۰ نفر

تاکید آمریکا و چین بر همکاری درباره کره‌شمالی

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۱۱
کد خبر: 183355
تاکید آمریکا و چین بر همکاری درباره کره‌شمالی

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین مذاکرات با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود را صادقانه، عمل‌گرایانه و موثر توصیف کرد. به نظر می‌رسد که دو طرف در آستانه دیدار برنامه‌ریزی شده میان شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش پیشرفت کرده و یا اختلافات را در مورد مسائل مورد مناقشه کنار گذاشته‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (شنبه) پس از دیدار با همتای چینی خود ضمن کاهش انتقادات از پکن، تاکید کرد، آمریکا و چین برای مجبور کردن کره شمالی به تغییر رویه خود با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، چین از اینکه بارها از سوی واشنگتن مورد تذکر قرار گرفته که مانع برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی شود، عصبانی و ناراحت است؛ موضوعی که یکی از موانع در روابط میان این دو اقتصاد بزرگ جهان تلقی می‌شود.

اما وانگ یی، وزیر امور خارجه چین مذاکرات با رکس تیلرسون، همتای آمریکایی خود را صادقانه، عمل‌گرایانه و موثر توصیف کرد. به نظر می‌رسد که دو طرف در آستانه دیدار برنامه‌ریزی شده میان شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش پیشرفت کرده و یا اختلافات را در مورد مسائل مورد مناقشه کنار گذاشته‌اند.

این در حالی است که تیلرسون روز جمعه در سئول گفته بود که اگر پیونگ‌یانگ نیروهای آمریکا و کره جنوبی را تهدید کند، واکنش نظامی روی میز قرار دارد.

تیلرسون پس از دیدار با وانگ یی از شدت لحن خود کاسته و به خبرنگاران گفت: چین و آمریکا اذعان دارند که تلاش‌های دو دهه اخیر در رفع تهدید برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی موفق نبوده‌اند.

وی افزود: ما موافقیم که در حال حاضر تنش‌ها در شبه جزیره کره بسیار بالا است و به سطح خطرناک رسیده است. ما متعهد شده‌ایم که هر کار بتوانیم برای جلوگیری از وقوع هر نوع درگیری انجام دهیم.

تیلرسون در ادامه گفت: من و وانگ یی توافق کردیم که برای آنکه کره شمالی را ترغیب کنیم تا رویکردش را اصلاح کند و از توسعه تسلیحات اتمی‌اش دست بردارد با یکدیگر همکاری کنیم.

وانگ یی نیز گفت: قطعنامه‌های سازمان ملل در خصوص کره شمالی هم تحریم‌هایی را بر این کشور اعمال کرده و هم خواستار تلاش‌هایی برای از سرگیری سازش مذاکره شده است.

وی افزود: مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد ما باید به ابزار دیپلماسی به عنوان راهی برای رسیدن به سازش صلح آمیز متعهد باشیم. من و تیلرسون امیدواریم تا برای از سرگیری این مذاکرات راهی بیابیم. هیچ یک از ما حاضر نیست که از این امید برای رسیدن به صلح دست بکشد.

وانگ یی گفت: چین و آمریکا در خصوص برنامه ریزی نشست میان ترامپ و شی جینپینگ در ارتباط کامل هستند. اما او هیچ جزئیاتی را مطرح نکرد.

در همین حال تیلرسون قرار است فردا (یکشنبه) با رئیس جمهور چین نیز دیدار کند.

وانگ یی اعلام کرد که مذاکرات امروز شامل مذاکره در خصوص مسائلی چون سپر دفاع موشکی تاد و تایوان نیز بوده است اما هیچ گونه جزئیاتی را مطرح نکرد. آمریکا سپر دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی با هدف جلوگیری از تهدید اتمی کره شمالی مستقر کرده است؛ اقدامی که چین و روسیه با آن مخالفند. چین معتقد است این سپر دفاعی امنیتش را به خطر می‌اندازد و هیچ کاری برای کاهش تنش‌ها انجام نمی‌دهد.