۰ نفر

آرایش جنگی در شبه‌جزیره کره

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۵:۲۰
کد خبر: 189114
آرایش جنگی در شبه‌جزیره کره

اوضاع در خاور دور بحرانی شده و روز به روز بیشتر حالت جنگی به خود می‌گیرد. حالا از چین خبر می‌رسد که در این کشور، به‌عنوان متحد کره‌شمالی نیز حالت آماده‌باش برقرار شده است.

 در کره‌جنوبی نیز چنین وضعیتی حاکم شده است. به گزارش سی‌ان‌ان یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا گفت که جنگنده‌های نیروی هوایی چین که قابلیت حمل موشک‌های کروز را دارند به حالت آماده‌باش درآمده‌اند زیرا چین منتظر است، در صورت وقوع جنگ، واکنشی درخور با آن موقعیت نشان دهد. مقامات آمریکایی همچنین تاکید می‌کنند که نیروهای پشتیبان چین در نیروی هوایی برای حمایت کامل از نیروهای خود به حالت آماده‌باش درآمده‌اند . به گزارش دنیای اقتصاد ؛ چنین تحرکاتی حاکی از آن است که هر آن احتمال دارد در منطقه تنش‌آمیز شبه‌جزیره کره، در کنار آزمایش‌های متعدد موشکی پیونگ‌یانگ، یک درگیری نظامی رخ دهد. پکن همچنین نگران بی‌ثباتی احتمالی پس از سقوط رژیم در کره‌شمالی است. این کشور ترس از آن دارد که سیل پناهچویان کره‌ای از جنگ احتمالی از طریق مرز مشترک وارد این کشور شوند. همچنین پکن برای پیشبرد راهبردهای خود مایل نیست تا احتمالا کره‌شمالی به کره‌جنوبی ملحق شود، زیرا کره‌جنوبی متحد اصلی ایالات‌متحده است و چین در این صورت مهم‌ترین برگ برنده خود را از دست خواهد داد. پکن همچنین مخالف حضور نظامی آمریکا در کره‌جنوبی است و از زمانی که آمریکا تصمیم گرفت تا سیستم موشکی تاد را در این کشور مستقر کند بارها به این موضوع اعتراض کرده است.

چین و کره‌شمالی با یکدیگر مراودات اقتصادی دارند و برای همین مقامات دفاعی آمریکا بارها به رفتار چین در قبال کره‌شمالی اعتراض کرده‌اند. ‌حتی دونالدترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده اخیرا به‌دلیل محدود کردن اقدامات آمریکا در قبال کره‌شمالی از شی‌جین پینگ رئیس‌جمهوری چین به شدت انتقاد کرد. مقامات آمریکایی می‌گویند از زمانی که ترامپ روی کار آمده است، مقامات چینی بر مدیریت رئیس‌جمهوری آمریکا متمرکز شده‌اند تا راهبردهای وی را درباره پیونگ‌یانگ زیر نظر بگیرند.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود به سی‌ان‌ان گفت: هیچ‌کس انتظار ندارد چین به‌دلیل نظامی‌گری کره‌شمالی این کشور را تحت فشار قرار دهد یا آن را به زانو درآورد. چین برای حل بحران شبه‌جزیره بیشتر به‌دنبال یک راهکار سیاسی است. این در حالی است که ترامپ با مطالعه روندهای پیشین مقامات آمریکایی با کره‌شمالی به این نتیجه رسیده است که مذاکرات با خاندان کیم بی‌فایده است و چین نیز چندان در قبال رفتار این خاندان سختگیر نبوده است. تخمین زده می‌شود که 85 درصد مبادلات اقتصادی کره‌شمالی با چین است. بی‌عملی چین در برابر کره‌شمالی و ارتباطات اقتصادی نزدیک پکن با پیونگ‌یانگ موجب شده است تا اختلافات مقامات فعلی کاخ سفید با چین افزایش پیدا کند. البته چین روز چهارشنبه از زبان سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور از آزمایش‌های موشکی و برنامه هسته‌ای کره‌شمالی انتقاد کرد.

نقش روسیه در شورای امنیت

همزمان با افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره‌، شورای امنیت درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی تشکیل جلسه داد و کشورهای عضو از رفتار پیونگ‌یانگ به‌شدت انتقاد کردند. با این حال روسیه مانع از تصویب قطعنامه علیه پیونگ‌یانگ شد. مقامات روسی می‌گویند آنها این قطعنامه را وتو نکردند، اما درخواست کردند تا این قطعنامه با تاخیر به رای گذاشته شود تا موارد جدیدی هم به این قطعنامه اضافه شود. همزمان روزنامه دیلی‌تلگراف خبر داد که روسیه همزمان با تهدید کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به یک حمله نظامی پیش‌دستانه و بزرگ علیه آمریکا،‌ نیروهای خود را به سمت مرزهایش با کره‌شمالی به حرکت درآورده است. دیلی تلگراف نوشت: این اقدام مسکو در حالی انجام شده که جامعه جهانی نسبت به افزایش تنش‌ها میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن و احتمال وقوع درگیری‌هایی میان دو طرف نگران است، به‌ویژه که شورای امنیت به تازگی با صدور بیانیه‌ای آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی را محکوم کرده و تهدید کرد که به‌دلیل رفتارها و سیاست‌های کره‌شمالی که ناآرامی و نگرانی را در جهان ایجاد می‌کند، تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال می‌کند.