۰ نفر

عربستان؛ بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های آمریکا

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۵:۳۰
کد خبر: 195259
عربستان؛ بزرگ‌ترین خریدار سلاح‌های آمریکا

امضای بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی امریکا با عربستان‌سعودی در چند روز اخیر بسیار خبرساز شده است. طبق گزارش‌های به دست آمده امریکا و عربستان قرارداد فروش تسلیحاتی حدودا 460میلیارد دلاری امضا کرده‌اند.

 دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در برنامه‌های خود از افزایش بودجه نظامی کشور تا سال 2018 خبر داده بود. به گفته ترامپ این بودجه قرار است برای بازسازی ارتش و نیروی دفاعی کشورش استفاده شود. آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها آمده، بخشی از بودجه نظامی امریکا از طریق خریداران سلاح از این کشور تامین می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد امضای قرارداد تسلیحاتی بین امریکا و عربستان، برای هدف افزایش بودجه دفاعی امریکا صورت گرفته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، طبق نتایج به دست آمده از موسسه تحقیقاتی صلح بین‌المللی استکهلم، در حالی که در 5 سال اخیر حجم خرید و فروش تسلیحات طی 5 سال اخیر افزایش یافته، امریکا همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات نظامی در جهان است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی این موسسه، حجم خرید و فروش سلاح در جهان در 5 سال اخیر در حدود 14درصد در مقایسه با زمان 5 ساله قبل بوده و بخش قابل توجهی از این افزایش، مربوط به فروش سلاح به آسیا، آفریقا و خاورمیانه است.

موسسه بین‌المللی صلح استکهلم در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی حجم تسلیحاتی پرداخته که توسط کشورهای مختلف از امریکا خریداری شده است. آن‌طور که سایر گزارش‌ها نشان می‌دهد، سعودی‌ها در سال 2015 بیشترین حجم تسلیحات را در جهان خریداری کرده بودند که بخش عمده این تسلیحات خریداری شده توسط امریکا تامین شده بود. طبق آمار به دست آمده در آخرین قرارداد تسلیحاتی میان امریکا و عربستان در حدود 1.9میلیارد TIV (واحد معامله اسلحه بدون توجه به ارزش مالی و با توجه به حجم معامله انجام شده) توسط عربستان از امریکا خریداری شده است. این رقم، تقریبا دوبرابر میزان قراردادی بود که عراق برای خرید تسلیحات نظامی با امریکا منعقد کرد. به گزارش وزارت خارجه امریکا، عراق از سال 2005 تاکنون در حدود 22میلیارد دلار سلاح از امریکا خریداری کرده است. این سلاح‌ها شامل هلیکوپتر، تانک، هواپیما، تجهیزات نظامی و سلاح و مهمات بوده است. آن‌طور که در این آمار آمده، پس از قرارداد تسلیحاتی اخیر امریکا و عربستان، عراق به دومین کشور خریدار سلاح از امریکا تبدیل شده است. در این کشور حجم سلاح و تجهیزات نظامی خریداری شده از امریکا در سال 2016 در حدود 893 میلیون TIV اعلام شده است.

استرالیا از دیگر کشورهایی است که در سال‌های اخیر بیشترین حجم تسلیحات را خریداری کرده است. طبق آمار به دست آمده، سازمان مهاجرت استرالیا برای خرید نیروهای مرزی خود مبلغی در حدود 200 هزار دلار پرداخت کرده است. آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، امریکا از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تسلیحات در این کشور به شمار می‌رود. خریداری 869میلیون TIV تسلیحات توسط استرالیا از امریکا، این کشور را بعد از عربستان و عراق مهم‌ترین خریدار سلاح امریکا تبدیل کرده است.

همان‌طور که اشاره شد، در سال‌های اخیر کشورهای خاورمیانه از مهم‌ترین خریداران سلاح از امریکا بوده‌اند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد در میان این کشورها عربستان و امارات از بزرگ‌ترین واردکنندگان تسلیحاتی نظامی در جهان هستند. آن‌طور که آمار پیش‌رو نیز نشان می‌دهد، در سال 2016 در حدود 773میلیون TIV تسلیحات نظامی توسط امارات از امریکا خریداری شده است. این آمار، امارات را در رتبه چهارم بزرگ‌ترین خریداران تسلیحات نظامی امریکا قرار می‌دهد. در ادامه این گزارش، در میان کشورهایی که بیشترین حجم قراردادهای نظامی را با امریکا داشته‌اند، رتبه پنجم و ششم نیز به قطر،  اسراییل و دیگر کشورهای خاورمیانه تعلق می‌گیرد. آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، روابط نظامی امریکا با قطر به پیش از جنگ خلیج‌فارس و حمله به عراق برمی‌گردد. طبق اخبار، مهم‌ترین پایگاه نظامی امریکا در حوزه خلیج‌فارس در این کشور قرار دارد. آمار نیز نشان می‌دهد که حجم تسلیحات خریداری شده توسط قطر از امریکا در سال 2016 در حدود 595 TIV ‌بوده که این رقم در اسراییل به 526 میلیون TIV ‌می‌رسد.

آن‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، بزرگ‌ترین خریداران سلاح از امریکا، کشورهای خاورمیانه هستند. در این گزارش پس از این کشورها از ایتالیا، کره‌جنوبی، ژاپن و مکزیک به عنوان مهم‌ترین خریداران تسلیحات نظامی از امریکا یاد شده است. طبق آمار حجم سلاح‌های خریداری شده از امریکا در ایتالیا در حدود 511میلیون TIV، در کره‌جنوبی 501 میلیون TIV، در ژاپن 307میلیون TIV و در مکزیک 280 میلیون TIV عنوان شده است.

همان‌طور که گفته شد، طبق مطالعات انجام‌ شده، امریکا به تنهایی در حدود 33درصد از بازار فروش تسلیحات نظامی در جهان را در اختیار دارد. به گفته مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی موسسه تحقیقاتی صلح بین‌الملل استکهلم، در حالی که مناقشات و تنش‌های منطقه‌یی رو به افزایش است، امریکا همچنان با اختلاف زیاد، بزرگ‌ترین صادر‌کننده سلاح در جهان به شمار می‌آید. براساس این گزارش، فروش سلاح از سوی امریکا نسبت به دوره 5ساله قبل، 27درصد رشد داشته است.