۰ نفر

ترامپ‌کر در برابر اوباماکر

۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۴۳
کد خبر: 182713
ترامپ‌کر در برابر اوباماکر

جمهوری‌خواهان امریکا چندی است که با آمدن ترامپ، تصمیم به کنارگذاشتن طرح بیمه سلامت درمانی موسوم به باراک اوباما دارند.

 طبق گزارش‌های به دست آمده، اگر این تصمیم عملی شود حدود 24میلیون شهروند امریکایی بیمه درمانی خود را از دست خواهند داد. از مهم‌ترین پرونده‌هایی که از دولت گذشته به ترامپ رسیده، پرونده نظام سلامت و درمان امریکاست. طرح اصلاح نظام درمانی امریکا در سال 2010 تحت عنوان «اوباماکر» تصویب شد اما ترامپ همان‌طور که در کارزار انتخاباتی خود گفته بود، قصد لغو آن را دارد. هدف اوباما از این طرح این بود که میلیون‌ها شهروند امریکایی که فاقد بیمه درمانی هستند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند اما جمهوری‌خواهان کنگره امریکا مخالف با اجرای آن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، این طرح منتقدان عمده‌یی در میان جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران داشت. برخی از هم‌حزبی‌های اوباما نیز از این طرح حمایت نکردند. قانون اصلاح بیمه خدمات درمانی زمانی تصویب شد که دموکرات‌ها کنگره را در اختیار داشتند اما پس از آنکه جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دست گرفتند بارها برای لغو این قانون تلاش کردند.

به عقیده دموکرات‌ها، برنامه حزب جمهوری‌خواه برای حذف بیمه درمانی بار دیگر امریکا را بیمار کرده و منجر به هرج ‌و مرج می‌شود چراکه هیچ تصمیم جایگزینی برای آن اتخاذ نشده است. از طرفی جمهوری‌خواهان بر لغو طرح خدمات درمانی اوباما تاکید و اعلام کرده‌اند که آینده بهتری در نظام سلامت و درمان را پیش رو خواهیم داشت.

همان‌طور که مشخص است، تفاوت‌های چشمگیری بین دیدگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مورد طرح خدمات درمانی «اوباماکر» وجود دارد. در برخی از گزارش‌ها، نقاط مثبت و ضعف‌ این طرح بررسی شده است. مهم‌ترین نکته‌یی که در این طرح مورد توجه قرار گرفته، دریافت خدمات درمانی ارزان‌قیمت برای کسانی است که توان پرداخت هزینه‌های بیمه را نداشتند.

 این موضوع می‌تواند برای بسیاری از شهروندانی که فاقد بیمه درمانی بوده‌اند بسیار مفید باشد. در واقع بخش بزرگی از جمعیت امریکا به پوشش بیمه‌یی دسترسی خواهند داشت. آن طور که در بسیاری از آمارها به دست آمده در سال 2013 در حدود 41میلیون ‌نفر فاقد بیمه درمانی بوده‌اند که این تعداد بعد از طرح اوباماکر به 30میلیون نفر کاهش یافته است.

 از طرفی شرکت‌های بیمه با وجود طرح اوباماکر دیگر نمی‌توانند فردی را پس از بیمار شدن به حال خود رها کنند. افراد کم‌درآمد نیز می‌توانند از این طرح بهره برده و به خدمات درمانی بپردازند. همچنین در طرح خدمات درمانی که باراک اوباما ارائه کرد، پیش‌بینی شده‌ که تا سال 2020 شکاف در پوشش خدمات درمانی از بین رفته و تعداد ورشکستگی‌های ناشی از مشکلات درمانی به ‌شدت کاهش می‌یابد. بعد از اینکه باراک اوباما در اکتبر 2013 این طرح را ارائه کرد حدود 43درصد از جمعیت امریکا، نگاهی منفی به طرح اوباماکر داشتند اما بسیاری از امریکایی‌ها به این طرح خوشبین بودند. طرح بیمه خدمات درمانی شرکت‌های بیمه را وادار می‌کند که خدمات گسترده‌تری را برای خریداران بیمه ارائه دهند. همچنین خرید بیمه را برای افراد اجباری می‌کند و کسانی که بیمه نخرند مشمول پرداخت جریمه مالیاتی می‌شوند، یارانه‌هایی نیز برای تسهیل خرید بیمه در نظر گرفته شده است.

در مقابل مخالفان اوباماکر تاکید دارند که این قانون به معنی افزایش قدرت دولت مرکزی و محدود کردن بازار آزاد است و منتقدان این طرح، دولت باراک اوباما را به دخالت در اقتصاد خانوارهای امریکایی و زیر و رو کردن نظام درمانی و به دنبال آن اقتصاد کلی امریکا متهم می‌کنند. جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2012 مهم‌ترین برنامه خود را مخالفت با اجرای این طرح قرار دادند و برخی از فرمانداران جمهوری‌خواه ایالت‌های امریکا هم از این قانون به دیوان عالی امریکا شکایت بردند و آن را مخالف قانون اساسی خواندند اما دیوان عالی نپذیرفت.

در عین حال، نتایج یک بررسی برندگان و بازندگان طرح جدید جمهوری‌خواهان را توصیف کرده است. آن طور که این تحقیق نشان می‌دهد، افرادی که در طرح بیمه‌یی«مدیکید» حضور دارند، مردم سالمند و کم‌درآمد امریکا، ثبت‌نام‌کنندگان در طرح اوباماکر و مدافعان جمهوری‌خواهان از بازندگان طرح جمهوری‌خواهان خواهند بود. در مقابل، افراد با درآمد متوسط و امریکایی‌های جوان از کسانی خواهند بود که طرح جمهوری‌خواهان به نفعشان است. هر چند که جزییات دقیق‌تری در این تحقیق درخصوص طرح ترامپ و جمهوری‌خواهان ارائه نشده است اما به نظر می‌رسد که ضررهای طرح جدید بیشتر از هر گروهی به سمت خود جمهوری‌خواهان می‌رود.

در عین حال آن طور که آمار نشان می‌دهد، طرح جمهوری‌خواهان هر قدر هم که خوب باشد، سبب ریزش بخش زیادی از افرادی می‌شود که تحت پوشش اوباماکر هستند. برآوردها نشان می‌دهد که چیزی حدود 247میلیون نفر تحت پوشش اوباماکر هستند که این افراد در طرح جمهوری‌خواهان به 242میلیون نفر کاهش خواهند یافت. این رقم در سال 2026 برای اوباماکر 252میلیون نفر و برای طرح جمهوری‌خواهان 228میلیون نفر پیش‌بینی شده است.