۰ نفر

برژینسکی: روسیه باید با آمریکا و چین متحد شود

۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۷
کد خبر: 186774
برژینسکی: روسیه باید با آمریکا و چین متحد شود

زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیتی ملی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از روسیه خواست یک اتحاد نزدیک تر میان خود با آمریکا و چین ایجاد کند.

زبیگنیو برژینسکی که مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا بوده است و اکنون یکی از کارشناسان ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی در واشنگتن است در مصاحبه‌ای با پایگاه اینترنتی گازتای روسیه درباره نقش روسیه در جهان، اوکراین، تحلیل‌ها و پدیده ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به اظهارنظر پرداخت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، برژینسکی اظهار کرد: برخی روس‌ها ممکن است فکر کنند آمریکا در تلاش است تا چین را در مقابل روسیه قرار دهد اما این چندان قضاوت واقع بینانه‌ای نیست. حقیقت موضوع این است که در حال حاضر چین اهمیت خیلی بیشتری از روسیه دارد. اما اگر آمریکا و چین با هم همکاری داشته باشند روسیه نیز هیچ انتخابی به جز پیوستن به آنها نخواهد داشت. این در درجه اول به نفع آمریکا است اما همچنین در بلندمدت به نفع روسیه هم خواهد بود.

وی ادامه داد: من عقیده دارم یک روسیه گرایش پیدا کرده به اروپا که با چین به رغم تنش‌های ارضی بین دو کشور درخصوص مناطق شمال شرقی همکاری می‌کند و به تدریج روابطش با آمریکا عادی می‌سازد کشوری خواهد بود که می‌تواند مساله بغرنج اوکراین را از طریق توافق دوجانبه حل کند.

زبیگنیو برژینسکی همچنین خاطر نشان کرد که عقیده دارد اوکراین باید یک رابطه معقول مبتنی بر همکاری با روسیه را حفظ کند اما آینده آن نیز تحت تاثیر سرعت نزدیک شدن روسیه به اروپا قرار دارد.

وی این مساله را پنهان نکرد که نظرش درباره اتحادیه اقتصادی اوراسیای روسیه منفی است. این اتحادیه در حال حاضر شامل کشورهای بلاروس، ‌قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان بوده و رویکرد بازی به هرگونه عضو بالقوه از جانب اروپا یا جمهوری‌های شوروی سابق دارد.

برژینسکی خاطر نشان کرد: من تردید دارم که اتحادیه اقتصادی اوراسیایی روسیه به عنوان پروژه همگرایی اصلی این کشور از زمان شوروی سابق در 10 تا 20 سال آینده بتواند دوام بیاورد.

وی افزود: این اتحادیه با عادی سازی تدریجی روابط روسیه با کشورهای غرب اروپا و تایید این مساله از سوی روسیه که یک کشور اروپایی است تا اوراسیایی، تبدیل به یک اتحادیه زائد خواهد شد.

زبیگنیو برژینسکی درباره مشکلات خود آمریکا نیز گفت: قرار نیست ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای جهان آسان باشد مگر آنکه او یک راهبرد سیاست خارجه منسجم ارائه دهد.

وی ادامه داد: ترامپ باید به عنوان یک رئیس‌جمهور رفتار کند نه یک سرگرم کننده سیاسی. با این حال او تاکنون اینگونه رفتار نکرده است ولی در نهایت آمریکا آنقدر کشور مهمی است که حتی بدون یک رئیس‌جمهور بتواند اداره شود.

برژینسکی درباره اینکه آیا تحریم‌های آمریکا علیه روسیه به زودی برداشته می‌شود گفت: در حال حاضر توپ در زمین مسکو قرار دارد.

او تاکید کرد: حقیقت موضوع این است که حلقه نزدیک به پوتین شامل خود رئیس‌جمهور به حدی ثروتمند هستند که یک سازش معقول با آنها تنها بر پایه سازش کاری صادقانه به دست می‌آید. در حال حاضر روسیه باید بیشتر از کشورهای دیگر مسئولیت پذیری داشته باشد.