۰ نفر

ترامپ قاصد صلح عربستان با اسراییل

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 195334
ترامپ قاصد صلح عربستان با اسراییل

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا که در میانه نخستین سفر خود به برخی نقاط جهان است بعد از حضور جنجالی‌اش در عربستان و انتخاب این کشور به عنوان نخستین مقصد خارجی خود، روز دوشنبه در پروازی که به نظر می‌رسد نخستین پرواز مستقیم از ریاض به تل‌آویو باشد به اسراییل رفت تا با مسوولان شریک اصلی امریکا در خاورمیانه یعنی رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد  ، دونالد ترامپ روز دوشنبه بعد از ورود به تل‌آویو و دیدار با همتای اسراییلی خود در یک نشست خبری مدعی شد که نگرانی روز افزون از ایران در منطقه، کشورهای عربی را به اسراییل نزدیک کرده است، ترامپ پیش از آغاز دیدارش با نتانیاهو و در واکنش به اخبار منتشر شده درباره درز پیدا کردن اطلاعات امنیتی در دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت که در دیدار با لاوروف اسم اسراییل را بر زبان نیاورده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌های عبری‌زبان، ترامپ گفته هیچ اسمی از اسراییل در دیداری که با لاوروف داشتم نبردم. به این ترتیب او تلاش کرده تا اثبات کند منبع اطلاعاتی که به لاوروف داده اسراییل نبوده با این وجود رسانه‌های اسراییلی تاکید کرده‌اند که همین انکار او نشان می‌دهد که او اطلاعات محرمانه‌ای که از اسراییل دریافت کرده به لاوروف منتقل کرده است.

وی همچنین درباره توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران اظهارنظر کرد و با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس خود ادعا کرد که توافق هسته‌ای مانند یک ریسمان نجات برای ایران عمل کرد. وی گفت: ایران توافق بزرگ و باورنکردنی با امریکا امضا کرده که تن دادن امریکا به آن وحشتناک بود.

رییس‌جمهور امریکا بعد از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد که تاثیر ایران در بحران‌های سوریه، یمن و عراق و حمایت این کشور از نیروهای شیعه یا اعزام نیروی نظامی افزایش پیدا کرده است و افزود: فرصتی برای همکاری از طریق خاورمیانه که با هدف توسعه، مقابله با تروریسم و مقابله با خطر ایران باشد ایجاد شده است. وی همچنین از آنچه تعهد نتانیاهو به صلح دانست استقبال کرد و بدون ذکر نام فلسطینیان گفت: با همکاری شرکای عرب دنبال تقویت صلح در منطقه خاورمیانه هستیم. نتانیاهو نیز که رابطه چندان خوبی با باراک اوباما رییس‌جمهور پشین امریکا نداشت بعد از دیدار با ترامپ گفت که می‌خواهیم بدانیم تا چه حدی می‌توانیم سیاست‌های امریکا را در خصوص ایران تغییر دهیم. نتانیاهو همچنین در اشاره به خط جدید شکل گرفته میان اسراییل و کشورهای عربی گفت که دشمنان قدیم به شرکای امروز تبدیل می‌شوند و افزود: می‌توان با همکاری ایالات متحده در مقابل ایران ایستاد و این کشور را به عقب راند. وی همچنین از سران کشورهای عربی که ترامپ با آنها در ریاض دیدار کرده تمجید کرد و گفت: با این رهبران می‌توان فضایی را برای خلق صلح واقعی ایجاد کرد.

رییس‌جمهور امریکا سفر کوتاهی هم به بیت لحم در جنوب کرانه باختری داشت و با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. پایگاه عربی 21 گزارش داد که احتمالا در دیدار ترامپ و محمود عباس مساله تشکیل دولت مستقل فلسطینی که تاکنون رییس‌جمهور امریکا موضع روشنی در قبال آن نداشته است مطرح شده، با این وجود در نشست خبری صحبتی از آن نشد. در نشست خبری مشترک عباس و ترامپ، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرده که با امریکا در زمینه مقابله با تروریسم همکاری خواهد کرد و افزود: اصلی‌ترین مشکل ما با اسراییل مساله شهرک‌نشینی است و اینکه اسراییل ما را به رسمیت نمی‌شناسد ایجاد صلح افق‌های بیشتری را برای بهبود وضعیت اقتصادی فلسطین بر اساس حاکمیت بر اراضی خود باز می‌کند و اسراییل باید به وجود دولت فلسطینی اعتراف کند همان‌گونه که ما به وجود دولت اسراییلی اعتراف کرده‌ایم و نسبت به باز کردن درهای گفت‌وگو با همسایگان اسراییلی‌مان برای ایجاد اعتماد‌سازی مشتاقیم.

با وجود اینکه رییس تشکیلات خودگردان فلسطین بارها از عبارت دولت فلسطین استفاده کرد اما ترامپ بدون ذکر این عبارت تاکید کرد که باید صلح دایم و پایدار ایجاد شود و افزود: به بیت لحم آمده‌ایم تا شاهد جهانی باشیم که در آن تحمل بیشتری نسبت به یکدیگر وجود داشته باشد و صلح دایمی محقق شود. وی که بارها در این سفر از لزوم صلح دایم در فلسطین اشغالی سخن گفته، بدون اینکه هیچ راهکاری در این زمینه ارایه کند بار دیگر گفت که مشتاق است با نتانیاهو و عباس در زمینه ایجاد صلح پایدار در فلسطین همکاری کند. رییس‌جمهور امریکا گفت هر تلاشی که برای ایجاد صلح ممکن باشد به کار خواهم بست. پایگاه عربی 21 گزارش داد که ترامپ در جریان سفرش به قدس اشغالی اصلی‌ترین موضوعات مورد اختلاف در پرونده فلسطین یعنی، شهرک‌سازی، خشونت نظامیان اسراییلی علیه فلسطینیان و وضعیت قدس اشغالی را مورد بررسی قرار نداد اما بر روابط محکم و استوار ایالات متحده و اسراییل پافشاری کرد. بر اساس این گزارش عباس همچنین از ترامپ خواسته به اسراییل فشار بیاورد تا مروان البرغوثی، یکی از قدیمی‌ترین زندانی‌های فلسطینی در اسراییل را آزاد کند.

ژنرال هربرت مکمستر، مشاور امنیت ملی امریکا در خصوص سفر ترامپ به فلسطین اشغالی گفت که ترامپ به دنبال ایجاد کرامت و تغییر سرنوشت زندگی فلسطینی‌هاست. این در حالی است که دولت نتانیاهو یکی از دولت‌های راست افراطی تاریخ این رژیم است و شماری از اعضای دولت از حامیان شهرک‌سازی هستند که با طرح دو دولتی به منظور تشکیل دولت مستقل فلسطین مخالف‌اند. منابع عبری نیزگزارش داده‌اند که محمود عباس در دیدارش با ترامپ از او خواسته بود به اسراییل فشار بیاورد تا به مطالبات حقوق بشری اسرای فلسطینی در زندان‌های اسراییل توجه کند و آنها را محقق کند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا نیز اعلام کرده که قرار است به زودی نشستی سه جانبه با حضور نتانیاهو، محمود عباس و ترامپ برای بررسی پرونده فلسطین برگزار شود. این دیدار احتمالی که هنوز زمان و مکان آن مشخص نیست به گفته تیلرسون در راستای تلاش‌های جدی ترامپ برای حل و فصل پرونده فلسطین و از سرگیری گفت‌وگوهای صلح است.

پایگاه اسراییلی معاریو اما در جریان سفر ترامپ به سرزمین‌های اشغالی گزارش داد که رییس‌جمهور امریکا پیامی از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی انتقال داده است. بر اساس این گزارش ملک سلمان اعلام آمادگی کرده که در صورت موافقت اسراییل با حل و فصل نهایی پرونده فلسطین، ریاض آماده است اسراییل را به رسمیت بشناسد و با این رژیم روابط رسمی هم داشته باشد.

همزمان با سفر ترامپ به بیت لحم صدها نفر از حامیان حماس دوشنبه‌شب در اردوگاه جبالیا تجمع کردند و به اظهارات ترامپ که طی آن گفته بود حماس یک گروه تروریستی است اعتراض کرده بودند. این افراد با بالا بردن پرچم‌های سبز رنگی که روی آن نوشته شده بود «مقاومت ترور نیست» به سخنرانی ترامپ در حضور سران عربی و محمود عباس در ریاض اعتراض کردند. ترامپ بعد از ظهر سه‌شنبه راهی واتیکان شده است.

در راستای تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای سازش در فلسطین، پایگاه اسراییلی والاه فاش کرد که محمود عباس دو روز پیش از دیدار با ترامپ در حاشیه نشست اقتصاد جهانی که در بحر المیت برگزار شده بود با «تیزیپی لیونی» وزیر خارجه پیشین اسراییل و عضو کنیست این رژیم دیدار کرده است. بر اساس این گزارش، محمود عباس اعلام آمادگی کرده تا با نتانیاهو در خصوص آینده گفت‌وگوهای صلح فلسطین گفت‌وگو کند. بر اساس این گزارش لیونی از حضورش در بحر المیت در اردن استفاده کرده و از سران کشورهای عربی خواست روابط خود را با اسراییل بهبود ببخشند. بر اساس این خبر وزیر خارجه اسبق اسراییل گفته: فرصتی منطقه‌ای ایجاد شده که جهان عرب نباید از دست بدهد و برای سازش با اسراییل گام بردارد و به اسراییل اثبات کند که صلح تغییری راهبردی است.