۰ نفر

ساخت ناو روسی بمب افکن‌های قاره پیما قطعی شد

۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۷
کد خبر: 183877
ساخت ناو روسی بمب افکن‌های قاره پیما قطعی شد

در حالیکه آمریکا 11 ناو هواپیمابر دارد و روسیه فقط از یک فروند بهره می گیرد، این کشور از برنامه ساخت یک ناو خبر داده که امکان نشست و برخاست رزمی بمب افکن های قاره پیما را نیز دارد.

طراحی های ناو هواپیمابر جدید روسی 95 هزار تنی اشتورم با 330 متر درازا که 42 متر پهنا دارد و تا 55 کیلومتر نیز می تواند سرعت بگیرد، آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بنا به اعلام روز چهارشنبه شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ولادیمیر پیلیایف رئیس بخش طراحی ناوهای مرکز علمی دولتی کریلوفسکی با اعلام این خبر، افزوده است: ناو در حال طراحی برای پذیرش 90 هواپیمای جنگی ساخته خواهد شد.

وی اظهار کرد: افزون بر هواپیماهای جنگی میگ و سوخو و همچنین بالگردها، بمب افکن های قاره پیمای بزرگ نیز می توانند روی ناو اشتورم مستقر شوند.

انواع هواپیماهای قاره پیمای روسی توپولف توان پروازی تا 15000 کیلومتر، حمل دهها تن بمب و شلیک موشک های اتمی را دارند. نزدیک بودن آنها به مواضع دشمن، امکان پشتیبانی مطمئن تر با جنگنده های میگ و سوخو و همچنین افزایش حمل جنگ افزارها را فراهم می کند که در جنگ های احتمالی برای ضربه زدن به دشمن دور از خاک اصلی بسیار اهمیت دارد. 

ساخت ناو هواپیمابر جدید روسی با توجه به تجربه استفاده از ناو آدمیرال کوزنتسف در عملیات ضد تروریستی از دریای مدیترانه در سوریه و همچنین بارها استفاده از بمب افکن های قاره پیما از پایگاههای داخل خاک روسیه، می تواند فاصله این کشور را با آمریکا در عرصه ناوهای هواپیما بر کم کند. 

آمریکا از 11 ناو هواپیما بر بهره می گیرد و بیشترین حضور دریایی نظامی-جنگی این کشور در پهنه های آبی جهان را تشکیل می دهند که از جمله در دو جنگ علیه عراق در دوران صدام و لیبی برای ساقط کردن حکومت معمر قذافی نقش اساسی داشتند.