۰ نفر

افشای فرار مالیاتی ترامپ

۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰
کد خبر: 182955
 افشای فرار مالیاتی ترامپ

در حدود دو سال رقابت‌های انتخاباتی، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا اسناد مالیاتی خود را مانند یک راز حفظ کرد و با این کار یکی از سنت شکنی‌های تاریخ انتخاباتی کشورش را رقم زد.

 پس از پیروزی در انتخابات و ورود به کاخ سفید نیز اسناد مالیاتی آقای رئیس جمهوری همچنان مخفی بود تا اینکه سه‌شنبه شب گذشته شبکه تلویزیونی‌ام اس ان بی‌سی امریکا دو صفحه از پرونده قطور و مرموز مالیاتی ترامپ را که مربوط به سال 2005 میلادی بود، منتشر کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، پس از این افشاگری، کاخ سفید واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای نوشت، انتشار این اسناد مالیاتی نشانگر «درماندگی» کسانی است که برای جذب مخاطب بیشتر حاضرند قانون را زیر پا بگذارند. کاخ سفید در عین حال، چاره را در توضیح جزئیات این دوصفحه دید و اعلام کرد، در سال ۲۰۰۵ آقای ترامپ بابت درآمد 150 میلیون دلاری اش، ۳۸ میلیون دلار مالیات بر درآمد پرداخت کرده است. البته کاخ سفید به‌عنوان مستندات، در این زمینه مدارکی که حاوی اعداد و ارقام باشد، منتشر نکرده اما گفته است، ترامپ که در آن سال مدیر سازمان ترامپ بوده، بیش از آنچه وظیفه قانونی‌اش بوده نباید رقمی می‌پرداخته است. ۳۸ میلیون دلاری که بنا بر گزارش کاخ سفید، ترامپ پرداخت کرده است، حدود ۲۴ درصد درآمد سال 2005 او و کمی بیشتر از میزانی است که مردم امریکا به طور معمول می‌پردازند. اما این رقم از ۲۷.۴ درصدی که صاحبان درآمدهای بالا باید بپردازند، کمتر است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، هرچند انتشار اسناد مالیات فدرال نقض قوانین است اما ریچل میدو، گوینده شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی امریکا که این افشاگری را انجام داده، گفته است: از حق قانونی خود مبنی بر آزادی انتشار اطلاعاتی که منفعت عمومی در آن است، استفاده کرده و این اسناد را منتشر کرده است. از آنجا که تاکنون اطلاعات بسیار کمی از سوابق مالیاتی رئیس جمهوری امریکا منتشر شده، فاش شدن دو صفحه از این سوابق، از دید خبرنگاران امریکایی بسیار حائزاهمیت است. زیرا می‌تواند ترامپ را تحت فشار قرار دهد که اطلاعات بیشتری را در این زمینه با مردم امریکا و رسانه‌ها در میان بگذارد و از نگرانی‌ها مبنی بر نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی شخص اول امریکا بکاهد.

حتی اگر چنین شود، به نظر می‌رسد ترامپ اجازه ندهد رسانه‌ها و افکار عمومی امریکا برآورد صحیحی از ثروت واقعی او داشته باشند. ترامپ در ماه ژوئن ۲۰۱۵ که وارد مبارزات انتخاباتی شد، ثروت‌ خود را ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. او در ماه ژوئیه همان سال این رقم را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش داد اما نشریه اقتصادی فوربس، ثروت ترامپ را ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرد و در فهرست ثروتمندان امریکایی، رتبه 121 را به او اختصاص داد.

پیشتر در ماه اکتبر و دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری امریکا روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود، اسنادی از سابقه مالیاتی ترامپ به دستش رسیده که می‌تواند حاکی از فرار مالیاتی او به مدت حدود دو دهه باشد. این روزنامه نوشته بود، اسنادی که دارد، نشان می‌دهد ترامپ ۲۱ سال پیش مدعی شده بود حدود یک میلیارد دلار ضرر کرده است و این می‌تواند به او اجازه داده باشد، دست‌کم ۲۰ سال به طور قانونی مالیات نداده باشد.

گزارش اف بی‌آی درباره رابطه روسیه و ترامپ

فاش شدن دو صفحه از پرونده مالیاتی ترامپ در حالی در صدر اخبار رسانه‌های امریکا و جهان قرار گرفت که پلیس فدرال امریکا (اف بی‌آی) نیز قصد داشت، دیروز چهارشنبه گزارشی درباره ارتباط ستاد انتخاباتی ترامپ با روس‌ها را به نمایندگان کنگره ارائه دهد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، جیمز کومی، رئیس اف بی‌آی پیشتر به «شلدون وایت هاوس»، سناتور دموکرات و «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوریخواه وعده داده بود، 15 ماه مارس (چهارشنبه) چنانچه تحقیقاتی درمورد روابط بین روسیه و ترامپ وجود داشته باشد، به آنها اطلاع دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور «ریچارد بور»، رئیس کمیته اطلاعات سنای امریکا نیز اعلام کرد، قصد دارد جلسه استماع علنی در مورد ارتباط احتمالی میان کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه برگزار کند اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. پیش از این دموکرات‌های کنگره خواستار تشکیل یک کمیته غیرحزبی برای تحقیقات درباره این موضوع شده بودند اما جمهوریخواهان که کنترل اکثریت سنا و مجلس نمایندگان امریکا را بر عهده دارند، تحقیقات کمیته‌های کنگره در مورد این موضوع را کافی می‌دانند.

کره شمالی در کانون نخستین سفر وزیر خارجه ترامپ به آسیا

خبر دیگر از امریکا اینکه، رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا دیروز چهارشنبه تور آسیایی خود را با سفر به ژاپن آغاز کرد و در ادامه این سفر قرار است به چین و کره جنوبی نیز برود. این سفر که با هدف اطمینان خاطر دادن به مقامات توکیو و سئول درباره حمایت امریکا از متحدان آسیایی در قبال تهدیدهای کره شمالی انجام شده، متقاعد کردن مقامات پکن برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی را نیز در دستور کار دارد. اما به نظر می‌رسد، تیلرسون در متقاعد کردن چین برای تحت فشار قرار دادن کره شمالی به منظور متوقف کردن برنامه‌های اتمی و موشکی‌اش چندان موفق نباشد، زیرا پکن از استقرار سامانه دفاع موشکی تاد امریکا در کره جنوبی بشدت خشمگین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیلرسون در کره جنوبی هم با دشواری‌هایی همراه خواهد بود، زیرا اوضاع سیاسی در این کشور به دلیل استیضاح پارک گئون های، رئیس جمهوری این کشور نا بسامان است.

به گفته یکی از مقام‌های دولت واشنگتن، موضع تیلرسون درباره سپر دفاع موشکی تاد تغییر نکرده است، اما فضا برای نوعی همکاری برای روابط بهتر و بیشتر با چین درباره کره شمالی باز و مهیاست. این مقام مسئول که رسانه‌ها هویتش را فاش نکرده‌اند، اشاره‌ای به جزئیات فضای همکاری واشنگتن – پکن نکرده است.