌کند. به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، روابط دادستان کل آمریکا با دونالد ترامپ به شدت رو به وخامت بوده و طی ماه‌های اخیر جف سشنز یکبار پیشنهاد استعفا داده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، تیرگی روابط جف سشنز، دادستان کل آمریکا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از آنجا آغاز شد که سشنز ماه مارس خود را از تحقیقات مربوط به مداخله روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ کنار کشید. اقدام سشنز اندکی پس از روی کار آمدن به‌عنوان دادستان کل و یک روز پس از انتشار گزارش واشنگتن‌پست انجام شد. در این گزارش تاکید شده بود که او دو بار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن حین کمپین انتخاباتی دیدار داشته و این مساله را در جلسه تاییدیه ماه ژانویه، به اطلاع کمیته قضایی سنا نرسانده است. ترامپ اندکی پیش از اعلام تصمیم سشنز در یک کنفرانس خبری از آن مطلع شد. به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، خشم رئیس‌جمهوری آمریکا برای چندین ماه ادامه داشته است. به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته آنها، ترامپ معتقد است که پس از اقدام سشنز، معاون دادستان کل آمریکا تصمیم گرفت تا یک شورای ویژه به ریاست رابرت مولر تشکیل دهد و بر تحقیقات مرتبط با روس‌ها نظارت شود.

به گفته این منابع، ترامپ همچنین از مسیری که ممنوعیت مسافرتی جنجالی او در دادگاه‌های فدرال طی می‌کند،‌ به شدت ناراضی است. به گفته منابع آگاه، مشخص نیست که جف سشنز دقیقا چه زمانی پیشنهاد استعفا را مطرح کرده و ترامپ با آن مخالفت کرده است. اما ظاهرا این پیشنهاد پس از چندین هفته نارضایتی ترامپ و دیدارهای خصوصی تنش‌آلود مطرح شده است. به گفته آنها، ترامپ تاکید کرده گرچه از تصمیم سشنز ناخشنود است اما هنوز هم به کار او ایمان دارد. با وجود این برخی می‌گویند که تیم ترامپ قصد ندارد در این مورد بیش از این اظهارنظر کنند، زیرا ممکن است اتفاقی عکس اظهارنظر آنها رخ دهد.

چندی پیش، زمانی که شایعه شد که مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ مجبور به استعفا شده است، کلین کان وی، یکی از مشاوران ترامپ به صراحت این خبر را رد کرد، در حالی که ساعاتی بعد خبری منتشر شد که در آن حکایت از کناره‌گیری فلین از سمت خود داشته است. با این حال سخنگوی کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفته است دادستان کل آمریکا در دفتر خود مشغول به کار است. این تحولات در حالی رخ می‌دهد که بحران دخالت روسیه در انتخابات آمریکا روزبه‌روز بالاتر رفته است. جف سشنز نیز خود متهم بوده که با سفیر روسیه در واشنگتن دیدار داشته، اما در نهایت اف‌بی‌آی او را از تحقیقات کنار می‌گذارد. سی‌ان‌ان می‌نویسد: پرونده روسیه از زمانی اوج گرفت که ترامپ جیمز کومی را از سمت خود برکنار کرد. ترامپ به کومی فشار آورده بود که این پرونده را کنار بگذارد اما مورد موافقت وی قرار نگرفته بود.

گفته می‌شود رئیس سابق اف‌بی‌آی پس از دیدار خصوصی‌اش در ماه فوریه با رئیس‌جمهوری آمریکا، ‌به دادستان کل آمریکا گفته بود که او را با ترامپ تنها نگذارد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته مقام‌های کنونی و سابق آمریکا، یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از جیمز کومی، مدیر وقت اف‌بی‌آی خواست تا به تحقیقات درباره مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دولتش پایان دهد، او با جف سشنز، دادستان کل آمریکا دیدار کرد و به او گفت که نمی‌خواهد یکبار دیگر با ترامپ تنها بماند. این مقام‌ها می‌گویند: کومی معتقد بود که دادستان کل آمریکا باید در مقابل نفوذ کاخ سفید از اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) محافظت می‌کرد. او همچنین پس از دیدار ماه فوریه با رئیس‌جمهوری آمریکا، جف سشنز را به گوشه‌ای برده و به او گفته بود که دیدار خصوصی ترامپ با او نامناسب بوده است. اما این مقام‌ها همچنین گفتند، جف سشنز نتوانست تضمین دهد که رئیس‌جمهوری آمریکا مجددا برای گفت‌وگوی خصوصی با کومی تلاش نکند. با وجود این، رئیس وقت اف‌بی‌آی که اندکی بعد به دست ترامپ اخراج شد، دقیقا نگفت که محتوای مکالمات او با ترامپ چه بوده که او را تا به این حد عصبی کرده بود. به گفته منابع مطلع، کومی درباره این دیدار فقط با مشاوران نزدیکش صحبت کرده بود و مقامی در وزارت دادگستری از آن اطلاعی نداشت. رئیس سابق اف‌بی‌آی امروز قرار است در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درباره تعاملات با ترامپ و اینکه چرا درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای پایان دادن به تحقیقات مربوط به مایکل فلین را مخفی نگاه داشته بود، پاسخ دهد.