۰ نفر

اظهارت تند اردوغان برای سفیر ترکیه دردسرساز شد

۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۱۳
کد خبر: 184061
اظهارت تند اردوغان برای سفیر ترکیه دردسرساز شد

کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه سفیر ترکیه را برای توضیح در مورد اظهارات تهدید آمیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علیه برخی کشورهای اروپایی احضار کرد.

 تنش بین ترکیه با برخی کشورهای اروپایی طی سه هفته اخیر به اوج خود رسیده و تعدادی از کشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترک در شهرهای مختلف اروپا را ممنوع و یا لغو کرده اند که این امر، تنش سیاسی بین ترکیه و اروپا به خصوص با هلند و آلمان را در پی داشته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، همچنین ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به شهر روتردام هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند موجب شد که مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر به زبان آورند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از ممنوعیت برگزاری گردهمایی وزیران دولت ترکیه در آلمان و هلند، این اقدامات را فاشیستی و ناشی از اسلام هراسی و بیگانه ستیزی توصیف و کشورهای اروپایی را به حمایت از تروریست ها متهم کرد.

وی همچنین کشورهای اروپایی را به همدستی و همکاری با گروه های تروریستی متهم کرد و گفت: 'آنها به وزیر و نماینده مجلس ترکیه اجازه سخنرانی در اروپا نمی‌دهند، اما با تجمع گروه تروریستی پ.ک.ک مخالفتی ندارند ولی ما در راه خود در مبارزه با تروریسم استوار هستیم.'

وی بیان کرد: 'اقدامات علیه ترکیه به مرحله جدیدی وارد شده و کشورهایی که پیش از این با مسلح کردن گروه های تروریستی و مزدور به ما فشار می آوردند، دیگر مستقیم وارد میدان شده‌اند و نقاب از چهره این کشورها افتاده است.'

وی همچنین کشورهای اروپایی را به پاسداشت اصول دموکراسی و احترام به آزادی فراخواند و گفت: اروپایی ها نیز مثل ما به دموکراسی و آزادی نیاز دارند و امروزه رعایت اصول دموکراسی، حقوق بشر و آزادی ها در اروپا فراموش شده است.

تنش بین ترکیه با کشورهای اروپایی طی سه هفته اخیر به اوج خود رسید و کشورهای اروپایی سخنرانی انتخاباتی مقامات ترک در شهرهای مختلف اروپا را ممنوع و یا لغو کردند که این امر، تنش سیاسی بین ترکیه و اروپا به خصوص با هلند و آلمان را در پی داشته است.

همچنین ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه ترکیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به شهر روتردام هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این کشور در اجتماع ترک تبارها در شهر روتردام هلند موجب شد که مقامات دو طرف سخنان تندی علیه همدیگر به زبان آورند.

این تنش ها از زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای حضور در اجتماع ترک تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارک دیده و برنامه ریزی کرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری کردند.

دولت ترکیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این کشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع ترکیه ساکن داخل و خارج از این کشور دارد.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام می شود.