۰ نفر

تیلرسون:آمریکا نگران وضعیت حقوق بشر نیست

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۴۳
کد خبر: 191633
تیلرسون:آمریکا نگران وضعیت حقوق بشر نیست

خبرگزاری رویترز گزارش داد:تیلرسون وزیرامورخارجه آمریکا در دیدار جمعی با کارکنان این وزارتخانه که برای نخستین بارصورت گرفت به این مطلب اشاره کردکه آمریکا در برخی تعاملات خود با دیگر کشورها نگرانی برحقوق بشر را چندان موردتاکیدخودقرار نمی دهد.

خبرگزاری رویترز با انتشاراین خبرافزود: دراین دیدار رکس تیلرسون برلزوم توازن متحدان خارجی آمریکا تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، رویترز نوشت: وزیرخارجه آمریکا همچنان اشاره کرد درحالی که آمریکا بر موازین و ارزش های خود پابرجاست، در برخی تعاملات با دیگر کشورها تاکید آنچنانی بر نگرانی حقوق بشر وجود نداشته و سیاست هایش را می تواند دراین مورد تطبیق دهد.

رویترزافزود: این نخستین ملاقات تیلرسون با تمامی کارکنان وزارت خارجه آمریکا از دوم فوریه گذشته زمانی که این سمت را برعهده گرفت به شمار می رود که در آن سیاست های دولت ترامپ را برای آنها توجیه کرد.

بنابراین گزارش وزیرخارجه آمریکاروزگذشته(چهارشنبه)درجمع صدهانفرازکارکنان این وزارتخانه به توجیه شعار 'آمریکا اول' که در دولت ترامپ مطرح شده و چه معنی در سیاست های خارجی آمریکا خواهدداشت، پرداخت وبه هیچ وجه به مساله کاهش بودجه وکاهش فرصت های شغلی این وزارتخانه که موجب نگرانی بسیاری ازکارکنان وزارت خارجه آمریکا شده است، نپرداخت.

رویترز افزود: تیرلسون گفت که اولویت های سیاست خارجی آمریکا در دهه های گذشته، با تمرکز زیاد بر توسعه فعالیت اقتصادی و تجارت با اقتصادهای درحال ظهور، اندکی از 'توازن خارج شده' است.

وزیرخارجه آمریکا دراین باره با اشاره به اینکه این موارد در روابط با آمریکا مهم بوده و این کشورها متحدان بواقع مهمی برای ما به شمار می روند،گفت: ماباید این امر را به حال تعادل و توازن برگردانیم.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است:‌تیرلسون همچنین گفت که چنانچه ما شرایط بسیار سنگینی را برای دیگران مبنی بر لزوم رفتار مطابق با ارزش های ما که برآمده از تاریخ طولانی مدت ما است، وضع کنیم،در واقع موانعی برای توانایی ما در برتری امنیت ملی و منافع و اقتصاد خود بوجود آورده ایم.

رویترزگزارش داد: این درحالی بود که وزیرخارجه آمریکا دراین نطق 40 دقیقه ای که بدون یادداشت و با راه رفتن در سالن برگزار شد، به مسئله کاهش 28 درصدی بودجه و کاستن هزاران فرصت های شغلی دراین وزارتخانه اشاره ای نکرد و اجازه مطرح کردن پرسش توسط کارکنان این وزارتخانه را نداد.

رویترز افزود: یک دیپلمات کهنه کار که خواست نامش فاش نشود و شاهد نطق تیلرسون بود در انتقاداز وی گفت که شعار 'آمریکا اول' به دهه 1930 باز می گردد که خواستار منزوی بودن آمریکا دور ماندن از جنگ جهانی دوم می شد، واقعیت این است که به کار بردن این شعار از سوی دولت جدید نشان دهنده بی اطلاعی آنها از تاریخ این کشور است و توهین بدتر اینکه اهمیتی به موضوع نمی دهند.

رویترز گزارش داد: تیلرسون گفت وزارتخارجه آمریکا، به مانند بسیاری از نهادها، برای دوران جنگ سرد ساخته شده، وی پذیرفت که تغییرات عمده در وزارت خارجه آمریکا برای بسیاری از افراد واقعا تنش زا است.

رویترز دراین گزارش باردیگر از انتقاد برخی از مقامات وزارتخارجه آمریکا از تیلرسون که دراین دیدار درباره کاهش بودجه این وزارتخانه صحبتی نکرد، اشاره کرد.

پیشتر خبرگزاری آسوشتیدپرس در مورخ نهم اردیبهشت ماه گزارش داده بود که رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در صدد حذف دو هزار و 300 فرصت شغلی در وزارتخانه تحت ریاست خود است.

این امر به عنوان بخشی ازکاهش یک چهارمی بودجه وزارت خارجه آمریکا برای سال مالی آتی میلادی، ارائه شده است.

بنابرطرح پشنهادی تیلرسون این کاهش شامل شماری از دیپلمات های تازه استخدام شده وزارت خارجه و آژانس 'نمایندگی آمریکا برای توسعه بین الملل' موسوم به (USAID) است.

کاهش این تعداد از کارکنان حدود سه درصد از 75هزار نیروی کاری این وزارتخانه به شمار می رود.

ارائه این پیشنهاد درپاسخ به'دفتر مدیریت بودجه' آمریکا مبنی بر کاهش بودجه وزارت خارجه و USAID تا 31درصد خواهد بود که بالاترین میزان کاهش هزینه در برنامه های این وزارتخانه محسوب می شود.

بنابرطرح پیشنهادی تیلرسون کاهش بودجه تا 26درصد را شامل می شود.

آسوشتید پرس گزارش داده بود:حذف بیش از یک چهارم بودجه وزارت خارجه آمریکا که در حال حاضر 50 میلیاردو یکصد میلیون دلار است، نیازمند کاهش شدید در زمینه شمار کارکنان و برنامه های این وزارتخانه خواهد بود، کاهشی که با مخالفت کنگره مواجه می شود.