۰ نفر

گزینه نظامی روی میز ترامپ

۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۲۶
کد خبر: 183240
گزینه نظامی روی میز ترامپ

وزیر امور خارجه آمریکا که پنج‌شنبه به ژاپن سفر کرده بود دیروز جمعه وارد کره‌جنوبی شد و قرار است امروز شنبه نیز عازم چین شود.

 رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که از کره‌جنوبی بازدید می‌کرد، در واکنش به اقدامات نظامی کره‌شمالی گفت که ممکن است سیاست کنونی آمریکا نسبت به کره‌شمالی تغییر یابد و افزود که ایالات‌متحده گزینه نظامی علیه کره‌شمالی را مردود نمی‌داند. به گزارش دنیای اقتصاد ؛ تیلرسون گفته است که یکی از اهداف سفر منطقه‌ای او تمرکز بر یافتن «رویکردی جدید» نسبت به کره‌شمالی است. وی گفت که تمامی تلاش‌های دو دهه گذشته برای غیرهسته‌ای کردن کره‌شمالی با شکست مواجه شده است. وزیر خارجه آمریکا که در یک نشست خبری مشترک با یون بیونگ‌سه، وزیر خارجه کره‌جنوبی شرکت داشت، گفت: «بگذارید به صراحت بگویم که سیاست شکیبایی استراتژیک ما در مورد کره‌شمالی به انتها رسیده و ما سرگرم بررسی مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی و دیپلماتیک هستیم؛ در حالی که تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد.» وی هشدار داد که اگر کره‌شمالی امنیت کره‌جنوبی را مورد تهدید قرار دهد «با واکنش مناسب مواجه خواهد شد.»

رکس تیلرسون،‌ وزیر امور خارجه آمریکا در دومین ایستگاه تور سفرهای آسیایی خود بعد از ژاپن وارد کره‌جنوبی شد تا در مذاکراتی که انجام می‌دهد به‌دنبال «یک رویکرد جدید» در قبال کره‌شمالی (بعد از تاکید بر شکست دو دهه تلاش برای متوقف کردن این کشور) شود. تیلرسون که یک مدیر ارشد در حوزه نفت و گاز بوده و تجربه دیپلماتیک نداشته روز چهارشنبه با ورود به ژاپن اولین تور آسیایی‌اش را آغاز کرد. او در کره‌جنوبی از منطقه غیرنظامی در مرز با کره‌شمالی بازدید کرد و به دیدار یون‌بیونگ سه، همتای خود از کره‌جنوبی و همچنین هوآنگ کیو آهن، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور موقت این کشور رفت. تیلرسون همچنین از فرماندهی 28500 سرباز آمریکایی مستقر در کره‌جنوبی نیز بازدید کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، تیلرسون عالی رتبه‌ترین مقام آمریکایی است که از سال 2012 و پس از سفر اوباما به این کشور از کره‌جنوبی دیدن می‌کند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد این سفر با محوریت تمرکز دیپلماسی بر کره‌شمالی انجام گرفت. دو کره از سال 1953 عملا در یک وضعیت جنگی به سر می‌برند. آنها فقط یک پیمان آتش‌بس امضا کرده‌اند. او در این سفر از «منطقه امنیتی مشترک» - جایی که دو کره رو در روی یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند- بازدید کرد. این وزیر بی‌تجربه به تعبیر سی‌ان‌ان، وارد یک «میدان مین» شده؛ زیرا فضای سیاسی در کره‌جنوبی اکنون با توجه به استعفای « پارک گئون‌های» به یک «میدان مین سیاسی» شباهت دارد. او چندی پیش از سمت خود استعفا کرد و قرار است در 9 مه ‌انتخابات زودهنگام برگزار شود. او در کره‌جنوبی به مقام‌های این کشور تضمین داد که سیستم‌های موشکی «تاد» به این کشور داده خواهد شد و در واقع، کره‌جنوبی زیر حمایت چتر موشکی آمریکا قرار خواهد گرفت. سی‌ان‌ان معتقد است که تیلرسون در زمانی «بی‌ثبات» به کره‌جنوبی سفر می‌کند؛ زیرا رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور احتمالا پس از انتخابات بر سر کار نخواهند بود. بنابراین، معلوم نیست وعده دوجانبه تیلرسون با مقام‌های کره‌جنوبی «ثبات» کافی داشته باشد. حزب دموکراتیک متحد «مون جای این» که اکنون پیشگام است، منتقد «تاد» است و گفته باید مفاد این توافق‌نامه مورد مذاکره دوباره قرار گیرد.

در ژاپن چه گذشت؟

تور ‌آسیایی تیلرسون از ژاپن شروع شد. او در ژاپن سخنان مهمی بر زبان آورد که در نوع خود حائز اهمیت است. تیلرسون در کنفرانس خبری در توکیو گفت: تلاش‌های 20 سال گذشته درقبال کره‌شمالی شکست خورده است.» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه از کره‌شمالی خواسته بود تا از برنامه‌های موشکی و اتمی دست بکشد. او گفت که این کشور منزوی نباید از آمریکا ترسی داشته باشد. به گزارش آسوشیتدپرس، این سخنان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با فومیو کیشیدا، همتای ژاپنی‌اش در توکیو مطرح شد. تیلرسون گفت: ۲۰ سال دیپلماسی آمریکا و سایر تلاش‌ها برای خلع سلاح کره‌شمالی شکست خورده است. او درباره اینکه دولت ترامپ قرار است چگونه با برنامه‌های کره‌شمالی برخورد کند، سخنی نگفت. تیلرسون برنامه‌های تسلیحاتی را «خطرناک و غیرقانونی» توصیف کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در کنفرانس خبری‌اش گفت: «کره‌شمالی و مردمش نباید از ایالات‌متحده یا همسایگانش در این منطقه که تنها می‌خواهند در صلح با کره‌شمالی زندگی کنند، هراس داشته باشند. با در نظر گرفتن این، ایالات‌متحده آمریکا از کره‌شمالی می‌خواهد تا برنامه‌های موشک بالستیک و هسته‌ای خود را کنار بگذارد و از هرگونه اقدامات تحریک‌آمیز پرهیز کند.»

کره‌شمالی: تاد تهدیدی علیه ماست

تیلرسون در حالی در شرق آسیا به سر می‌برد و امروز شنبه به چین می‌رود که سفارت کره‌شمالی در چین اعلام کرد آمریکا و کره‌جنوبی از سیستم ضد موشکی تاد علیه چین و روسیه استفاده خواهند کرد. «پاک میونگ هو»، یک دیپلمات کره‌شمالی، در کنفرانسی خبری اعلام کرد: «استقرار سیستم ضد موشکی تاد توازن موجود در جنوب شرق آسیا و منطقه پاسفیک را برهم خواهد زد.» در حال حاضر آمریکا استقرار بخشی از سیستم ضد موشکی تاد در پایگاه هوایی اوسان در کره‌جنوبی را آغاز کرده است. وی ادامه داد: «این سیستم تنها ما را مورد هدف قرار نخواهد داد، بلکه اهداف دیگر این سیستم چین و روسیه هستند.» این دیپلمات در ادامه با اشاره به رزمایش اخیر آمریکا و کره‌جنوبی گفت: «ما نمی‌توانیم تمرین‌های نظامی مشترک را قبول کنیم؛ زیرا این تمرین‌ها باعث افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره می‌شود.» چندی قبل یک دیپلمات دیگر کره‌شمالی با اشاره به رزمایش‌های مشترک نظامی کره‌جنوبی و آمریکا این دو کشور را به جنگ واقعی تهدید کرد. رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا که اول ماه مارس آغاز شده با هدف مقابله با هرگونه تهدید احتمالی از سوی پیونگ یانگ برگزار شده است. این رزمایش مشترک نظامی به مدت دو ماه برگزار خواهد شد. سی‌ان‌ان می‌افزاید چین نیز پیشنهاد خود را امروز شنبه با تیلرسون در میان خواهد گذاشت. به نظر می‌رسد تلاش‌های جدیدی برای مهار کره‌شمالی در جریان باشد.

تهدید و توریسم

طی سال‌های گذشته، بسیاری از مقام‌های ارشد آمریکایی به این منطقه غیرنظامی میان دو کره سفر کرده‌اند. بیل کلینتون در سال 1993، این منطقه را «وحشتناک‌ترین جا در کره زمین» نامیده بود. با این حال، این منطقه به یک مکان توریستی هم تبدیل شده هرچند نقطه تهدیدی برای دو کشور هم هست. به گزارش سی‌ان‌ان، این منطقه به محل تبلیغات دو کره علیه یکدیگر تبدیل شده است و روزانه بلندگوها با صدای بلند لفاظی‌هایی را نثار یکدیگر می‌کنند. کره‌شمالی بارها تهدید کرده بود که حمله‌ای نظامی علیه این بلندگوها انجام خواهد داد و آنها را «تحریکات شدید نظامی» نامید.

افزایش بودجه نظامی آمریکا

در حالی که منطقه شرق آسیا آبستن بحران است، کره‌شمالی به زبان تهدید و آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای روی آورده، وزیر خارجه آمریکا به سفری آسیایی رفته و تنش در دریای جنوبی چین هم فزونی گرفته، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از بودجه پیشنهادی خود برای سال آینده میلادی رونمایی کرد. در این بودجه تقاضای افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه دفاعی به قیمت کاهش بودجه برنامه‌های کمک‌های خارجی و زیست‌محیطی مطرح شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: هدف اصلی اولین بودجه پیشنهادی من بازسازی ارتش کشورمان بدون اضافه شدن به کسری بودجه فدرال است. این بودجه دفاعی برای بازسازی و آماده کردن نیروهای مسلح ما برای آینده ضروری است. در بودجه پیشنهادی درباره افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه دفاعی گفته شده است این افزایش بودجه به تنهایی فراتر از کل بودجه دفاعی اکثر کشورهاست و یکی از بیشترین میزان افزایش بودجه دفاعی در یک‌سال در تاریخ آمریکاست. براساس بودجه پیشنهادی ترامپ وزارت دفاع آمریکا میزان ۶۳۹ میلیارد دلار بودجه دریافت خواهد کرد که با افزایش ۵۲ میلیارد دلاری به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و ۲ میلیارد دلار نیز صرف برنامه‌های دفاع ملی دیگر در خارج از وزارت دفاع خواهد شد. ترامپ در نامه‌ای به کنگره آمریکا گفت: «به‌دنبال آن است که با افزایش ۵۴ میلیارد دلاری بودجه نظامی در سال آینده میلادی امنیت و ایمنی مردم آمریکا پیشرفت کند.»