۰ نفر

اتهامات علیه ترامپ جدی‌تر شد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۴
کد خبر: 194175
اتهامات علیه ترامپ جدی‌تر شد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده در جریان دیداری با جیمز کومی، رییس برکنار شده پلیس فدرال امریکا، در دفتر کار خود در کاخ سفید خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد روابط میان مشاور امنیت ملی پیشین خود و روسیه شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ،  ترامپ همچنین در آستانه نخستین سفر خارجی خود متهم شده که در دیدار با مقام‌های روسیه اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده‌یی را در اختیار آنان قرار داده است، چیزی که ترامپ گفته حق مسلم او به عنوان رییس‌جمهور امریکاست.

به گزارش رویترز جیمز کومی، رییس اف‌بی‌آی که هفته گذشته ترامپ او را برکنار کرد یک روز پس از برکناری مایکل فلین، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری دیداری با ترامپ داشته ‌است. در این دیدار شام آن‌ طور که جیمز کومی در یادداشت‌های خود ذکر کرده، ترامپ خواستار پایان دادن به تحقیقات در مورد اتهام‌های مربوط به روابط فلین و مقام‌های روس شده است. شماری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها ازجمله رویترز، آسوشیتدپرس و نیویورک‌تایمز اعلام کرده‌اند که متن این یادداشت‌ها را دیده‌اند.

آگس کینگ، سناتور کنگره امریکا تاکید کرده در صورتی که ترامپ از رییس پیشین اف‌بی‌ای خواسته باشد که تحقیقات درباره ‏روابط کاخ سفید با روسیه را متوقف کند، استیضاح خواهد شد. کاخ سفید اما گزارش‌های منتشر شده در مورد درخواست رییس‌جمهوری برای پایان دادن به تحقیقات که از نظر قانونی می‌تواند تعبیر به جلوگیری از اجرای عدالت شود را تکذیب کرده ‌است.

طی یک هفته گذشته موضوع برکناری کومی، واکنش‌ها به آن، دیدار ترامپ با مقام‌های روسیه و در نهایت انتشار جزییاتی در مورد گفت‌وگوهای رییس‌جمهوری امریکا و وزیر خارجه روسیه در مرکز توجهات قرار گرفته‌ است.

یک روز پس از برکناری کومی، ترامپ با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن دیدار کرد. اکنون رسانه‌ها می‌گویند که در این دیدار ترامپ اطلاعاتی سری در مورد داعش را در اختیار مقام‌های روس گذاشته‌ است. کاخ سفید این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. رییس‌جمهوری ایالات متحده نیز از تصمیم خود برای در میان گذاشتن برخی اطلاعات مربوط به تروریسم و امنیت خطوط هوایی با مقام‌های روسی دفاع کرده و گفته که این اقدام حق مسلم اوست.

مایکل فلین پس از انتشار گزارش‌ها در مورد تماس با سفیر روسیه در امریکا و گفت‌وگو در مورد تحریم‌های اعمال‌ شده از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در نامه کناره‌گیری خود اذعان کرد که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌های متعددی با سفیر روسیه در امریکا داشته و به مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری اطلاعات ناقصی درباره محتوای این تماس‌ها ارائه کرده است.

در جریان دیدار رییس پیشین اف‌بی‌آی و رییس‌جمهوری امریکا در کاخ سفید، ترامپ از درز اطلاعات دولتی به رسانه‌ها انتقاد کرده و از جیمز کومی خواسته تا مساله تعقیب قانونی خبرنگاران برای انتشار اطلاعات محرمانه را در نظر بگیرد.

 تکذیب دوباره کاخ سفید

کاخ سفید می‌گوید، گزارش‌های رسانه‌یی در مورد یادداشت‌های رییس پیشین اف‌بی‌آی تصویری حقیقی و دقیق از گفت‌وگو بین رییس‌جمهوری و کومی نمی‌دهد… رییس‌جمهوری هرگز از آقای کومی یا هیچ‌کس دیگری نخواسته تا به روند هیچ‌یک از تحقیقات خاتمه دهند.»

نمایندگان دموکرات اما درباره گزارش‌های تازه هشدار داده‌اند. سناتور دیک دوربین، دومین نماینده ارشد اقلیت دموکرات در مجلس سنا گفته این گزارش‌ها یکی از جدی‌ترین اتهام‌هایی ا‌ست که می‌تواند علیه یک رهبر سیاسی مطرح شود. چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنا نیز گفته است که «امریکا درحال پس دادن آزمایشی بی‌سابقه است.»

 شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار رویت یادداشت‌های جیمز کومی که منبع گزارش‌های رسانه‌یی قرار گرفته، شده‌اند. جیسون چفتز، رییس‌جمهوری‌خواه کمیته نظارت در مجلس نمایندگان امریکا که درحال انجام تحقیقاتی در مورد روسیه است نیز گفته این یادداشت‌ها نگرانی‌هایی را در مورد «دخالت نامناسب در روند تحقیقاتی که درحال انجام است» ایجاد می‌کند.

چفتز گفته کمیته او خواستار رویت یادداشت‌های جیمز کومی‌ است و در صورت لزوم آماده ‌است، وزارت دادگستری را به ارائه گزارش‌ها مکلف کند.

جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوری‌خواه گفته رسوایی‌های دولت ترامپ اکنون به ابعاد واترگیت رسیده است. دیوید گرگن هم که مشاور چند رییس‌جمهور بوده گفته است:«فکر می‌کنم اکنون در منطقه استیضاح هستیم.»

پس از اینکه رسانه‌های امریکایی گزارش کردند، متحدی که ترامپ اسناد عملیات‌های آن را در اختیار روسیه قرار داده، اسراییل بوده است، ران درمر سفیر اسراییل در امریکا با ارسال اطلاعیه‌یی به نیویورک تایمز هر گونه تاثیر منفی این واقعه بر روابط اطلاعاتی با امریکا را منتفی خوانده است. در این نامه آمده است:«اسراییل نسبت به روابط خود با امریکا در زمینه تبادل اطلاعات اعتماد کامل دارد و در انتظار تعمیق روابط در سال‌های آینده تحت رهبری ترامپ است».

 48 درصد استیضاح می‌خواهند

جنجال‌های زمامداری ترامپ در شرایطی ادامه دارد که نتایج نظرسنجی جدید موسسه سیاست‌گذاری عمومی وابسته به حزب دموکرات نشان می‌دهد که 48درصد امریکایی‌ها از استیضاح ترامپ حمایت می‌کنند.

به نوشته نشریه هیل این نتایج نشان می‌دهد، تعداد امریکایی‌هایی که خواستار استیضاح ترامپ هستند بیش از مخالفان آن است و 41درصد گفته‎اند که موافق استیضاح ترامپ نیستند. فقط 43درصد از امریکایی‎ها گفته‌اند که ترامپ دوره 4ساله ریاست‌جمهوری خود را به‌طور کامل تمام خواهد کرد و 45درصد معتقدند که رییس‌جمهوری امریکا نمی‌تواند این مدت دوام بیاورد. این نتایج نشان داد که بیش از سه چهارم(77درصد) نظردهندگان انتظار دارند، سخنگویان رییس‌جمهوری همواره راست بگویند. فقط 14درصد انتظاری به جز این داشتند. نظرسنجی اخیر در بازه زمانی 12تا 14مه با حضور 692 رای‌دهنده و ضریب خطای مثبت و منفی 3.7درصد انجام شده است. برخی ناظران گزارش‌های اخیر درباره اقدامات فراقانونی ترامپ را سنگین‌ترین اتهاماتی توصیف کرده‌اند که تاکنون علیه یکی از روسای‌جمهوری امریکا ایراد شده است.