۰ نفر

زائران ایرانی عامل کاهش بیکاری در عراق

۱۱ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۴۳
کد خبر: 185074
زائران ایرانی عامل کاهش بیکاری در عراق

نخست وزیر عراق در مصاحبه‌ای با اشاره به نقش مثبت و سازنده ایران در عراق گفت که بیکاری در برخی استان‌های عراق به دلیل سفر میلیون‌ها زائر ایرانی، تقریبا به صفر رسیده است.

به گزارش رویترز، "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق در مصاحبه اختصاصی شبکه تلویزیونی الحره  که در حاشیه نشست سران اتحادیه عرب در اردن انجام شده است ، به دیدگاه بغداد در قبال رخدادهای منطقه اشاره کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، نخست وزیر عراق با اشاره به تعاملات تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران گفت سالانه میلیونها زائر ایرانی به اماکن مقدسه در عراق می آیند به همین سبب در برخی از استانهای  عراق بیکاری تقریباً به صفر رسیده است.

وی در ادامه تاکید کرد :« عراق دیدگاه مشخصی دارد ، رویکرد عراق واقع بینانه است و این رویکرد برگرفته از مشکلات در زمینه مبارزه با تروریسم و تندروی در منطقه است. منازعه منطقه ای در جریان است که این منازعه منطقه ای موجب فجایعی شده است که یکی از این فجایع به وجود آمدن داعش است.

العبادی افزود: البته هر اندازه که کشوری بزرگ یا مؤثر باشد مسائل دیگری در جهان دارد که به آن مشغول هستند و ما باید خودمان به وضعیت خودمان رسیدگی کنیم. این یک مسئله راهبردی به شمار نمی آید بلکه یک مسئله ابتدایی در رابطه با منافع است.

نخست وزیر عراق در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند عراق بخشی از محور ایران و به طور مشخص در بحران سوریه و آنچه که گسترش شیعیان در منطقه توصیف می کنند به شمار می رود ، عراق درحال حاضر در کجا قرار دارد، گفت: ما رد می کنیم که عراق در چارچوب سیاستهای محوربندی ها  قرار دارد . عراق قربانی این منازعات است. در این منازعه منطقه ای ، ترکیه نیز حضور دارد و کشورهایی هستند که به اندازه ای مشخص در این منازعه دخالت دارند . ما در این منازعه از منافع خود و منافع همه دفاع می کنیم. ایران دارای نقش و نفوذ است و این کشور نیز مهم به شمار می رود. کشورهای عربی نیز حضور دارند و کشورهای مهمی به شمار می روند. چگونه می توانیم در امور منطقه به تفاهمی برسیم که منافع همه ما را محقق کند ، تا اینکه به منازعه به تندروی منجر شود.

وی در پاسخ به این سوال که عربستان سعودی گفته است عراق به ایران ضمیمه شده و یا سیاستهای آن بازتابی از سیاستهای ایران است آیا همه این نگرانی ها از بین رفته است، گفت:  تصور می کنم دیدگاه جدیدی درباره عراق به وجود آمده است .با این پیروزیهای بزرگ ، آنها به این نتیجه رسیده اند که عراق استقلال بیشتری دارد و همچنین سیاست جدید عراق در جهت در نظر گرفتن منافع خود عراق و نه درجهت در نظر گرفتن منافع کشورها وجود دارد. تصور می کنم این تحول بزرگی است.   

وی در جواب به این پرسش که  در دیدارهای خود با سران عرب از عبارت راه حل سیاسی که همه طرفهای مردم عراق را شامل شود در چارچوب دولتی یکپارچه و متحد سخن گفتید ، هدف شما از مطرح کردن این مسئله چیست، گفت: این چیزی نیست که تنها در این دیدارها مطرح کرده باشم بلکه مسئله ای است که آن را محقق کرده ایم. چرا که دولت ، نماینده همه مردم عراق است و نیروهای مسلح ما به یک نیروی ملی تبدیل شده است. همه عراقیها به آن به چشم یک نیروی ملی نگاه می‌کنند که به هیچ جریانی وابسته نیست و این یک موفقیت برای عراق است. در نهایت بر اساس قانون اساسی و ساختار سیاسی ، دولت هدایت اجرایی را برعهده دارد و علاوه بر این ما به تکفیک قوا اعتقاد داریم.

همچنین العبادی  در پاسخ به این سئوال که آیا سنی ها در عراق به حاشیه رانده شده اند،گفت : تصور می کنم پس از قدرت گرفتن داعش ، این داعش بود که سنی ها را بیش از پیش به حاشیه راند و آنها را به کشتن داد نه دولت عراق. دولت عراق نقش نجات دهنده را بازی می کند. منظورم از سنی ها ، شهروندان درجه یک همانند دیگر عراقیها هستند. ما شهروند درجه دو نداریم همه مردم عراق شهروند درجه یک هستند از جمله کردها ، عربها ، شیعه و سنی ، ترکمان ، مسیحی ، ایزدی و همه گروههای تشکیل دهنده جامعه عراق شهروند درجه یک هستند.

در این مصاحبه العبادی تصریح کرد: ایران یک کشور همسایه است و ما بیشترین مرز را با ایران داریم ، ما به برادران سعودی و آمریکاییها و همه طرفها این را گفته ایم که ما تنها کشور عربی هستیم که با ایران مرز مشترک داریم و بیشترین مرز ما در عراق با ایران است ، سراسر مرز شرقی ما با ایران است. بیشتر جمعیت ما در شرق عراق است چرا که در غرب این کشور ، صحرای بزرگی قرار دارد.  

وی با اشاره به نقش سازنده ایران تاکید کرد: ما با ایران تعاملات تجاری داریم و میلیونها زائر ایرانی سالانه به اماکن مقدسه در عراق می آیند و به همین خاطر در برخی از استانها بیکاری تقریبا به صفر رسیده است.   

العبادی در پاسخ به اینکه آیا عراق در بحران سوریه همپیمان نظام سوریه است ، گفت :« بله ، نظام سوریه همسایه ما و یک دولت همسایه است ، منافع مردم سوریه برای ما مهم است و رویکرد ما اجازه نمی دهد در سرنوشت نظامی که مردم سوریه خواستار آن هستند دخالت کنیم. مردم سوریه آن را می خواهند.    

 وی ادامه داد  :« مطمئنا ما از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کنیم و باید راه حل سیاسی وجود داشته باشد.»

العبادی در انتها اعلام کرد : در حال حاضر مجموع آوارگانی که به مناطق خود بازگردانده شده اند به یک میلیون و ششصد هزار نفر رسیده است و این یک موفقیت برای عراق است.

برنامه ما بازگرداندن ثبات به این مناطق و بازسازی زیربناهای اساسی آن شامل مدارس ، بیمارستانها ، آب و برق است تا مردم را به بازگشت به مناطق خود تشویق کند. مسئله دیگر آشتی بین جوامع است. ما در این راستا تلاش می کنیم و الحمدلله همه آنها در کنار ما با داعش مبارزه می کنند.