۰ نفر

آیا برگزیت به مخاطره می‌افتد؟

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۷:۴۹
کد خبر: 197518
آیا برگزیت به مخاطره می‌افتد؟

نتایج برخی نظر سنجی‌ها حکایت از کاهش حمایت عمومی از حزب محافظه کار ترزا می در انگلیس دارد

نتایج نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت حزب محافظه کار «ترزا می» نخست وزیر انگلیس هنوز از حزب کارگر بیشتر است، اما این محبوبیت رو به کاهش است. اما آنچه در این میان مهم است اینکه این روند اگر ادامه یابد ممکن است برگزیت - خروج انگلیس از اتحادیه اروپا- به مخاطره بیافتد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، نتایج نظرسنجی موسسه «اوپینیوم» که روز شنبه در انگلیس منتشر شد نشان می‌دهد محبوبیت حزب محافظه کار «ترزا می» نخست وزیر این کشور، شش درصد بیشتر از حزب کارگر است. نتایج نظرسنجی موسسه «سرویشن» - که روز شنبه در انگلیس منتشر شد - نیز نشان می‌دهد محبوبیت حزب محافظه کار تنها یک درصد از حزب کارگر بیشتر است.

بر اساس این نتایج، محبوبیت حزب محافظه کار اکنون به ترتیب برابر با  43 یا 40 درصد است. این در حالی است که محبوبیت حزب کارگر انگلیس به ترتیب به رقم 37 یا 39 درصد افزایش پیدا کرده است.

اما برتری شش یا یک درصدی حزب محافظه کار انگلیس در برابر حزب کارگر این کشور در حالی است که این اختلاف در برخی نظرسنجی‌های گذشته نزدیک به 10 درصد و در برخی نظر سنجی‌های دیگری 12 درصد بوده است.

این نتایج در حالی اعلام شده که انتخابات پارلمانی انگلیس روز پنجشنبه آینده (روز هشتم ژوئن و 18 خرداد) برگزار خواهد شد و حزب محافظه‌کار حاکم در تلاش است همچنان در قدرت بماند.

بر اساس گزارش های منتشر شده، «می» انتظار دارد در این انتخابات، اکثریت قابل توجهی از کرسی های پارلمان را از آن خود کند. تحلیلگران می‌گویند خانم می با برگزاری انتخابات زودهنگام در نظر دارد موقعیت خود را قبل از مذاکرات دوساله با اتحادیه اروپا در مورد خروج بریتانیا از این اتحادیه (برگزیت) تقویت کند.

بنابراین کاهش حمایت از حزب محافظه کاران ترزا می به معنای کاهش حمایت از برگزیت تلقی می‌شود.

حزب کارگر انگلیس رقیب حزب «ترزا می» همچنان بر اهمیت ادامه دسترسی انگلیس به بازار واحد اروپایی و مخالفت با ایجاد محدودیت های جدید برای ورود نیروی کار از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کشورش - مهمترین اصول برگزیت یا همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا - تاکید دارد.

'جرمی کوربین' رهبر چپ گرای حزب کارگر در اواخر بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگو با شبکه 'بی‌بی‌سی' و در مخالفت با دیدگاه رایج دولت محافظه‌کار 'ترزا می' گفت که شمار نیروی کار اروپایی در کشورش خیلی زیاد نیست. رهبر حزب کارگر تصریح کرد که مهاجران نقش مهمی را در انگلیس بازی می‌کنند و به نظرش نبایستی محدودیت های جدیدی برای ورود آنها به این کشور ایجاد کرد.

وی که قبل از این مصاحبه گمان می‌رفت به دلیل فشارهای برخی از هم‌حزبی‌شان در دیدگاهش در مورد مهاجران تعدیلی صورت دهد، بازهم بر جریان آزاد نیروی کار میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نیز انگلیس تأکید کرد. جرمی کوربین در همین حال گفت به جای محدود کردن نرخ مهاجرت به انگلیس بایستی برای جلوگیری از بهره‌کشی از نیروهای کار مهاجر توسط کارفرمایانشان، فکری اندیشیده شود.

جرمی کوربین همچنین تصریح کرد: نیاز است که همچنان به بازار واحد اروپایی دسترسی داشته باشیم و همچنین نیاز است که برقراری یک روابط خوب میان همه جوامع در انگلیس مورد تضمین قرارگیرد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم دسترسی کامل خود را به بازار واحد اروپایی که بسیاری از بخش‌های اقتصادی و شغل‌ها در انگلیس به آن وابسته است، از دست بدهیم.

برخلاف کوربین، 'ترزا می' نخست وزیر حافظه کار انگلیس خواهان ایجاد محدودیت جدی برای ورود مهاجران اروپایی به کشورش و نیز خروج کامل از اتحادیه اروپا است.

«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرده است که قصد دارد ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان مارس 2017 فعال سازد که این مساله آغازگر روند مذاکرات درباره خروج انگلیس از این اتحادیه خواهد بود.

در همه‌پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1 درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.