۰ نفر

نیروی ویژه روس: جنگ سوریه حیرت آور است

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۵۰
کد خبر: 183376
نیروی ویژه روس: جنگ سوریه حیرت آور است

عضو یگان ویژه روسیه که در سوریه جنگیده است، نبردها در این کشور را «حیرت آور» خواند و گفت که همزمان با جنگ های سنگین، زندگی عادی جریان دارد و تروریست ها از پیشرفته ترین جنگ افزارهای دریافتی از حامیان خارجی خود استفاده می کنند.

افسر نیروهای ویژه روسیه گفت است که با وجود خرابی های جنگ، سوریه محل جذابی برای توسعه گردشگری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی در مصاحبه با خبرگزاری روسی اسپوتنیک که امروز (شنبه) انتشار یافت، افزوده است: جاده های خوبی در سوریه همه جا به چشم می خورد، حتی زمانی که از روستایی به روستای دیگر و از طریق جاده مارپیچ کوهستانی می رویم، چنین راههای وجود دارد و این از جمله خدمات دولت است. 

وی ادامه داده است: محل های تاریخی زیادی از جمله مسیحی در سوریه وجود دارد. به عنوان مثال کوهی که معتقدند قتلگاه هابیل است، نزدیک دمشق قرار دارد. در لاذقیه هم شهرک باستانی و آثاری از یک نوشتار قدیمی را یافته اند و در تمامی ساحل مدیترانه نیز دژهای جنگ های صلیبی قرار دارد.

نظامی روس گفت: هرچند سوریه اکنون کشوری ثروتمند نیست، اما در شهرها هتل ها و مغازه های گرانی هستند. در خیابان ها زندگی صلح آمیز جریان دارد و مردم آزادانه قدم می زنند. وسایل حمل و نقل عمومی کار می کند، اما تقریبا 100 کیلومتر آنسوتر، جنگ و خرابه ها است. مناطق مسکونی از بین رفته و نبردها خودنمایی می کند.

مصاحبه کننده ادامه داده است: در شهرهای تحت کنترل دولت، تمامی زیر ساخت ها کار می کند، مدرسه ها و دانشگاهها باز است و مردم کارهای روزانه را انجام می دهند. البته مشکلات مشخصی از جمله تامین خدمات اجتماعی وجود دارد. 

اسپوتنیک به نقل از نظامی روس ادامه داده است: مشخص است که مردم درآمدهای کمی دارند. اما دولت، برنامه های ویژه ای اجرا می کند و برای نمونه نان ارزان تر از آرد است یا در روستاها رایگان توزیع می شود.

مصاحبه کننده همچنین در باره احساسات مردم سوریه در قبال همکاری نظامی ضدتروریستی مسکو و دمشق، گفت: سوری ها از نظامیان روسی استقبال می کنند. وقتی فرمانده بلندپایه ما تصمیم گرفت، عملیات آغاز شود و نخستین بمباران ها صورت گرفت، مردم به جاده ها آمدند، فریاد زدند، به سربازان روسیه خوشآمد گفتند و از این همکاری استقبال کردند.

وی همچنین در باره وضعیت ارتش سوریه اظهار کرد: نظامیان سوری می گفتند تا پیش از رسیدن نیروهای روسی، سربازان ممکن بود بدون لباس نظامی و حتی کفش مبارزه کنند.

افسران سوریه ای می گفتند، زمان بسیار کمی برای رفتن به میدان مبارزه وجود داشت و در دو ماه به جبهه اعزام شده بودند.

نظامی روسیه افزود: بدون شک اکنون مشاورین روسی با ارتش سوریه کار می کنند و موفقیت های زیادی بدست آورده اند. اما این روند سریع نیست. سوری ها این اصطلاح طنز را دارند 

« فردا- پس فردا». یعنی منتظر باش. کلمه شرقی منتظر باش را نخست نمی شد ازبین برد و همه مشاورین ما با آن روبرو شدند.

وی اظهار کرد: این ویژگی شرق و جهان عرب است و برای همین باید با دقت همکاری کرد. فرماندهان سوری نمی خواستند با موارد گریز از خدمت و تخلف برخورد جدی کنند و تصور می کردند، مردم را از خدمت در ارتش می ترسانند، ولی اکنون اوضاع به سمت بهتری تغییر مسیر داده است.

نظامی روس در باره اینکه به تروریست ها و جنگجویان کمک های گسترده ای می شود، گفت: ما که در اردوگاه مخالفان دولت سوریه نبوده ایم، اما براساس جنگ افزارها دریافتیم، ابزار دید در شب و تصویربرداری های حرارتی دارند. آنان از موشک های هدایت شونده ضدتانک خوب استفاده می کنند. توان آماده سازی آنها برای استفاده از موشک ها بالا است، این جنگ افزار ارزانی نیست و هر شلیک آن هزینه بسیار زیادی دارد.

عضو یگان ویژه روس افزود: آنان بسیار خوب با هم ارتباط برقرار کرده وهمچنین دقیق تیراندازی می کنند. مواردی مشاهده شده که برج های ارتباطات شبکه ای و وای فای مخصوص ایجاد کرده اند. فعالانه از پیام رسان های اینترنت برای ارتباطات، کنترل و هدایت استفاده می کنند و برای همین به دشواری می توان با آنها مبارزه کرد. 

وی در پایان گفت: جنگجویان از پهپادها و دیگر هواپیماهای بدون سرنشین تجاری استفاده می کنند و در کل جنگ سوریه پدیده تعجب برانگیزی است. تانک های 50 ساله تی 55، تفنگ های اتوماتیک و توپخانه های سال های 1940 در حال جنگ هستند، در کنار آنها نیروی هوایی امروزی و پهپادها عملیات انجام می دهند و شبه نظامیان هم سامانه های ارتباطات ماهواره ای و هدف گیر دارند.