۰ نفر

شکایت اندونزی از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت‌جهانی

۳۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶
کد خبر: 183546
شکایت اندونزی از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت‌جهانی

مقامات تجاری اندونزی اعلام کردند که در ارتباط با تعرفه های تجاری که فروش پایین تر از بهای تمام شده کالاهای صادراتی را ممنوع می کند، از اتحادیه اروپا به سازمان تجارت جهانی شکایت می کند.

اندونزی روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تعرفه های اتحادیه اروپا در مورد زیست دیزل یا بایودیزل همسو با توافق 'آنتی دامپنگ' سازمان تجارت جهانی نبوده و محاسبات آنها را به چالش کشیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، دامپینگ به صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌ های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی گفته می شود.

براساس گزارش رسانه های محلی اندونزی، 'پرادنیاواتی' مدیر امنیت تجارت این کشور جنوب شرق آسیا اعلام کرد که جاکارتا آماده ارائه این شکایت در نخستین جلسه در مرکز سازمان تجارت جهانی در ژنو است که پایان ماه جاری میلادی برگزار می شود.

اتحادیه اروپا نوامبر سال 2013 برای 20.5 درصد از تولیدکنندگان محصولات در اندونزی و همچنین بین 22 تا 25.7 درصد از تولیدکنندگان آرژانتینی، تعرفه 8.8 درصدی به مدت پنج سال تعیین کرد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که با اعمال تعرفه واردات محصولات خام، مثلا سویا از آرژانتین و روغن پالم از اندونزی، به تولیدکنندگان داخلی یک سری امتیازات اعطا می کند که به آنها اجازه داده می شود از شر کالاهایی که بی انصافانه با قیمت بسیار پایین فروخته می شوند، خلاص شوند.

اندونزی و آرژانتین که از اصلی ترین صادرکنندگان زیست دیزل هستند، این اقدامات اتحادیه اروپا را حمایت از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرده اند.

هر دو کشور پیش تر این مساله را در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده و آرژانتین موفق شده بود در چند مورد آرائی به نفع خود کسب کند.

مقامات اندونزیایی اعلام کردند که تعرفه های اتحادیه اروپا باعث شده فروش زیست دیزل که در سال 2013 حدود 625 میلیون دلار بوده است در سال 2017 حدود 9 میلیون دلار پیش بینی شود.