۰ نفر

کابوس جنگ بر فراز شبه جزیره کره

۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۳۸
کد خبر: 189958
کابوس جنگ بر فراز شبه جزیره کره

آب‌های پیرامون شبه جزیره کره پارکینگ ناوهای امریکا، ژاپن و چین شد

  تنش‌ها در شبه جزیره کره همچنان بالاست و در حالی که امریکا، کره جنوبی و ژاپن در حال برگزاری رزمایش مشترک دریایی در آب‌های اطراف شبه جزیره کره با حضور ناو هواپیمابر «کارل وینسون» امریکا و ناوشکن‌های «آشیگارا» و «سامیدار» ژاپن هستند، کره شمالی نیز دیروز سه‌شنبه هشتاد و پنجمین سالگرد تأسیس ارتش این کشور را با هشدارهای قاطعانه به امریکا جشن گرفت و بزرگترین رزمایش توپخانه‌ای و واحدهای راکت‌انداز خود را مقابل دیدگان کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی در بخش شرقی و در نزدیکی ناحیه «وون سان» برگزار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، برخی از منابع اطلاعاتی کره جنوبی نیز با استناد به خالی از سکنه شدن منطقه اطراف سایت اتمی «پونگ گیه ری» کره شمالی، پیش‌بینی کرده بودند، روز سه‌شنبه پیونگ یانگ دست به ششمین آزمایش هسته‌ای خود بزند. از همین رو دیروز سه‌شنبه یک فروند زیردریایی امریکایی در آب های کره جنوبی مستقر شد که تحرکات همسایه شمالی را از نزدیک زیرنظر بگیرد.

روزنامه «راسیسکایا گازتا» چاپ مسکو نیز از استقرار بیش از 50 زیردریایی از کشورهای مختلف بویژه امریکا، ژاپن و چین در آبهای شبه جزیره کره و نزدیک مرزهای آبی آسیایی روسیه خبر داد و این مسأله را ناشی از پرتنش‌تر شدن منطقه دانست. بنا بر گزارش این روزنامه،

20 فروند از این زیردریایی‌ها متعلق به کشور چین است. این در حالی است که به گزارش روزنامه «رودونگ سینمون»، پاک یونگ سیک، وزیر دفاع کره شمالی دیروز سه‌شنبه در مراسم روز ارتش این کشور گفت: اگر آنها [امریکا] با این همه هشدار باز هم قصد حمله و تجاوز داشته باشند ما هم آماده‌ایم تا آنها را نابود کنیم. این نشریه با اشاره به اراده راسخ ارتش و ملت این کشور برای در هم کوبیدن متجاوزان تأکید کرد، چنانچه امریکا در حمله‌ای پیشدستانه قصد دست درازی به کره شمالی را داشته باشد ارتش آماده است از زمین، هوا و دریا امریکا را مورد حمله قرار دهد.

اعضای سنا میهمان امروز کاخ سفید

به نظر می‌رسد، این تهدیدهای لفظــی از ســوی امریــکا و متحـــدان منطقه ای‌اش بی‌پاسخ نماند زیرا کاخ سفید در اقدامی بی‌سابقه و غیرمنتظره تمام سناتورهای سنا را دعوت کرده است که امروز چهارشنبه در کاخ سفید جمع شوند و درباره مسأله کره شمالی به

 تبادل نظر بپردازند. این اقدام در حالی است که طبق سنت امریکا معمولاً رئیس جمهوری یا دیگر مقامات کاخ سفید در سنا حاضر می‌شوند نه اینکه تمام سناتورها برای شنیدن سخنان اعضای دولت به کاخ سفید بیایند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به تازگی از مواضع شورای امنیت سازمان ملل در قبال کره شمالی انتقاد کرده و گفت: «در بحبوحه تشدید تنش‌ها نسبت به برنامه‌های اتمی و موشکی

کره شمالی، شورای امنیت باید آماده شود تا تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کند. وضعیت در کره شمالی غیرقابل قبول است. حتی اگر نخواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، کره شمالی یک تهدید واقعی برای جهان است. کره شمالی یکی از مشکلات بزرگ جهان محسوب می‌شود و این مشکلی است که ما باید نهایتاً آن را حل کنیم.» شورای امنیت قرار است روز جمعه نشستی به منظور بررسی تحولات شبه جزیره کره برگزار کند.

رئیس جمهوری چین: همه خویشتنداری کنند

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی تلفنی که با ترامپ داشته، طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرده و نسبت به افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره هشدار داده است. او تنها راه برای غیر هسته‌ای کردن شبه جزیره کره و حل و فصل سریع مسأله هسته‌ای کره شمالی را پایبندی طرفین به تعهداتشان اعلام کرده و در عین حال نسبت به احتمال بروز جنگ اقتصادی بین واشنگتن و پکن هشدار داده است. به گفته شی جین پینگ، شرایط بین‌المللی بسرعت در حال تغییر است و ضروری است که چین و امریکا تماس‌های نزدیکی با یکدیگر داشته و به تبادل نظر در مورد مسائل مهم بپردازند.

هوانگ کیو آهین، نخست‌وزیر و کفیل ریاست جمهوری کره جنوبی نیز دیروز سه‌شنبه در واکنش به برگزاری مراسم روز ارتش که در واقع قدرت نمایی همسایه شمالی‌اش بود، بیانیه‌ای هشدار‌آمیز منتشر کرد و گفت، چنانچه کره شمالی دست به اقدامی تحریک‌آمیز بزند، برخورد با این کشور بسیار سخت و با گذشته متفاوت خواهد بود. کره شمالی 10 روز قبل (26 فروردین) نیز به مناسبت یکصد و پنجمین سالگردد تولد «کیم ایل سونگ»، بنیانگذار این کشور بزرگترین رژه نظامی را با نمایش انواع تجهیزات و تسلیحات نظامی و موشکی برگزار کرده بود و در این روز ده‌ها موشک از جمله موشک‌های بالستیک و یک موشک مدل جدید بالستیک قاره پیما را رونمایی کرد.

«توشی میتسو موتگی»، رئیس شورای پژوهش خط مشی حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن نیز با اظهاراتی هشدارآمیز علیه کره شمالی مبنی بر اینکه اقداماتش بی‌پاسخ نخواهد ماند، اعلام کرد، رزمایش مشترک ژاپن، کره جنوبی و امریکا که از روز یکشنبه آغاز شده، حاوی این پیام محکم و قاطع به کره شمالی است که کشورهای منطقه برای مقابله با کره شمالی با یکدیگر همکاری‌های بیشتری خواهند داشت.

افزایش تقاضا برای ساخت پناهگاه‌های هسته‌ای در ژاپن

این پیام‌ها و واکنش‌های صریح علیه کره شمالی اما نتوانست از نگرانی‌ها از احتمال انجام ششمین آزمایش موشکی پیونگ یانگ بکاهد زیرا خالی از سکنه شدن منطقه اطراف سایت اتمی «پونگ گیه ری» کره شمالی حکایت از آماده شدن این کشور برای یک آزمایش هسته‌ای جدید داشت. پنجمین آزمایش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۱۶ میلادی در منطقه اتمی پونگ گیه ری این کشور انجام شد. اکنون با بالا گرفتن آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی و بی‌اعتنایی این کشور به تحریم‌های سازمان ملل، در هفته‌های اخیر تقاضا برای پناهگاه‌های هسته‌ای و فیلتر‌های هوای مخصوص ضد تشعشعات هسته‌ای در ژاپن افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک شرکت کوچک متخصص در ساخت جان‌پناه‌های هسته‌ای که معمولاً زیر خانه‌های مردم ساخته می‌شوند، تنها‌ در ماه آوریل ۸ سفارش برای ساخت چنین پناهگاه‌هایی دریافت کرده است و این در حالی است که چنین شرکت‌هایی به طور معمول طی یک سال ۶ سفارش می‌گیرند.

مانور چتربازان امریکا در اوکیناوا

۳۰ چترباز امریکایی با نقض موافقتنامه ۱۹۹۶ که در آن تمرین چتربازها در جزیره اوکیناوای ژاپن ممنوع شده است، طی یک تمرین نظامی از هواپیماهای ویژه ‌ام سی ۱۳۰ بیرون پریدند و همگی نیز در اوکیناوا فرود آمدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ساکنان جزیره اوکیناوا به خاطر حادثه‌ای که سال ۱۹۶۵ رخ داد و طی آن بخشی از لوازم چتربازی از یک هواپیما بر فراز منطقه یومیتان پایین افتاد و منجر به مرگ یک دختربچه ۱۱ ساله شد، مخالف انجام این قبیل مانورها هستند. اوکیناوا کمتر از یک درصد مساحت کشور ژاپن را در بر می‌گیرد اما ۷۰ درصد پایگاه‌های نظامی امریکا را در خود جای داده است.