۰ نفر

حضور ناتو در جنگ علیه داعش

۶ خرداد ۱۳۹۶، ۶:۲۹
کد خبر: 195751
حضور ناتو در جنگ علیه داعش

ناتو می‏خواهد در جنگ با داعش به گروه ائتلاف بپیوندد. به نوشته سایت «ای‏یو آبزرور» ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو با اعلام این خبر گفت ناتو قصد دارد در بخش غیرمبارزه‏ای آن حضور فعالی داشته باشد.

وی همچنین به کشور مونته‏نگرو به‌عنوان عضو جدید تبریک گفت و از جاه‏طلبی‏های روسیه نیز به شدت انتقاد کرد. ینس‌استولتنبرگ گفت: ما برای ورود به گروه ائتلاف علیه داعش موافقت خواهیم کرد. این پیغام قوی از سوی ما برای مبارزه با افراطی‏گری است. به گزارش دنیای اقتصاد ؛ این پیام درست سه روز پس از بمب‏گذاری در منچستر از سوی سران ناتو منتشر می‏شود. با وجود این دبیر کل ناتو تاکید کرد ورود به گروه ائتلاف به منزله ورود به جنگ‏های عملیاتی نیست. او گفت که ناتو قصد دارد میزان پروازهای نظارتی خود را در سوریه و عراق، نقاطی که تحت سیطره داعش هستند، افزایش دهند و یک گروه اطلاعاتی برای شکل جدید تروریسم شکل دهند. گروه ائتلاف در حال حاضر با 68 کشور به رهبری آمریکا مناطقی از عراق و سوریه را که ظن آن می‏رود گروه‌های افراطی در آن حضور دارند بمباران هوایی می‏کند. همچنین این گروه برای آزادسازی موصل پشتیبان نیروهای عراقی است.

به‏رغم اینکه سران ناتو روی این مساله که در جنگ علیه داعش حضور داشته باشند، توافق کردند اما انتقادهای تند ایالات‌متحده از ناتو موجب نگرانی برخی از سران این کشورها شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز ترامپ در این روز از پرداخت کم و بدهی شدید برخی کشورها به این تشکل به شدت شکایت کرد و گفت بار اصلی هزینه‌های ناتو را آمریکا پرداخت می‏کند.

خبرگزاری آلمان نیز در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ نشست سران ناتو را با حمله به بسیاری از اعضای این پیمان افتتاح کرد. او گفت بسیاری از کشورهای عضو باید هزینه‌های گذشته خود را نیز بپردازند. او تروریسم و مهاجرت را دو تهدید مهم برای ناتو خواند. همچنین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از اعضای ناتو خواست بودجه دفاعی خود را به شدت افزایش دهند. او در بروکسل، مقر ناتو گفت بسیاری از هم‏پیمانان هنوز هم به تعهدات مالی خود عمل نمی‏کنند. ترامپ در ادامه گفت: این نقض تعهدات نسبت به افرادی که در آمریکا با پرداخت مالیات خود این هزینه‌ها را تامین می‏کنند، منصفانه نیست.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: ۲۳ کشور از مجموع ۲۸ عضو ناتو هنوز 2 درصد بودجه ناخالص داخلی خود را صرف هزینه دفاعی نمی‏کنند و بسیاری از این کشورها طی سال‌ها در همین رابطه بدهی‏های بزرگی دارند.

ادعای دوباره ترامپ که کشورهای عضو در گذشته نیز به ناتو مقروض بوده‏اند، بسیاری از کشورهای عضو این پیمان را نگران کرده است. این نگرانی از این جهت است که ناتو تاکنون صندوق مالی‏ای نداشته که پولی از آن کم شده باشد. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی همواره از ناتو انتقاد داشت و نسبت به آینده این پیمان اظهار ناامیدی کرده بود. او خواستار آن است که اعضای ناتو بودجه دفاعی خود را به شدت افزایش دهند. برای رئیس‏جمهوری آمریکا البته رسیدن به مرز 2 درصد بودجه ناخالص داخلی برای هزینه دفاعی نیز کافی نیست.

او خواستار آن است که بودجه دفاعی از مرز 2 درصد بودجه این کشورها بگذرد. این نخستین نشست ناتو است که ترامپ در آن شرکت می‏کند. او در این زمینه از ناتو دو درخواست مشخص داشت: اول اینکه بودجه دفاعی اعضا و دوم مبارزه با تروریسم به شدت افزایش یابد. او گفت: «ناتو در آینده باید بر تروریسم، مهاجرت و تهدیدهای روسیه در مرزهای جنوبی و شرقی ناتو متمرکز شود.» به همین منظور نخستین خروجی ناتو حضور این کشورها در گروه ائتلاف علیه داعش است، اما انتقادات ترامپ آینده همکاری کشورهای ناتو را با این گروه سخت‏تر کرده است.

در واکنش به سخنان ترامپ آلمان اولین کشوری بود که اعلام کرد برلین هیچ بدهی به ناتو ندارد. در این‏باره آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قبل از این نشست گفت: «بودجه نظامی آلمان کافی است و آلمان به همه تعهدات خود در قبال ناتو وفادار بوده است.» او افزود: «خوشحالم از اینکه ینس‌استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، افزایش بودجه دفاعی آلمان را مثبت ارزیابی کرده است».

صدراعظم آلمان درباره افزایش بودجه نظامی کشورهای عضو ناتو گفته بود این افزایش قرار است ابتدا در نشست ناتو تصویب شود. تنها پس از تصویب این مساله است که می‏توان خواستار اجرایی شدن مصوبه بود. آلمان در حال حاضر ۲۳/ ۱درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به هزینه دفاعی اختصاص می‏دهد. بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۸/ ۱درصد بودجه ناخالص داخلی بود. وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده این کشور قرار است در سال جاری میلادی ۵/ ۳۹ میلیارد یورو برای مخارج دفاعی خرج کند. در صورت چنین اقدامی بودجه نظامی به نسبت سال ۲۰۱۴ میلادی ۸/ ۱۳ درصد افزایش خواهد یافت.

خواست ترامپ مبنی بر افزایش بودجه دفاعی اعضای ناتو در دولت‏های پیشین آمریکا نیز مطرح شده بود، اما اکنون ترامپ با شدت هرچه بیشتر خواستار تحقق این امر شده است. اعضای ناتو در سال ۲۰۱۴ در ولز تصویب کردند هر عضوی طی ۱۰ سال آینده بودجه دفاعی خود را تا 2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد.

نیویورک‌تایمز می‏نویسد: با انتقاد ترامپ از کشورهای عضو ناتو مبنی بر نپرداختن تعهدات این کشورها در قبال این سازمان، حالا کشورهای اروپایی به شدت احساس نگرانی می‏کنند. سران این کشورها به یاد سخنان ترامپ در کمپین‏های تبلیغاتی وی افتاده‏اند. کشورهای عضو ناتو نگران روسیه هستند که در قبال ضعیف شدن ناتو، کشورهای شرق اروپا در برابر مسکو آسیب‏پذیر شوند.

این باور وجود دارد با مدیریت جدید در ایالات‌متحده کشورهای اروپایی درباره برنامه‌هایی مثل مبارزه با تغییرات آب و هوایی، جلوگیری از جاه‏طلبی‏های کرملین و در تجارت با آمریکا بلاتکلیف و بی‏برنامه خواهند بود. ترامپ با شعار اول آمریکا، از برنامه‌های جهانی‏گرایی و عمده ائتلاف‏های موجود در دنیا انتقاد کرد. برخی می‏گویند با سخنان ترامپ تنش‏ها دوباره به ناتو بازگشته است.

حتی نیویورک‌تایمز این تنش‏ها را با بررسی «زبان بدن» ماکرون و ترامپ بررسی کرده و می‏نویسد زمانی که ماکرون و ترامپ با یکدیگر دست دادند، ترامپ به رسم مالوف خود دست رهبر جدید فرانسه را به سمت خود کشید، اما ماکرون بی‏آنکه تسلیم وی شود، به قدری دست ترامپ را محکم فشار داد که دست ترامپ برای ثانیه‏ای مچاله شد.

در تصویری دیگر زمانی که ترامپ در بین رهبران کشورها بود برای اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در عکس‏ها حضور داشته باشد به شکل غیردیپلماتیک «دوسکو مارکوویچ» نخست‏وزیر مونته‏نگرو را هل داد تا در صف اول دیده شود. نیویورک‌تایمز بر این باور است که تنش‏های موجود در بین سران ناتو موجب شده است تا این رفتارها بروز و ظهور کند. رهبران اروپایی می‏گویند این سخنان با روح بند 5 معاهده ناتو در تضاد است، آنجا که می‏گوید یکی برای همه، همه برای یکی.

سخنرانی ترامپ مبنی بر اینکه کشورهای عضو ناتو هنوز سهم خود را پرداخت نکرده‏اند با واکنش منفی برخی کشورهای ضعیف‏تر ناتو هم روبه‏رو شده است. فابریس پوتیه، رئیس سابق دفتر سیاست‌گذاری‏های ناتو درباره این اظهارات گفت: ترامپ در پرداخت کردن خسیس است اما در انتقاد کردن تا دلتان بخواهد دست و دلباز است.