۰ نفر

ترامپ در مخمصه روسیه

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱:۲۴
کد خبر: 192620
ترامپ در مخمصه روسیه

شعله‌های فتنه مایکل فلین هر از گاهی در عرصه سیاسی آمریکا برافروخته می‌شود. در تازه‌ترین تحولات، دو تن از مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما با حضور در جلسه‌ سنا، اطلاعات خود در مورد اتهام‌های مربوط به «دخالت‌های روسیه» در انتخابات آمریکا را در اختیار نمایندگان گذاشتند.

سرپرست پیشین وزارت دادگستری در این جلسه گفته شخصا در مورد مایکل فلین به کاخ سفید هشدار داده بود. به گزارش سی‌ان‌ان، سالی یتز، سرپرست وزارت دادگستری در آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، در جلسه 8 مه گفت که او دو بار به‌طور شخصی و یک‌بار نیز در تماس تلفنی، به شورای حقوقی کاخ سفید در مورد تماس‌های مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ، با سفیر روسیه، هشدار داده بود.

 

سالی یتز تصریح کرد: «از نظر ما انتقال این اطلاعات به کاخ سفید، یک موضوع حیاتی بود؛ از یک‌سو به این خاطر که معاون رئیس‌جمهوری در حال بیان اظهاراتی نادرست در انظار عمومی بود و از سوی دیگر ما فکر می‌کردیم ژنرال فلین احتمالا در معرض خطر قرار گرفته‌ است.» او ادامه داد: «منطق حکم می‌کند که مشاور امنیت ملی در موقعیتی نباشد که روس‌ها بر او نفوذ داشته باشند.» آخرین مکالمه سالی یتز با مقام‌های حقوقی کاخ سفید به ۲۶ ژانویه بازمی‌گردد. دو روز پس از آنکه پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، پرسش‌هایی را از مایکل فلین در مورد تماس‌های او با مقام روس مطرح کرده بود.

 

اوباما از فلین چه گفت؟

روز دوشنبه شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید آمریکا، در جمع خبرنگاران تایید کرد که باراک اوباما، شخصا در گفت‌وگوی خود با دونالد ترامپ در مورد فلین هشدار داده بود. گفته‌های اوباما در زمان دیدار رو در رو میان او و ترامپ، دو روز پس از پیروزی نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال گذشته مطرح شده است. اسپایسر به خبرنگاران گفته است، «صادقانه، با در نظر گرفتن دوره کاری ژنرال فلین برای رئیس‌جمهوری اوباما و انتقادهای علنی او از قصور رئیس‌جمهوری اوباما، گفته‌های اوباما به ترامپ نباید باعث تعجب کسی شود.» اظهارات سخنگوی کاخ سفید پس از آن صورت گرفته است که شماری از رسانه‌های آمریکا در مورد این موضوع، یعنی هشدار اوباما در مورد انتخاب فلین به‌عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، به نقل از مقام‌های پیشین دولت گزارش‌هایی منتشر کردند.

 

نفر دوم هم شهادت داد

علاوه بر سالی یتز، جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی ایالات‌متحده در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نیز در جلسه پرسش‌وپاسخ سنا شرکت کرد. جیمز کلپر که جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده را مدیریت می‌کرد، به قانون‌گذاران آن کشور گفته است مقام‌های بریتانیایی در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری اطلاعاتی را به همتایان آمریکایی خود انتقال داده بودند که مربوط به روابطی میان برخی همکاران ترامپ و مقام‌های روس می‌شد. جیمز کلپر، مقام‌ ناظر بر گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا در دی ماه گذشته بود که در آن «حملات سایبری» روسیه «تهدیدی بزرگ» برای ایالات‌متحده توصیف شده و گفته شده بود روسیه بی‌تردید در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دخالت کرده است. انتشار گزارش‌ها و انجام تحقیقات در مورد اتهام‌های مربوط به «دخالت‌های روسیه» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، از زمان پیروزی ترامپ و روزهای آغازین دولت تازه در جریان بوده ‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، شماری از رسانه‌های خبری و منتقدان سیاسی خود را متهم کرده بود قصد دارند با پرداخت به «داستان‌های جعلی» روسیه، ریاست‌جمهوری او را زیر سوال ببرند. او در عین حال گفته بود موضوع روسیه و «دخالت‌های» آن، بهانه‌ای‌ است که در پی شکست هیلاری کلینتون در انتخابات شکل گرفته ‌است. دونالد ترامپ در ژانویه گذشته گزارش سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده را پذیرفت و گفت ممکن است اقدامی در پاسخ به حملات مسکو انجام دهد. ترامپ اما در روز دوشنبه، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «دولت اوباما پیشینه ژنرال فلین را در سطح خیلی بالا تایید کرده بود، اما خبررسان‌هایی که جعل می‌کنند، علاقه زیادی به صحبت کردن در مورد این موضوع ندارند.» ژنرال فلین در سال ۲۰۱۴، در زمان دولت باراک اوباما، به‌خاطر شیوه مدیریتش از ریاست بخش امنیتی وزارت دفاع برکنار شده بود.