۰ نفر

پشت‏ پرده برکناری جیمز کومی

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۲۱
کد خبر: 193069
پشت‏ پرده برکناری جیمز کومی

ترامپ اعتراف کرده که وی پیش از اخراج کومی «موضوع روسیه» را مدنظر قرار داده است. رویترز در همین حال گزارش داد که علت اخراج رئیس اف‌.بی.آی خودداری او از انجام درخواست ترامپ بوده است.

 روز چهارشنبه خبرهایی از سوی نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکا شنیده شد مبنی‌بر اینکه دونالد ترامپ، وزیر دادگستری‌اش جف سشنز و معاون او رُد روزن‌استاین از رئیس اف.‌بی.‌آی خواسته بودند تا پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز سوم ماه مه کلیاتی از آنچه را که قرار است در سنا بگوید در اختیار آنها قرار دهد. به گزارش دنیای اقتصاد ،  هر روز که می‏گذرد داستان اخراج جیمز کومی ابعاد تازه‏ای به خود می‏گیرد. به گزارش سی‏ان‏ان ترامپ اذعان کرده است که اخراج کومی با تصمیم او بوده است. این در حالی است که پیش‏تر گفته می‏شد جف سشنز، دادستان کل آمریکا (وزیر دادگستری آمریکا) و معاون وی در اخراج کومی نقش بسزایی داشته‏اند. ترامپ اعتراف کرده است که وی پیش از اخراج کومی «موضوع روسیه» را مدنظر خود قرار داده است. رویترز نیز گزارش داد که علت اخراج رئیس اف‏بی‏آی خودداری او از انجام درخواست ترامپ بوده است. ترامپ و وزیر دادگستری‏اش از جیمز کومی خواسته بودند پیش از رفتن به جلسه کنگره کلیات آنچه می‏خواهد در آنجا بگوید را در اختیار آنها قرار دهد. اخراج جیمز کومی، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) احتمالا به امتناع او از انجام خواسته ترامپ مربوط است. دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا از کومی خواسته بوده قبل از حضورش در کنگره آمریکا با او گفت‏وگو کند. روز چهارشنبه خبرهایی از سوی نزدیکان رئیس‏جمهوری آمریکا شنیده شد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ، وزیر دادگستری‏اش جف سشنز و معاون او رُد روزن‏استاین از رئیس اف‏بی‏آی خواسته بودند پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز سوم ماه مه کلیاتی از آنچه قرار است در سنا بگوید را در اختیار آنها قرار دهد.

جیمز کومی این درخواست را رد کرده و به گفته منابع آگاه به این ترتیب این حس را القا کرده که دیگر نمی‏تواند به وظایفش عمل کند. به گفته نزدیکان رئیس‏جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ از ماه‏ها پیش از دست کومی عصبانی بوده است. جلسه کمیته سنا درباره ماجرای ایمیل‏های هیلاری کلینتون در جریان کارزار انتخاباتی‏اش بود و ترامپ نیز اعلام کرده که اخراج رئیس اف‏بی‏آی در ارتباط با همین پرونده بوده است. منتقدان اما معتقدند این اخراج ناگهانی به تحقیقات رئیس اف‏بی‏آی درباره ارتباط احتمالی تیم ترامپ با روسیه مربوط است.

پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی از سوی دونالد ترامپ عزم سنای آمریکا برای ادامه تحقیقات درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه قوی‏تر شده است. کمیته امنیت سنا روز چهارشنبه مایکل فلین، مشاور امنیت ملی برکنارشده ترامپ را فراخواند تا تمامی اسناد مرتبط با موضوع احتمال ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را در اختیار این کمیته قرار دهد.

ریچارد بور، رئیس ‏جمهوری‏خواه کمیته امنیت ملی سنا و مارک وارنر، عضو برجسته دموکرات این کمیته هر دو اعلام کرده‏اند که فلین دعوت غیررسمی کمیته امنیت ملی سنا از او را در آخر ماه آوریل رد کرده است. وارنر به رویترز گفته بود: «برخی افراد اهل همکاری نیستند. به همین دلیل ما قدم بعدی را برمی‏داریم.» مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ بعد از آنکه مشخص شد اطلاعات غلط درباره ارتباطش با روسیه در اختیار معاون ترامپ گذاشته بوده، استعفا کرد.

دونالد ترامپ روز سه‏شنبه در اقدامی ناگهانی جیمز کومی رئیس اف‏بی‏آی را اخراج کرد. این افسر بلندپایه اطلاعاتی در حال تحقیق روی پرونده ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه بود. دونالد ترامپ و تیم انتخاباتی‏اش متهم هستند که در جریان کارزار انتخاباتی با روسیه همکاری کرده و اجازه داده‏اند روسیه بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد. روسیه و ترامپ این اتهام را رد کرده‏اند.

با وجود این اخراج ناگهانی مسوول بلندپایه تحقیق در این پرونده این ظن را تقویت کرده که او در حال کشف پرده‏های جدیدی از این ماجرا بوده است. رئیس‏جمهوری آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی جیمز کومی، مدیر برکنار شده اف‏بی‏آی را مورد حمله قرار داد و او را «یک آدم خودنما که توجه دیگران را گدایی می‏کند» توصیف کرد.

به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، دونالد ترامپ، رئیس‏جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه NBC نیوز مستقیما روایتی را که کاخ سفید درخصوص اخراج کومی با توصیه وزارت دادگستری آمریکا مطرح کرده به چالش کشید. او در این مصاحبه گفت: زمانی که تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم، به خودم گفتم می‏دانی که این داستان روسیه یک داستان ساختگی است، این توجیهی است که دموکرات‏ها ساخته‏اند تا پیروزی من و شکست خود را توجیه کنند.

ترامپ افزود: کومی یک خودنما بود که توجه دیگران را گدایی می‏کرد. در زمان او اف‏بی‏آی دچار اغتشاش شده بود. هم من، هم شما و هم همه این مساله را می‏دانند. او همچنین اذعان کرد که وقتی تصمیم به اخراج کومی گرفته مساله تحقیقات مربوط به ارتباط مقام‏های نزدیک به او با روسیه را نیز در ذهن داشته است. این در حالی است که اندرو مک‏کیب مدیر موقت اف‏بی‏آی اعلام کرده، خدمت کردن نزد جیمز کومی بزرگ‏ترین امتیاز دوران کاری او بوده است. مک‏کیب درباره چیزی که ترامپ در نامه اخراج کومی نوشت و گفت که او قادر به رهبری اف‏بی‏آی نبوده است، عنوان کرد: «چنین چیزی دقیق نیست. من می‏توانم به شما بگویم که کومی به‏عنوان مدیر اف‏بی‏آی از حمایت گسترده در داخل این سازمان برخوردار بود و هنوز نیز تا به امروز این حمایت وجود دارد.»

همزمان یک مقام اف‏بی‏آی به واشنگتن‏پست گفت: ترامپ با اخراج کومی اساسا علیه تعداد زیادی از کارمندان اف‏بی‏آی اعلام جنگ کرده است و تلاشی هماهنگ برای پاسخ به این اقدام ترامپ صورت خواهد گرفت. مک کیب به‏عنوان مدیر موقت اف‏بی‏آی که در تحقیقات ارتباط با روسیه مشارکت داشته، به کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا گفت: این تحقیقات به‏رغم اخراج کومی ادامه خواهد یافت. او همچنین تاکید کرد که از دادن اطلاعات به‏روز به کاخ سفید درباره این تحقیقات خودداری خواهد کرد و هرگونه تلاش برای اخلال در این تحقیقات را به کنگره اطلاع خواهد داد.

این در حالی است که ترامپ در مصاحبه خود اظهار کرد که مستقیما از کومی پرسیده بود آیا او نیز هدف این تحقیقات قرار گرفته و خاطرنشان کرد که در این ارتباط با کومی یک بار در یک شام کاری و دو بار با تلفن صحبت کرده است. ترامپ گفت: من به کومی گفتم آیا ممکن است شما به من نیز اطلاع دهید که من هدف این تحقیقات قرار دارم؟ اما او به من گفت که شما هدف تحقیقات قرار ندارید. مک‏کیب در سخنانش در سنای آمریکا از گفتن اینکه آیا خودش شنیده که کومی به ترامپ گفته هدف تحقیقات قرار نداشته، خودداری کرد. ترامپ تایید کرد که از مدت‏ها پیش قصد اخراج کومی را داشته است. وی گفت: من می‏خواستم کومی را اخراج کنم و صرف‏نظر از هرگونه توصیه‏ای قرار بود او اخراج شود. این در شرایطی است که ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی‏اش از کومی به‏دلیل اینکه افشاگر پرونده ایمیل‏های هیلاری کلینتون شده بود تشکر کرده و گفته بود از وی حمایت خواهد کرد. کلینتون پس از شکست در این انتخابات این اقدام کومی را از دلایل اصلی عدم پیروزی خود خواند.

اما با این حال دموکرات‏ها و رسانه‏های آمریکایی بر این باورند که سوای داستان روسیه، موضوعات دیگری هم دخیل بوده است. همچنین گفته شده جیمز کومی حدود یک هفته پیش از اخراجش خواستار «افزایش قابل‏توجه بودجه و پرسنل» برای ادامه تحقیقات شده بود. کومی در حالی پس از سه سال از ریاست اف‏بی‏آی کنار گذاشته شده که زمان رایج ریاست مدیران اف‏بی‏آی 10 سال است. او یک روز پس از اخراجش در نامه‏ای به کارمندان اف‏بی‏آی نوشت که همواره باور داشته که رئیس‏جمهور می‏تواند رئیس ‏اف‏بی‏آی را به هر دلیلی اخراج کند.

روس‌گیت

برخی می‏گویند که گویی داستانی از جنس واترگیت در پیش است. عملکرد 110 روزه ترامپ نشان می‏دهد دولت وی از چه ضعف‌های عدیده‏ای رنج می‏برد. او در این 110 روز کفیل دادستان کل را اخراج می‏کند، سپس نوبت به مشاور امنیت ملی‏اش می‏رسد و حالا نیز جیمز کومی، مدیر اف‏بی‏آی اخراج می‏شود که نقش بسزایی در پیشبرد رسوایی پرونده نقش روسیه در انتخابات آمریکا داشته است.

رویترز می‏نویسد: اگر ترامپ فکر می‏کند با اخراج کومی داستان «روس‏گیت» تمام شده است اشتباه می‏کند. اف‏بی‏آی یک ماشین قوی و قدرتمند است که بدون کومی نیز می‏تواند عالی عمل کند. در این سازمان هزاران مامور فعالیت می‏کنند که هر کدام می‏توانند در پشبرد پرونده رسوایی روسیه نقش مفیدی ایفا کنند. مک‏کین به‌عنوان رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا و به‌عنوان یکی از اعضای برجسته جمهوری‌خواهان اخراج کومی را بی‏سابقه توصیف می‏کند و می‏گوید: رسیدگی به این رسوایی ادامه پیدا خواهد کرد. من به شما اطمینان می‌دهم رد پاهای بیشتری هم در این پرونده وجود دارد. من این تضمین را به شما می‏دهم. اطلاعات زیادی وجود دارد که هنوز تمامی آن فاش نشده و در آینده‏ای نزدیک متوجه آن خواهید شد.

در مقابل ترامپ روز پنج‌شنبه میزبان لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بود. او برای اینکه پاسخ منتقدان خود را بدهد استقبال گرمی از وزیر امور خارجه روسیه داشت. در این دیدار، سفیر روسیه در آمریکا که نقش عمده‏ای در ایجاد این دودستگی در آمریکا داشته است، حضور داشت. گفته می‏شود ترامپ گفته است که هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه نیکسون نیز میهمان آنها بوده است.

تیم وینر، نویسنده و برنده جایزه پولیتزر در باب این اختلافات می‏نویسد: ترامپ به‌عنوان یک رئیس‏جمهور که در کل تاریخ مدرن آمریکا محبوبیت پایینی دارد برای انتخابات بعدی با مشکلات عدیده‏ای دست و پنجه نرم خواهد کرد و احتمال اینکه وی رئیس‏جمهور تک دوره‏ای باشد کم نیست، به شرط آنکه بتواند از شر پرونده روس‏گیت رهایی یابد.