۰ نفر

نگاهی به بزرگترین حملات تروریستی اخیر در اروپا

حضور داعش در پس‌کوچه‌های قاره سبز

۱۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۴:۳۵
کد خبر: 197490
حضور داعش در پس‌کوچه‌های قاره سبز

حمله مردان ماشین‌سوار و چاقو به دست به اهالی لندن در حوالی لاندن بریج اولین و آخرین حمله تروریستی در خاک اروپا نبود اما آن را می‌توان بهانه‌ای قرار داد تا بزرگترین حملات تروریستی را در این قاره سبز که روزی درهای خود را به روی پناهجویان بست و به ائتلاف جهانی علیه داعش در سوریه و عراق یا حضور تحت لوای ناتو در افغانستان پیوست، مرور کرد.

از اوایل سال جاری میلادی حملات متعدد تروریستی در اروپا رخ داده که صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است؛ حملاتی که بیش از آنکه به اتحاد اروپایی‌ها کمک کند به اختلافات آن‌ها به ویژه در قبال اتحادیه اروپا دامن زده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، 22 مه 2017، دوشنبه یکم خرداد ماه 1396 یک عامل انتحاری خود را هم‌زمان با برگزاری یک کنسرت در منچستر آرنا منفجر کرد و 22 تن را با خود به زیر خاک برد. سالن سرپوشیده معروف به "منچستر آرنا" ظرفیتی حدود ۱۸ تا ۲۰ هزار تن دارد و یکی از محل‌های معروف برگزاری کنسرت موسیقی است. حاضران در کنسرت شب حمله اکثرا نوجوانان و جوانانی بودند که بسیاری از آنها از شهرهای مختلف به منچستر آمده بودند. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.

7 آوریل 2017، شنبه 12 فروردین 1396 فردی با ربودن یک کامیون به عابران اطراف یک مرکز خرید در استکهلم یورش برد. در این حمله چهار تن کشته شدند. این حمله در یکی از خیابان‌های اصلی که محل گذر عابران پیاده است، اتفاق افتاد و علاوه بر این قربانیان دهها زخمی بر جای گذاشت. عامل این حمله رحمت عقیلف 39 ساله و ازبک‌تبار بود که سوءسابقه‌ای نداشت و پدر چهار فرزند بود. او از حامیان گروه تروریستی داعش بود اما در این گروه عضویت نداشت.

22 مارس 2017، چهارشنبه دوم فروردین 1396 راننده دیگری با ماشین کرایه‌ای خود به عابران اطراف محل ساختمان بریتانیا در وست‌مینستر لندن یورش برد و چهار تن دیگر را به کام مرگ کشاند اما در همین جا کارش را خاتمه نداد و کمی بعدتر با چاقویی به یک افسر پلیس حمله کرد و وی را کشت. در این حمله 40 تن دیگر زخمی شدند. یک روز بعد داعش در سایت خود، اعماق، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

19 دسامبر 2016، دوشنبه 29 آذر 1395 در آستانه عید کریسمس، راننده یک کامیون به بازاری در برلین حمله کرد و 12 تن را به قتل رساند و 60 تن را زخمی کرد. «انیس عامری»، پناهجوی تونسی که درخواست پناهندگی‌ وی رد شده و با کامیونی به جمعیتی در بازار برلین یورش برده بود، به صورت مستقیم برای انجام این حمله از گروهی منتسب به داعش دستور گرفته بود.  

11 ژوئیه 2016، دوشنبه 21 تیر 1395 راننده کامیون دیگری هم‌زمان با جشن روز باستیل فرانسه، در سواحل شهر نیس دست به حمله‌ای نرگبار زد که طی آن جان 86 تن را گرفت. عامل مهاجم فردی 31 ساله ساکن نیس با اصلیت تونسی بود که ارتباطاتی با گروه تروریستی داعش داشت. داعش یک روز بعد مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

22مارس 2016، سه‌شنبه سوم فروردین 1395 عوامل انتحاری سه انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک انجام دادند که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو رخ داد. در این حملات 32 تن کشته و صدها تن را زخمی شدند. عوامل این حمله ارتباطات نزدیکی با گروهی داشتند که پیش از این در پاریس دست به حملاتی زده بودند. ابراهیم البکراوی و نجیم عشراوی به عنوان دو تن از عاملان انفجارهای انتحاری در فرودگاه بروکسل معرفی شدند. داعش مسئولیت این حملات را نیز بر عهده گرفت.

13 نوامبر 2015، جمعه 22 آبان 1394، افراط‌گرایان داعشی به چندین نقطه در پاریس حمله کردند. تیرباران‌های دسته‌جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری در مناطق مختلف شهر پاریس فرانسه منجر به کشته شدن ۱۳۰ و مصدومیت ۳۶۸ تن شد. در حملات تروریستی در نزدیکی ورزشگاه استادو فرانس در سن‌دنی در شمال پاریس، و ایل‌دو فرانس حداقل سه انفجار جداگانه و شش تیراندازی در محدودهٔ پاریس گزارش شد، و یک گروگان‌گیری در تئاتر بتکلان نیز صورت گرفت.